התיק של ינון

מכתב אישי ממני

20/12/2008 • ינון אריאלי

שלום חברים,

הירידות החדות להן אנו עדים לאורך השנה האחרונה, באו כרגיל בהפתעה, והוכיחו שוב כי לא ניתן לתזמן או לחזות את התנהגותו של השוק. למרות ההיגיון הרב מאחורי הירידות הללו, הן עשויות לייאש משקיעים שלא היו מוכנים אליהן. כפי שאמר בנג’מין גראהם, אבי השקעות הערך, כל משקיע חייב להכיר מראש באפשרות הסבירה כי במהלך חמש שנים מסוימות מרבית מניותיו יעלו ב- 50% או יותר, ולאחר מכן ירדו בשליש מבלי שתהיה לו כל אפשרות לחזות זאת מראש או להתגונן מפני כך. משקיע שאינו מסוגל לעמוד בפני התנודתיות הזו, מוטב כי ימנע מהשקעה במניות.

מניות הן השקעה נהדרת לטווח הארוך, אך הן אינן מתאימות לכל המשקיעים. אי לכך, על מנת להצליח בהשקעותיכם עליכם להכיר היטב את אופייכם כמשקיעים. כך תוכלו להתאים את הרכב תיק ההשקעות האופטימאלי עבורכם.

הוכחה נוספת לעוצמת הירידות בשוק ולאי האפשרות לחזות אותן, היא הירידה המשמעותית בשווי תיקי ההשקעות של המשקיעים המצליחים ביותר בכל הזמנים. מרביתם התכווצו בשיעורים של בין 20-50 אחוזים בשנה האחרונה. אפילו מניותיו של המשקיע האגדי וורן באפט איבדו חלק ניכר מערכן בתקופה האחרונה.

למרות שהדברים הללו עשויים לייאש כל אחד מאיתנו, משקיע אינטליגנטי, ואני רואה בכל אחד מכם משקיע כזה, צריך להסתכל על הדברים בעין אופטימית. מצבו הכלכלי של השוק אינו אידיאלי בלשון המעטה. עבור חברות רבות, המיתון יוביל לפגיעה קשה בהכנסות וברווחיות. הוא עשוי גם לפגוע בחלק מהחברות שאנו מחזיקים. יחד עם זאת, אנו איננו משקיעים בשוק כולו, אלא בחברות בודדות. ברור, כי חברות לא מעטות יצאו מחוזקות מהמשבר. הן תשפרנה את פעילותן העסקית ותלמדנה לפעול בצורה יעילה ורווחית יותר.

בימים אלו, מניותיהן של החברות הללו נסחרות במחירים נמוכים למדי, בשל החשש כי גם רווחיהן יפגעו והן לא תוכלנה לשרוד את המיתון. משקיע חכם, שאינו נגרר אחר העדר, בוחן את החברות בשוק בצורה אובייקטיבית ויודע לזהות את החברות שסיכויים גבוהים כי הן נסחרות בשווי נמוך הרבה יותר משוויין האמיתי. ישנן דוגמאות רבות לחברות כאלו, כגון קמהדע, סרגון, מיטרוניקס, ספקטרוניקס, אזימוט טכנולוגיות, ורבות אחרות, שעשויות להיות השקעה אטרקטיבית ביותר עבורכם.

כמובן שאיש אינו יכול לחזות במדויק מתי יגיע השוק לנקודת התחתית. למרות זאת, אני יכול להבטיח לכם כי כפי שקרה בעבר, לאחר שהשוק הדובי הזה יגיע לסיומו, העליות יהיו מהירות וחדות למדי. מי מאיתנו שיבחר להצטרף להיסטריה של משקיעים רבים בשוק ויתרחק ממנו, צפוי לפספס את רכבת העליות לכשתגיע. אי לכך, הדבר הנבון ביותר לעשות, הוא להמשיך ולהשקיע כל הזמן, ובעיקר בתקופות כאלו. אני באופן אישי ממשיך לרכוש מהמניות שאני מחזיק כל הזמן ובוחן כל העת גם רכישה של מניות חדשות לתיק שלי. נכון, המחיר של חלק מהן ממשיך לרדת, וייתכן שאפילו ירד עוד בעתיד הקרוב, אך היות ואיני רואה שינוי מהותי לרעה בפעילות החברות הללו או בנתונים הפיננסים שלהן, האטרקטיביות שלהן רק הולכת וגדלה. אם גם אתם סבורים כך לגבי מניותיכם, ייתכן וזה הדבר הנבון לעשות.

ינון אריאלי

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X