התיק של ינון

האם להשקיע במניות הגז והנפט הישראליות?

12/09/2010 • ינון אריאלי

תשמעו סיפור. בתחילת ספטמבר כתבתי טור שגרתי לגלובס שעסק במניות הנט-נט של בנג’מין גראהם, אבי השקעות הערך. למי שלא מכיר, המדובר במניות הנסחרות במחיר נמוך בהרבה מהשווי הנכסי השוטף הנקי שלהן (מזומנים פלוס 3/4 מחשבונות הלקוחות פלוס חצי מהמלאי בניכוי כל ההתחייבויות). במילים אחרות, אלו מניות שנסחרות במחיר זול באופן יוצא דופן, לפחות על הנייר. כשהרצתי את מסננת המניות שלי מצאתי שתי מניות כאלו בבורסה בת”א. שתיהן היו שלדים בורסאיים ללא כל פעילות שנסחרו בשווי שוק של כמה עשרות מיליוני שקלים בלבד ועם סחירות אפסית. אחת מהן הייתה חברת שמיר השקעות.

רצה הגורל (או יותר נכון אילוצי מערכת) והכתבה לא ראתה אור בשבוע בו הייתה אמורה להתפרסם (אבל התפרסמה כאן בבלוג). חבל. מדוע? ובכן, ימים ספורים לאחר מועד הפרסום המתוכנן של הכתבה, הודיעה קבוצת  יולי עופר, על רכישת השלד הבורסאי והפיכת שמיר השקעות לזרוע חיפושי הגז והנפט של הקבוצה. מייד לאחר ההודעה זינקה המניה ביותר מ- 120%, ובסיום אותו היום כבר לא הייתה מנית נט-נט. בשבועיים שחלפו מאז, צמחו מחזורי המסחר במניה לעשרות מיליוני שקלים ליום, ומחירה זינק כבר במאות אחוזים.

אל תחשבו שכישורי תזמון רכישת המניות שלי יותר טובים משלכם. בסך הכל מדובר בצירוף מקרים. אז מדוע אני מספר לכם את הסיפור? פשוט בשביל להדגים את העובדה שכל דבר בבורסה שבימים אלו יש בו את המילים “גז” או “נפט”, מזנק גם אם אין כל הצדקה הגיונית לכך. חשוב להדגיש כי הפרויקטים המדוברים בהחלט יכולים להניב רווחים אדירים, אבל יכולים גם שלא.

האם הייתם ממלאים כרטיס לוטו ב- 1,000 שקל?

הרבה אנשים ממלאים טפסי לוטו וטוטו מידי שבוע. האם יש בזה הגיון? לא ממש. הסיכוי לזכות אפסי, אבל לפחות המחיר זניח, כמה שקלים. אבל האם הייתם משתתפים בהגרלה לו כרטיס הכניסה היה עולה 1,000 שקל? ועוד שאלה – האם הייתם משתתפים בהגרלה הזאת מבלי שהייתם יודעים מה סכום הזכייה? כנראה שלא.

ומה קורה היום בקרב מרבית מניות הגז-נפט הישראליות? בדיוק אותו הדבר. חלקן אמנם כבר גילו כמויות נכבדות מאוד של גז אבל עדיין לא נחתם עדיין אפילו חוזה אמיתי אחד (גם החוזה עם חברת החשמל עדיין לא נחתם למיטב זכרוני). במגזר הנפט המצב אפילו עמום עוד יותר (וכן, זאת לא הפעם הראשונה שחברה מצליחה להוציא כמה עשרות חביות נפט ליום ובסופו של דבר מודיעה כי אין כדאיות כלכלית בקידוח).

יש אמנם סיכוי, אם תרצו אפילו קצת יותר גדול מבעבר, לגילוי כמויות גז/נפט גדולות. אבל גילוי אינו מספיק. צריכה להיות כדאיות כלכלית להוציא את הסחורה מהאדמה. ואם כבר הוצאנו אותה, צריך שיהיה למי למכור, ובמחיר סביר שיצדיק את ההשקעה האדירה בתשתיות הקידוח, השאיבה, ההפקה וההובלה.

אני יודע שדברי אינם פופולאריים ובוודאי אינם נעימים לאוזנם של מחזיקי המניות הקשורות לחגיגה. יחד עם זאת, חשוב לי להזכיר את הצד הרציונאלי של עולם ההשקעות – כניסה לפוזיציה במניה משום שיש סיכוי (אפילו גדול) לרווחים אדירים אינו מוצדק מבלי שביררתם לעצמכם מהו המחיר הנכון של המניה, ומה יהיה מחירה אם תתגלה רק מחצית מהכמות או אפילו פחות מכך. אחרת, כיצד תדעו שאינכם קונים ביוקר.

יש גם מניות נפט מזן אחר

גם אני מחזיק במניות של חברת נפט אחת בתיק שלי מאז תחילת השנה – (EGY) VAALCO Energy, חברת נפט וגם קצת גז המפעילה אתרי קידוח בעיקר במערב אפריקה (מי שלמד אצלי בקורס ההשקעה במניות כבר מכיר את החברה). האם אני סותר את מה שאמרתי בפסקאות למעלה? ממש לא.

שימו לב למקבץ הנתונים הפיננסים הבא על החברה: 80 מיליון דולר של מזומנים בקופה מול אפס חובות ויותר מסך כל ההתחייבויות – כ- 50 מיליון דולר. חשוב להדגיש כי החברה מממנת את כל פעילותה מהמזומנים שהיא מזרימה לקופתה מהפעילות העסקית שלה, ולכן כל המזומנים הגיעו מהתזרים ולא מגיוס הון חדש (החברה אפילו רוכשת מידי פעם בפעם ממניותיה בחזרה). החברה הוכיחה לאורך השנים הצלחה לא מבוטלת בקידוחים שלה, והיום היא מפיקה כ- 20 אלף חביות נפט ליום (כשליש מהן שייכות לה), מה שמתרגם להכנסות שנתיות ממוצעות של כ- 100 מיליון דולר ותזרים מזומנים של עשרות מיליוני דולרים מידי שנה.

אתם רואים שאפשר גם לדבר על חברת נפט מבלי להזכיר אפילו במשפט אחד את העובדה שהחברה דיווחה לאחרונה על גילוי מאגר נפט משמעותי שעשוי להגדיל את תפוקת חביות הנפט שלה בעשרות אחוזים בשנה.

היא אמנם לא זינקה במאות או אלפי אחוזים כמו חלק ממניות הגז-נפט הישראליות, אולם היא כבר הניבה תשואה של כמעט 50% בפחות משנה, תשואה מצוינת מבחינתי. ויותר חשוב – היא מנית ערך אמיתית עם מאזן איתן ותזרים מזומנים יציב ולא איזה בלון ספקולטיבי שעשוי להתפוצץ בכל רגע.

השורה התחתונה

כולי תקווה כי חברות הגז-נפט הישראליות כמו רציו, גבעות, זרח, שמיר השקעות והאחרות אכן יגלו כמויות אדירות של גז ונפט ומחזיקי המניות כולם יהפכו למיליונרים כבר בקרוב. אבל צריך לזכור שיש גם סיכוי לא זניח שזה לא יקרה. וגם אם כן, נראה כי התמחור הנוכחי של רובן כבר מגלם תרחיש אופטימי למדי.

איני אומר שאתם צריכים להימנע מהשקעה במניות אלו אם אתם מאמינים בהן. אבל, עשו לעצמם טובה ובררו מה המחיר בו אתם מעריכים שיסחרו בעתיד כדי שלא תקנו אותן ביוקר. בנוסף, החזיקו גם במניות אחרות, ממגזרים שונים, ואל תמקדו את מרבית הנכסים הפיננסים שלכם במי מהמניות הללו. אולי תפספסו סיכוי לרווח גדול, אבל במקרה שהגלגל יתהפך (וזה בוודאי יקרה מתישהו) תחסכו לעצמכם הפסד כספי שעשוי להיות כואב אם תקנו אותן במחיר מופרז.

גילוי נאות: מחזיק את EGY, אבל אין לי שום החזקה (לא לונג ולא שורט) במי ממניות הגז או הנפט הישראליות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X