התיק של ינון

המגזרים האטרקטיביים להשקעה במיתון הקרוב

01/01/2009 • ינון אריאלי

2009 הפציעה, ועמה שלל חששות מהעמקתו של המיתון העולמי. האם זה אומר שבתור משקיעים יש להוריד את הראש עד יעבור זעם ולהתבצר בפיקדונות הבנקאיים נושאי תשואות מינימליות? לא בהכרח. תתפלאו לשמוע, אבל יש סקטורים שהמיתון דווקא עושה להם טוב. הנה חמישה כאלה:

1. רשתות קמעונות זולות. מבין כל המגזרים, מגזר רשתות המכירה הזולות היה היחיד כמעט שהציג צמיחה ב-2008. חברות כוול-מארט, “הכול ב-99 סנט” וקוסטקו, שחלק ממניותיהן עלו בשיעור ניכר בשנה האחרונה, שמרו על יציבות ואף הצהירו על תחזית אופטימית יחסית לשנה הקרובה. על אף שלא לעולם חוסן, ואף שסביר להניח שחלקן ייפגעו אם יתארך המיתון, מובן כי אלה יהיו המקומות המועדפים על ציבור הצרכנים, ולכן הן צפויות להמשיך ולפרוח על חשבון רשתות יקרות יותר.

2. יצרניות תרופות. ילידי דור הבייבי בום, גל התינוקות שנולדו לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, אינם נהיים צעירים מיום ליום, וצורכים כמויות גדלות והולכות של מוצרים רפואיים מגוונים. לצערנו, גם בתקופות מיתון אנשים ימשיכו להיות חולים באותה מידה – אולי אפילו במידה רבה יותר – ולכן ענקיות תרופות כמו ג’ונסון אנד ג’ונסון, פייזר, טבע ואחרות ימשיכו לגרוף רווחים מרשימים גם בעתיד הקרוב.

3. רשתות מזון מהיר. על איכות ההמבורגרים אפשר להתווכח, אבל על המחירים הזולים ועל הנתון שלפיו רווחי מקדונלד’ס צמחו ב-20% בהשוואה לרבעון מאשתקד – לא ממש. המחירים הם הסיבה העיקרית להמשך זרם הסועדים אל רשתות המזון המהיר גם בימים שבהם מסעדות רבות מכריזות על פשיטת רגל. לאור זאת, ענקיות כמו מקדונלד’ס, פיצה האט, ברגר קינג או פיצה דומינו’ס, הנסחרות בבורסת ניו יורק, ימשיכו לשמור על יציבות, ורשתות קטנות יותר, כמו רשת המזון המהיר המקסיקני צ’יפוטלה, הנסחרת גם כן בניו יורק, צפויות אפילו לצמוח בשיעורים נאים מאוד.

4. איסוף ומיחזור זבל. למרות הירידה בצריכה, כמויות האשפה ימשיכו להיערם, מה שאומר שחברות איסוף ומיחזור אשפה גדולות, כמו Clean Harbors או Waste Management, הנסחרות בניו יורק, ימשיכו ליהנות מגידול ברווחים. אם מוסיפים לכך את ירידת מחירי הדלק, המהווה הוצאה נכבדת של חברות אלה, מתקבלת סיבה נוספת לכך שחברות המיחזור והאיסוף עשויות לראות עליות כבר בעתיד הקרוב. אפשרות יעילה ובטוחה להשקיע בתחום זה יכולה להתבצע באמצעות רכישת תעודת סל העוקבת אחר מדד השירותים הסביבתיים של בורסת AMEX, דוגמת Market Vectors Environmental Services ETF.

5. משחקי מחשב וקונסולות. המכורים למשחקי המחשב והקונסולות אינם נמנעים משדרוג הפלייסטיישן (סוני) או ה-Xbox (מייקרוסופט) גם עכשיו. השיפורים הטכנולוגיים וההיצע הובילו לכך שהשחקניות המרכזיות, כמו נינטנדו הנסחרת בבורסה היפנית ובבורסת ה-OTC האמריקאית, או גיים-סטופ הנסחרת בבורסה המרכזית בניו יורק, הציגו צמיחה ניכרת ברבעון האחרון, למרות הירידה במכירות מוצרי המחשוב באופן כללי. המשך הצמיחה הצפוי של חברות אלה מציג מגוון של אפשרויות השקעה מעניינות להעביר איתן את תקופת המיתון.

גילוי נאות: אני לא מחזיק באף מניה מאלו שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X