התיק של ינון

מה עובד בשוק ההון

08/01/2009 • ינון אריאלי

לאחר שמשקיעים רבים איבדו את אמונם באינדיקטורים הרציונליים לאור קריסת שוק ההון, יש מי שפונים לאינדיקטורים קצת פחות שגרתיים כדי לנבא לאן נושבת הרוח. הימורי רולטה?

כל מחקר אקדמי רציני שנערך בעשרות השנים האחרונות מוכיח שכן, אך זה עדיין לא מונע מהמהמרים להניח את כספם על השולחן. הנה כמה מיתוסים לדוגמה, וגם המלצה חשובה: אל תבזבזו עליהם את כספכם.

טאצ’דאון מנצח

לפוטבול מעמד של דת בתרבות הפנאי האמריקאית, וכראוי לדת, מיתוסים יש בשפע. כזה הוא המיתוס שיש קשר בין הזוכה באליפות הלאומית – המנצחת במשחק הסופרבול – לבין ביצועיו של השוק. המאמינים בתיאוריה סבורים שאם האלופה נמנתה עם ליגת ה-NFL המקורית, השוק צפוי לעלות, בעוד שאם הזוכה השתייכה במקור לליגת ה-AFL (עד שהשתיים אוחדו), השוק ירד.

עד כמה שזה יישמע מפתיע, בדיקה שערך ה”וול סטריט ג’רנל” העלתה כי ב-80% מהמקרים הייתה התאמה בין זהות האלופה למגמת מדד הדאו ג’ונס בשנה שלאחר מכן. אבל אל תתרגשו יתר על המידה מהממצא – הוא טמון ככל הנראה בעובדה שהשוק נמצא במגמת עלייה קרוב ל-75% מהזמן, ובכך שמרבית הקבוצות האמריקאיות האיכותיות והעשירות יותר הן קבוצות NFL במקור.

חוץ מזה, על-פי תוצאת סופרבול 2008 (אליפות לניו יורק ג’יינטס), השוק היה צריך לעלות באותה שנה, אך המגמה הייתה הפוכה, ומי שהתבסס על המיתוס הפסיד כמעט מחצית מכספו.

מדד בר רפאלי

על המיתוס הזה ניתן לומר הרבה דברים, אבל לא שהוא לא אטרקטיבי. לצפייה, זאת אומרת. עיקריו: ארץ המוצא של הדוגמנית המופיעה על שער מגזין בגדי הים “ספורט אילוסטרייטד”, היוצא לאור אחת לשנה, משפיעה על הכיוון של השוק. אם על השער תופיע דוגמנית אמריקנית, כך המיתוס, השוק צפוי יהיה לזנק מעלה בשיעור דו-ספרתי. אם הדוגמנית ממדינה אחרת, הסיכוי לשנת שגשוג פוחת באופן משמעותי.

למרות שדוגמניות אמריקניות נאות רבות עיטרו את שער המגזין בשנים בהן זינק השוק בחדות, ברור לכל בר דעת כי גורואי השקעות מצליחים כמו וורן באפט, לא השיגו את הונם באמצעות צפיה במגזיני אופנה כאלו או אחרים.

המין החזק

תופתעו, אבל יש מי שמזמנים את מועד הכניסה לשוק על-ידי צפייה בהרגלי המין הנשי. אחת התיאוריות היא זו הבוחנת את אורך החצאית שבאופנה. כאשר החצאיות שלובשות הנשים מתקצרות וחושפות יותר מטפח, זהו העיתוי האידיאלי לקנות, כך התיאוריה, שההיגיון שמאחוריה הוא ששווקים בעלייה מובילים לאווירה שמחה יותר ומשוחררת יותר מאשר בזמנים קשים שבהם ידה של השמרנות על העליונה. על פניו יש היגיון בתיאוריה, אולם גם חיסרון בולט.

האופנה משתנה רק לאחר שמגיעים כבר אותם ימים טובים, ומכיוון ששוק ההון מקדים במרבית המקרים את הכלכלה בפועל, אינדיקטור זה יופיע מאוחר מדי, לאחר שהשוק כבר זינק.

אף שאינדיקטורים אלה אינם נפוצים כמו האינדיקטורים הטכניים-מתמטיים המוכרים, אין הבדלים מהותיים ביניהם. כל האינדיקטורים הללו הם בעיקר תוצאה של כריית נתונים, שבאופן כללי מתארת חיפוש אחר מספרים המייצגים את התוצאה שאותה מחפשים. במילים אחרות, אם תחפרו עמוק מספיק, תיווכחו כי התנודות של שוק ההון יכולות להיראות מתואמות כביכול עם מגוון רחב של עניינים, החל במספר ימי הגשם בחודש האחרון וכלה במשך ליקוי הירח האחרון.

אני ממליץ להתייחס לפולקלור כאל פולקלור, ולהשקיע בשוק ברציפות לאורך שנים רבות. הבורסה אינה קזינו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X