התיק של ינון

ההבדל בין השקעה להימור

מה ההבדל בין משקיע למהמר? לכאורה, אין הבדל. לשניהם יצר חמדנות, ביטחון עצמי מופרז, אהבת הימורים, ותשוקה עזה לרווח אל מול הפחד הכבד מההפסד. ברוב המקרים יעדיפו שניהם להתרפק על זכייה בודדת מהעבר, בין אם הימור על סוסים ובין אם הימור על מניות, ולהדחיק את כל הפעמים שבהן הפסידו. אבל יש גם הבדל: משקיע שקול, שלא כמו מהמר פרוע, חייב להתעלות אל מעבר לטבע שלו, להבין את המחלות הפסיכולוגיות שמהן הוא סובל, ולהביא אותן בחשבון בעת שהוא פועל. איך מזהים את המחלות, וחשוב מכך – איך מתמודדים עמן?

1. המחלה: עודף ביטחון עצמי. אופטימיות אינה דבר רע, אך במינון גבוה מדי היא עלולה לקטול את המשקיע. לא מן הנמנע שיש בידיכם כישרון גדול להשקעה, ואולי באמת זיהיתם את המייקרוסופט הבאה, אך עליכם להכיר בעובדה שאינכם קוסמים או חוזי עתידות, וללא עבודת ניתוח של ניירות הערך שאותם אתם מתכוונים לרכוש, לא יהיה לכם כל יתרון על-פני משקיעים אחרים. משקיעים בעלי ביטחון עצמי מופרז נוטים לסחור בניירות ערך בתדירות גבוהה יותר, משום שהם סבורים שהם יודעים יותר מהמשקיע שמצדה השני של פעולת המסחר. הדבר גורר במקרים רבים עמלות מסחר ומגרעות מיסוי גבוהות – שניים מן הגורמים המרכזיים לצמצום ערכו של תיק ההשקעות של הסוחר.

התרופה: ערכו רישום קבוע של תשואות ניירות הערך הנמצאים בתיק ההשקעות שלכם. קל מאוד לזכור מניה אחת שהניבה לכם תשואה של 50% בזמן קצר, אבל רישום מדויק עשוי לגלות לכם כי התשואה הכוללת של התיק דווקא שלילית בטווח הארוך יותר. גם אם אתם משקיעים מנוסים, זכרו כי המשקיע מן הצד השני אינו פחות חכם או מנוסה מכם. כדי להגדיל את הסיכויים שלכם להיות בצד המנצח, בחנו היטב ובאופן אובייקטיבי ושקול את ניירות הערך שאתם רוכשים.

2. המחלה: עיגון. משקיעים רבים רוכשים מניה ומתענגים על המחיר ששילמו בעבורה או על הנתונים הפיננסיים של החברה ברגע הקנייה. במילים אחרות, מתאהבים בה. כתוצאה מכך, במקרה שמחיר המניה יורד והחברה הופכת ללא אטרקטיבית להחזקה, הם ימשיכו להחזיק בה תוך שהם מנמקים את החלטתם ברווחים המרשימים שהיא הניבה להם בעבר, ובמשאלת לב שהיא תשוב לנקודת המחיר שבה רכשו אותה -“זה רק עניין של זמן”. אף שבאופן עקרוני מדובר בתרחיש אפשרי, במקרים רבים הוא לא יצא לפועל היות שההתדרדרות של העסק תורגמה לירידה במחיר המניה. לכן, ייתכן שיעברו שנים רבות, אם בכלל, עד שהמניה תחזור למחיר שבו רכשתם אותה.

התרופה: שאלו את עצמכם אחת לכמה זמן שאלה פשוטה: “בהתבסס על הנתונים הפיננסיים ועל הערכת השווי הנוכחית של החברה, האם הייתם קונים אותה כעת?” אם התשובה חיובית, יהיה זה הגיוני מאוד להמשיך ולהחזיק במניה. אחרת, הפנימו את העובדה שהפסדתם כסף, מכרו את המניה ועברו למניה חדשה, שהנה אטרקטיבית להחזקה עכשיו. השקעה בשוק ההון כרוכה גם בהפסדים מדי פעם, וגם את זה צריך להפנים; מה גם שנייר ערך שמכרתם בהפסד יכול אפילו להועיל לכם כדי לצמצם את גובה המס שתשלמו על רווחיכם בעתיד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X