התיק של ינון

האם תיקים וירטואליים מנצחים את השוק ?

05/04/2011 • ינון אריאלי

בטוח שאלתם את עצמכם כיצד ייתכן שמנהלי ההשקעות המקצועיים ביותר אינם מצליחים לנצח את המדדים. אם תשאלו אותם, הם יאמרו לכם שהם מתקשים לעשות את זה מפני שהם צריכים לגבות דמי הניהול, מטלות עליהם מגבלות רגולטוריות, הם נתקלים במחסור בהשקעות אטרקטיביות בגלל היקף נכסים מנוהלים גדול ועוד. אם זה היה נכון, הם צריכים היו להצליח כאשר הם מנהלים תיק וירטואלי קטן וללא מגבלות מסחר. האם זה באמת כך? לא בדיוק.

דוגמא מייצגת: התיק הווירטואלי האקטיבי

משקיעים מוסדיים בדרך כלל אינם מנהלים תיקים וירטואליים ברחבי הרשת, ולכן נצטרך להסתכל על מקצוענים אחרים. אחת הדוגמאות הטובות, היא התיקים של האחים טום ודיוויד גארדנר באתר הפופולארי fool.com . אין ספק שזהו אחד האתרים הפיננסים הלימודיים הטובים ברשת, אולם האם מקצועני ההשקעות שלו מצליחים להכות את השוק? לא ממש. אמנם, התיק הוותיק ביותר באתר, ה- Stock Advisor, הפועל כמעט 10 שנים, הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ- 7%, לא רע, בהשוואה ל- S&P500 שהניב תשואה של 2-3% בלבד (אגב, בשביל לקבל קצת פרופורציה, מדד ת”א 25 למשל, הניב בתקופה הזו תשואה שנתית כמעט כפולה – 14%!). יחד עם זאת, אם נתעלם מכמה מניות בודדות שהניבו תשואה באמת יוצאת דופן (לדוגמא Marvell Technology שהניבה תשואה ארבע ספרתית), התשואה של התיק תרד פלאים.

פרט לתיק הזה, באתר 8 תיקים נוספים, שכולם מניבים תשואה דומה או נמוכה מזו של ה- S&P500. למשל, תיק “אבני החן הנסתרות” (Hidden Gems), שההתרכזות בו היא במניות של חברות קטנות בעלות יציבות פיננסית ופוטנציאל צמיחה אסטרונומי. על הנייר זה היה צריך לעבוד, אבל בפועל מי שנרשם לשירות הזה (שעולה אגב 199$ לשנה) לא השיג את מבוקשו.

לאחר כ- 8 שנים של פעילות, התשואה השנתית הממוצעת של המניות שנבחרו עומדת על 3% בלבד, תשואה נמוכה מתשואת מק”מ ישראלי, ואפילו פחות מזו של ה- S&P500 האמריקני שהניב כמעט 7% באותה תקופה. הסיבה העיקרית לכישלון, היא שה- fools נוהגים לחזות צמיחה גבוהה מידי לחברות שלהם, ולכן מעריכים להן שווי אופטימי מידי. התוצאה, היא קניית מניות במחירים שאינם זולים ולעיתים אף יקרים.

אני בטוח שיהיו ביניכם כאלו שיאמרו שמדובר רק באתר בודד שנכשל ואינו מייצג את הכלל. אז הרשו לי לאתגר אתכם – ספרו לי על תיק וירטואלי ציבורי ברשת הפועל לפחות 5 שנים ברציפות ומצליח להכות את השוק.

אז מה כן עובד? תיקים המנוהלים באסטרטגיות פסיביות.

ההוכחה הטובה ביותר לכך היא התיקים המוצגים באתר של הארגון האמריקני למשקיעים פרטיים. באתר כ- 50 תיקי השקעות המתבססים על אסטרטגיות השקעה של משקיעי ערך מצליחים כגון בנג’מין גראהם, וורן באפט, ג’וזף פיוטרוסקי ואחרים. הרעיון הוא לבחור חברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול על סמך מספר קריטריונים קבועים, כאשר מניה נכנסת לתיק כאשר היא עומדות בקריטריונים האלו ויוצאת ממנו כשהיא נכשלת באחד מהם. הכול נעשה בצורה אוטומאטית וללא שיקול דעת או ניתוחים נוספים.

אפשר להתווכח על זה לנצח, אולם מחקרים מלמדים כי אסטרטגיות השקעת ערך פסיביות כאלו, מצליחות להכות את השוק בטווח הארוך. ואכן, מרבית התיקים באתר מנצחים את השוק, ולפחות 15 מהם אפילו הניבו תשואה שנתית ממוצעת גבוהה מ-20% בעשור האחרון. לזכותו של האתר, אני גם יכול לומר שהוא אחד מהמקורות שעזרו לי להחליט להרים את הכפפה ולהתחיל לנהל תיק מניות ישראלי פסיבי שכזה (המניות המנצחות).

בסופו של יום, המסקנה היא שאם אין לכם את הרצון או הזמן לערוך ניתוחים מעמיקים של חברות ומניות בעצמכם ובכל זאת אתם רוצים שיהיה לכם את הפוטנציאל לנצח את המדדים, אסטרטגיות השקעה פסיבית כמו שתיארתי פה הן דרך נהדרת לעשות את זה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X