התיק של ינון

SYMS – מלכודת ערך או מניה נהדרת?

07/04/2011 • ינון אריאלי

היום, תתקשו למצוא משקיעים מוסדיים, אנליסטים או כתבים פיננסים שאינם אופטימיים לגבי המשך העליות בשוק המניות. בהחלט יש סיבות טובות מדוע השווקים עשויים להמשיך לטפס בעתיד, אולם כבר במבט חפוז על השוק אפשר ללמוד כי חלק נכבד מהמניות נסחרות בנקודת שיא המחיר בשנה-שנתיים האחרונות. המחיר כשלעצמו כמובן לא אומר שהן בהכרח יקרות, אבל בחינת הפרמטרים הפיננסים שלהן מראים כי מרביתן אינן נסחרות בהנחה גדולה אם בכלל. במיוחד בתקופות כאלו, קל לקבל רעיונות השקעה מעולים אם מסתכלים על מניות הנסחרות במכפיל שווי מאזני (book value) נמוך באופן דרמטי. אצל חלקן תהיה סיבה טובה מדוע הן נסחרות במחיר כה זול, אבל האחרות עשויות להניב רווחים מרשימים למי שידוג אותן בזמן. חברת SYMS היא דוגמא טובה לחברה כזו.

פעילות הליבה של החברה היא הפעלת כ- 50 חנויות הלבשה מוזלות ברחבי ארה”ב. פרט לכך, מה שעושה אותה באמת מעניינת, היא רכישה של מגוון רחב של נכסי נדל”ן שבחלקם ממוקמים גם הסניפים שלה. אם אתם נרתעים מהשקעה בחברות מפסידות, זאת לא המניה עבורכם. בגלל שרוב המשקיעים הם כאלו, זאת גם כנראה הסיבה מדוע מחיר המניה ירד בחדות בשנה האחרונה בעוד מניות אחרות במגזר דווקא חוו עליות מרשימות. לאחרונה, המניה נסחרת במחיר דומה לזה של שיא המשבר הפיננסי בסוף 2008, למרות שהתוצאות והמצב הכספי שלה הרבה יותר טובים.

יותר מזה, חלק נכבד מההפסדים מגיע מירידת ערך (פחת) של הנכסים שמחזיקה החברה, משהו שבמקרה של קמעונאית ביגוד שהעסק המרכזי שלה אינו נדל”ני, אינו מקור לדאגה. בנוסף, ירידות הערך החשבונאיות האלו, הובילו לכך שרבים מהנכסים במאזן, ובעיקר הנכסים הותיקים, רשומים בשווי נמוך בעוד שבפועל הם לא איבדו הרבה מערכם.
כשתתחזק ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, היא תעשה טוב מאוד לקמעונאיות כמו SYMS, שצפויות להגדיל את המכירות ולשפר את הרווחיות. כשזה יקרה, המניה בוודאי כבר לא תיסחר במחצית מהשווי הנכסי שלה.

בתור משקיע שאוהב חברות שמתבססות על מצבת גדולה של מזומנים והשקעות לזמן קצר, כמות המזומנים הנמוכה יחסית במאזן החברה היא סוג של עקב אכילס. יחד עם זאת, בהנחה שהרכוש הקבוע שלה מתומחר במאזן בשווי שמרני בלבד ושהמלאי הרב במחסני החברה צפוי להימכר בעתיד במחיר לפחות שווה לעלות שלו, אני לא רואה סיכון ליציבות של החברה. מבחינה תמחורית, החברה נסחרת בחצי מהשווי המאזני שלה, ולכן גם כאן יש מרווח ביטחון משמעותי.

נקודה חשוב נוספת שמגדילה את הביטחון שלי, היא העובדה כי בעלי העניין בחברה מחזיקים יותר ממחצית מהחברה. אי לכך, יש להם אינטרס ברור לנהל אותה בצורה יעילה שתביא כמה שיותר ערך למחזיקי המניות. ראיה לכך אפשר למצוא בעובדה שהחברה יודעת למכור בזמן נכסים שאינם רווחיים.

מניות המתומחרות במחיר כה זול כמו SYMS, עשויות להיות מלכודת ערך (Value trap), ולכן הכרחי שתעשו בדיקות מקיפות לפני שאתם מקבלים החלטה האם להשקיע בה. אני לא חושב שזה המקרה, להיפך – לדעתי מדובר במניה אטרקטיבית. יחד עם זאת, גם אני עדיין לא השלמתי את כל הבדיקות הנדרשות, ולכן אני עדיין לא מחזיק אותה. בנוסף, שימו לב שבמניה יש מחזורי מסחר נמוכים, ולכן, אם החלטתם לקנות יש להצטייד בסבלנות רבה בבניית הפוזיציה.

הכתבה הופיעה גם בגלובס. גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X