התיק של ינון

כלבי הדאו – גרסת תל אביב

04/07/2011 • ינון אריאלי

“האם אפשר להרוויח מהשקעה במניות ללא צורך בניתוח חברות?” – שאלה טובה. ובכן, מחקרים מלמדים שזה אכן אפשרי. כל מה שאתם צריכים לעשות, הוא לקנות סל של מניות עם מספר מכפילים נמוכים קבועים, להחזיקן לתקופה מסוימת, ואז למכור אותן ולהחליפן במניות עדכניות. למה זה עובד? כי בממוצע, לאורך זמן, תחזיקו במניות לא פופולאריות הנסחרות מתחת למחיר ההוגן שלהן, ולכן צפויות לעלות יותר משיעור העלייה של שוק המניות כולו.

כולנו מכירים את המגבלות של מחקרים אקדמיים, ולכן בשביל להוכיח אחת ולתמיד שאסטרטגיות כאלו אכן מצליחות לנצח את השוק, הקמתי לאחרונה את אתר המניות המנצחות, שם אני מנהל תיק מניות אמיתי על פי אסטרטגיה אוטומאטית כזאת. היתרון, תוכלו לנצח את השוק בפער משמעותי. החיסרון – התנודתיות של התיק תהיה דומה לזו של שוק. במילים אחרות, בשביל להצליח בשיטה תצטרכו להיות מסוגלים לסבול ירידות ועליות זמניות של אחוזים לא מבוטלים לאורך השנים.

אם אתם לא בנויים לנסיעה על רכבת הרים כזו, אסטרטגיה אוטומאטית שעשויה להיות נהדרת עבורכם, היא שיטת “כלבי הדאו” (Dogs of the Dow) של מייקל היגנס. באסטרטגיה זו אתם קונים בתחילת כל שנה את 10 המניות מתוך מדד הדאו ג’ונס בעלות תשואת הדיבידנד (הדיבידנד שחולק ביחס למחיר המניה) הגבוה ביותר בשנה האחרונה. בסוף השנה עליכם למכור את המניות ולקנות עשיריית כלבים חדשה.

ולמה היא מתאימה עבור משקיעים שונאי תנודתיות? כלבי הדאו לנקודת הזמן הזו, הן הענקיות הבאות: AT&T, וורייזון, מרק, פייזר, ג’ונסון אנד ג’ונסון, פרוקטור אנד גמבל, אינטל, קראפט, וסוגרות את הרשימה DuPont וג’נרל אלקטריק. כולן גדולות ממדים ומובילות שוק בתחומן, ולכן גם תנודתיות המחירים שלהן נמוכות בצורה משמעותית בהשוואה לשוק המניות כולו. למעשה, אפשר להסתכל על המניות האלו כמו על אג”ח קצרות טווח, המשלמות ריבית קבועה (תשואת הדיבידנד), אולם עם פוטנציאל לרווחי הון גדולים יותר משל אג”ח.

השיטה הוצגה לראשונה ב- 1991, ועד כמה שאני זכרתי לא עשתה חייל. אולם, לפי הנתונים באתר www.dogsofthedow.com, שעוקב אחר השיטה מזה שנים רבות, היא דווקא עובדת יפה, ובמיוחד בתקופות דוביות בשוק. לדוגמא, בשנים 2000-2002 כלבי הדאו הניבו תשואה ממוצעת חיובית של כ- 7% בעוד השוק האמריקני צלל למטה. בשנים הטובות של שוקי המניות, למשל ב- 2009 ו- 2010, השיטה הפסידה לשוק אבל עדיין הניבה תשואה חיובית דו-ספרתית מרשימה.

אם אתם רוצים ליישם את האסטרטגיה הזו עבור מניות ישראליות, עשרת כלבי ת”א 25 יהיו המניות של חברות התקשורת סלקום, פרטנר ובזק, בעלות תשואת דיבידנד שנתית דו-ספרתית, ואחריהן (בפער די גדול) נמצאות לאומי, פז נפט, מזרחי טפחות, כיל, גזית גלוב, שטראוס, ואלביט מערכות.

מובן שלא כל המניות ברשימה נראות מבטיחות. למשל, תשואת הדיבידנד הגבוהה של חברות הסלולאר מטעה. הרווחים שלהן הולכים להתכווץ בהדרגה בשנים הקרובות לאור הכניסה של המפעילים החדשים ובעקבות התגברות הרגולציה כנגדן. מנגד, מניות הבנקים דווקא נראות מעניינות, היות ובנוסף לתשואת הדיבידנד הנאה שלהם, הם גם מניבים תשואה מרשימה על ההון ונסחרים במכפילי הון נוחים.

בסופו של יום, אם אינכם יודעים כיצד לנתח חברה וכיצד להעריך את המחיר ההוגן של מניותיה, בחירה אקטיבית של מניות בודדות לא תוביל אתכם רחוק. לעומת זאת, בחירה באסטרטגיה פסיבית דוגמת זו שתיארתי כאן, לא בטוח שתנצח את מדד ת”א 25 עצמו, אבל אם תתמידו בה לאורך תקופה מספיק ארוכה (לפחות 5 שנים), אני מאמין שתשיגו תשואה מרשימה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מיכל  04/07/2011

    שלום ינון

    מה שאתה בעצם אומר כאן הוא להשקיע בתל-דיב?

  • ינון אריאלי  05/07/2011

    היי מיכל,
    הייתי אומר שזאת אסטרטגיה דומה לכך שתיקחי את 10 המניות של החברות הגדולות ביותר במדד תל-דיב (שכולל 20 מניות אם אני לא טועה).

  • Benny  05/07/2011

    מאתר הבורסה:
    “מדד תל-דיב כולל את המניות הגדולות במאגר אשר תשואת הדיבידנד השנתית המינימלית שלהן הינה 2% בשתיים מתוך שלוש השנים האחרונות ואשר עומדות בשאר תנאי הסף של המדד. מדד תל-דיב החליף את מדד תל דיב-20 שחישובו הופסק באותו מועד. הנתונים ההיסטוריים עד לתאריך 31.03.2011 נכונים עבור מדד תל דיב-20.”
    http://www.tase.co.il/TASE/MarketData/Indices/Additional/IndexMainDataAdditional.htm?Action=1&IndexID=166

  • מיכל  06/07/2011

    שלום ינון

    אם מניות שנותנות דיבידנד אמורות להיות יותר סולידיות ופחות תנודתיות אז למה מדד התל-דיב יורד חבל”ז מתחילת השנה? האם ניתן להניח שעכשיו זו הזדמנות לרכוש את תל-דיב?

    תודה

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X