התיק של ינון

המניות האטרקטיביות למיתון הקרוב

21/09/2008 • ינון אריאלי

העליות החדות שהתרחשו למשך מספר ימים בודדים בשבוע שעבר החזירו אמנם למשקיעים חלק מהירידות של התקופה האחרונה, אך למרות המאמצים הכבירים שמשקיעה ממשלת ארה”ב, ברור כי אי הוודאות והתנודתית של השוק תמשיך לשרור גם בחודשים הקרובים. לאור זאת, מרבית המומחים ממשיכים לטעון כי תקופת מה של מיתון אכן צפויה להתרחש בעתיד הקרוב לפחות.

כל תקופת מיתון או תקופה של ירידות בשוק באה בעקבות סיבות אחרות שלא ניתן לחזות אותן מראש. הירידות בשוק גורמות למרבית המניות לאבד מערכן אך לא לכולן. תמיד יהיו מניות שיניבו תשואה נאה גם לאורך התקופות השליליות הללו. החברות הללו מכונות בדרך כלל בכינוי חברות דפנסיביות שהינו שם נרדף לחברות לא-מחזוריות, כלומר כאלו שהפעילות העסקית שלהן אינה קורלטיבית למחזוריות של השוק.

כפי שמעיד שמן, מניות דפנסיביות עשויות להגן על התיק שלכם מירידה בערכו לאורך תקופות מיתון וגם בתקופות של חוסר ודאות בשוק, היות וההצלחה העסקית שלהן אינה תלוייה במצבו של השוק. יצרניות מכוניות לדוגמא, אינן חברות דפנסיביות משום שאנשים רוכשים מכוניות בעיקר בתקופות שגשוג, אך ידחו את הקניה בעיתות משבר. כתוצאה מכך, חברות כאלו יחוו בדרך כלל ירידה בהכנסות בתקופות מיתון. לחילופין, חברות מתחום השירותים השימושיים (utilities) הינן מניות דפנסיביות מובהקות. אפילו בתקופות מיתון קשות, אנשים יצטרכו לחמם את בתיהם באמצעות גז, להאיר אותו באמצעות חשמל, לרכוש מוצרי מזון וצריכה בסיסיים. בניגוד לקניית מכונית חדשה, השימוש בשירותים אלו הוא הכרחי ולא ניתן להמנע ממנו. אי לכך, המכירות של החברות הללו יהיו יציבים יותר ולכן הן עשויות להיות השקעות חכמות ובטוחות לתקופת מיתון.

בדיקת ביצועי 30 החברות המשתייכות למדד הדאו-ג’ונס למשל מתחילת השנה, מדגימה את העניין. החברות המשתייכות למדד הדאו-ג’ונס, כולן חברות ענק בעלות שם, אשר סביר כי יהיו החסינות ביותר למשברים בשוק, ולכן בחינה שלהן עשויה להוכיח את הטענה באשר לאטרקטיביות ההשקעה דווקא במניות דפנסיביות בתקופת מיתון. האם תוכלו לנחש מי מבין המניות במדד הניבו את התשואה הגבוהה ביותר לאורך התקופה הדובית אותה אנו חווים מתחילת השנה?

ובכן, לא רק שבתקופת מיתון מצטמצמות ההוצאות למוצרים בסיסיים, אלא שרוב הצרכנים יבחרו להוציא את מעט כספם בחנויות זולות יחסית. לכן, רשתות זולות של מוצרים ומזון שרדו עד כה את המיתון בהצלחה. כשמתבוננים במדד מגלים שכל שבע המניות שהניבו תשואה חיובית מאז תחילת השנה הן דפנסיביות: וול מארט (כמעט 28%), מקדונלד’ס (כ-10%), יבמ (14%), ג’ונסון אנד ג’ונסון והום דיפו (6%-7%).

אנשים עדיין יוצאים לחופשות, למרות הקיצוצים, אבל אולי מחפשים יעדים זולים יותר. אין זה מפתיע, אם כן, שוולט דיסני, המחזיקה בפארק השעשועים הגדול בעולם, לא נפגעה יחסית מהמשבר בשוק. המניה שלה, ששמרה על ערכה ואף עלתה באחוזים בודדים, סוגרת את רשימת שבע המניות שהשיגו תשואה חיובית מאז תחילת השנה.

יתר המניות ספגו ירידה גדולה במכירות ואיבדו חלק נכבד מערכן, בהן ענקיות כגון מייקרוסופט, בואינג, ג’נרל מוטורס וחברות אחרות ממגזרים שאינם דפנסיביים. אחרונה ברשימה ובולטת לרעה היא ענקית הביטוח AIG, שאיבדה יותר מ-60% מערכה עוד לפני ההודעה הדרמטית בשבוע שעבר על קשיי נזילות חמורים, שגררה צלילה כוללת של כ-96% במחיר המניה מאז תחילת השנה.

הירידות החדות של הימים האחרונים הובילו את מניותיהן של חברות רבות מאוד להסחר במחירים אטרקטיביים למדי. יחד עם זאת, חברות רבות עשויות להפגע מהמשבר בצורה קשה, מה שעשוי להצדיק את הירידה החדה במחירן. בכל מקרה, גם אם תקופת המיתון תהיה ארוכה וקשה, זכרו כי לחברות הדפנסיביות, כדוגמת החברות הקמעונאיות הזולות בעלות המותגים המוכרים ביותר, יהיה את סיכוי גבוה שלא להפגע ואף להניב תשואה חיובית גם לאורך המיתון.

גילוי נאות: אני לא מחזיק באף אחד מהניירות שהוזכרו. 

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X