התיק של ינון

האם לקנות אג”ח קונצרניות בארץ ?

31/07/2011 • ינון אריאלי

הכעס של מחזיקי האג”ח של חברת טאו על אילן בן דוב על זה שהוא לא מעוניין להכניס את היד לכיס ולשלם, בהחלט מובן. בן דוב משך משכורות ובעיקר בונוסים ודיבידנדים שמנים מהחברה לאורך השנים למרות שהיא המשיכה להפסיד מאות מיליוני שקלים. מצד שני, צריך לזכור כי אלו חברות בע”מ, וכשמן כן הן – חברות שבעליהן אינם ערבים לחובות החברה. גם חברות שונות של דונלנד טראמפ פשטו את הרגל, והוא מעולם לא השקיע אפילו דולר בודד בשביל לפצות את המשקיעים. כך עובד עולם ההשקעות בתחום האג”ח – כשאתם רוכשים אג”ח כלשהי, אתם חייבים לדאוג שתקבלו ריבית שתפצה על הסיכון שלא תקבלו את כל כספכם בחזרה. השאלה היא אם מישהו באמת לוקח את זה בחשבון? לפי ההתנהגות של שוק האג”ח הקונצרני בארץ, כנראה שלא.

בדיקה פשוטה מלמדת כי מרווח התשואה הממוצע בין מרבית האג”ח הקונצרניות המדורגות לבין האג”ח הממשלתיות המקבילות (כלומר בעלות מח”מ דומה) קטן למדי – בין אחוז לשניים בלבד. למי ששכח (או לא שם לב), בשנתיים האחרונות הגיעו עשרות רבות של חברות להסדרי חוב עם המשקיעים, שכללו פריסת חובות, הנפקת סדרות אג”ח חדשות, מניות ומה לא. ברובם ככולם, יצאו בסופו של דבר מחזיקי האג”ח בהפסדים כואבים. נכון שהמצב היום טוב יותר, אבל המרווחים המצומצמים האלו מלמדים כי הלקח לא נלמד. גם היום כ- 50 חברות עדיין נמצאות במהלכו של הסדר חוב, וגם הפעם סביר להניח שברוב המקרים המשקיעים באותן האגרות יפסידו לא מעט כסף.

לצערנו, גם אם אנחנו שועלי אג”ח מנוסים, בדרך כלל לא אנחנו אלו שהכנסנו את עצמנו לבוץ האג”חי הזה. חלק נכבד מהחסכונות שלנו נמצאים בקרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות שאין לנו כל אפשרות לשלוט היכן הם מושקעים. בגלל ממדיו הקטנטנים של שוק ההון הישראלי והיות ומרבית בתי ההשקעות אינם משקיעים מספיק מהנכסים מעבר לים, הם רוכשים אג”ח קונצרניות בארץ ומאפשרים לחברות להנפיק סדרות אג”ח במרווחים לא הגיוניים, שאינם מפצים על הסיכון הכרוך בכך.

לשמחתי, השכלתי לתת את ניהול כספי הפנסיה וההשתלמות שלי לבית ההשקעות שכבר למד את הלקח לפני שנים ארוכות והבין ששוק האג”ח הישראלי אינו מקום הולם לכספי החיסכון שלי ושל העמיתים האחרים. במקום אג”ח קונצרניות בארץ, הם מקצים חלק מההשקעה לאג”ח מעבר לים, למשל באג”ח של ממשלות יציבות כמו גרמניה או קנדה, או באג”ח של חברות יציבות המתבססות על תזרים מזומנים חזק ולא על הלוואות גדולות מידי (אגב, קוראים להם אלטשולר שחם).

קשה לי להאמין שהשינויים בעקבות ועדת חודק, שהטילה מגבלות על השקעות של משקיעים מוסדיים באג”ח קונצרניות ומחייבת את החברות להביא בטחונות להלוואה, יביאו למהפכה. לכן, אם בכל זאת החלטתם לרכוש אג”ח קונצרניות אל תסתמכו יותר מידי על הדירוג, והקפידו לבדוק היטב-היטב את יכולת החזר הריבית והקרן של החברה המדוברת.

למשל, חפשו חברות עם יחס כיסוי ריבית (הרווח התפעולי מחולק בהוצאות המימון) גבוה מ- 4-5. זה יבטיח שהחברה תוכל לעמוד בתשלומי הריבית במלאם ובזמן גם אם תתקל בתקופה קשה והכנסותיה יצטמצמו. בנוסף, בדקו את רמת המינוף של החברה – אני אוהב להסתכל על שיעור החובות לזמן ארוך ביחס להון העצמי של החברה. התרחקו מחברות שהמינוף שלהן גבוה מ- 30-40%, היות והסיכון שלהן לא לעמוד במלוא התחייבויותיהן אליכם אינו מבוטל (וזכרו כי אתם אינכם הנושים הבלעדיים של החברה, עשויות להיו לה סדרות אג”ח נוספות, הלוואות מבנקים והתחייבויות כספיות לספקים). נכון, זה יפסול את מרבית חברות הנדל”ן. אבל זה בוודאי ימנע מכם להשקיע את כספכם בהרפתקאות אג”ח דוגמאת טאו.

אני לא פוסל השקעה באג”ח קונצרניות בארץ – מובן שישנן חברות ישראליות שהייתי מוכן לרכוש אג”ח שלהן. עם זאת, מעולם לא עשיתי את זה (וזה כנראה גם לא יקרה בעתיד), בעיקר מפני שהתשואה העודפת שהן מציעות אינה גבוהה בהרבה מהתשואה של אג”ח ממשלתית מקבילה. במילים אחרות, אם אתם רוצים השקעה סולידית למדו להסתפק בתשואה של האג”ח הממשלתיות, או לחילופין חפרו עמוק, ומספיק שנים אחורה, בתוך הדוחות הכספיים של החברה וודאו כי לחברה באמת יש יכולת לשלם לכם את מה שהיא כביכול מבטיחה.

גילוי נאות: לא מחזיק. הכתבה התפרסמה בגרסה מקוצרת בגלובס.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • רון  31/07/2011

    הבעיה העיקרית בהשקעה סולידית בחו”ל זה שבשנים האחרונות השקל התחזק ונוצרו הפסדים כואבים. מצד שני – ייתכן שזה אומר שעכשיו זה הזמן הנכון להעביר השקעה סולידת לחו”ל…

    רון

  • ינון אריאלי  31/07/2011

    היי רון,
    השקל התחזק משמעותית ביחס לדולר, אבל לא בהכרח ביחס לכל המטבעות בעולם. פיזור חלק מהנכסים לחו”ל הוא דבר חשוב גם באפיק האג”חי. בכל מקרה, אפשר כמובן לרכוש הגנה מטבעית (למרות שזה קצת יותר מורכב ויקר למשקיע הפרטי).

  • רון  31/07/2011

    ינון,

    איך הכי נכון להחשף כמשקיע פרטי לאג”ח בחו”ל? דרך קרנות ישראליות או קרנות בחו”ל (ETF)?

    רון

  • ינון אריאלי  31/07/2011

    היי רון,
    שאלה טובה. תעודות סל בחו”ל יגבו דמי ניהול נמוכים יותר, אבל עלות הקניה שלהן תהיה יקרה יותר. לכן, במקרים רבים תעודות ישראליות יהיו עדיפות (דמי הניהול בתעודות אג”חיות יהיו נמוכים בדרך כלל).

  • איתן  31/07/2011

    אלטשולר שחם מחקו ערך למשקיעים גם בטאו וגם בדלק נדל”ן, בקרנות הנאמנות, לפחות ??

  • ינון אריאלי  01/08/2011

    היי איתן,
    למיטב ידיעתי אלטשולר לא החזיקו את האג”חים שציינת בשנה האחרונה.
    הנה הקרנות שמחזיקות היום את דלק נדל”ן: http://www.funder.co.il/stock.aspx?look=דלק נדלן
    והנה אלו שמחזיקות את טאו:
    http://www.funder.co.il/stock.aspx?look=טאו

  • אמיר  17/08/2011

    בדיוק היום התפרסמה כתבה בכלכליסט על-כך שאלטשולר שחם העלו את אחוז החשיפה לאג”ח קונצרניות ישראליות. זה קצת סותר את מה שכתבת…

  • ינון אריאלי  17/08/2011

    היי אמיר,
    מהיכורתי עם הפעילות של אלטשולר שחם, הם אחד מהגופים ששיעור ההחזקה באג”ח קונצרניות בארץ הוא מהנמוכים בין כל בתי ההשקעות. מרבית האג”ח הקונצרניות שהם מחזיקים בארץ הן של בנקים (שטרי הון) ואג”ח של חברות סמי ממשלתיות (בזק, חשמל), ובנוסף יש להם החזקות באג”ח קונצרניות בחו”ל.

    בנוגע לשאלתך לגבי הכתבה הזו (אני משער), http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3528356,00.html , היום, לאחר ירידות המחירים בשוק האג”ח הקונצרני לאחרונה, האגרות נראות קצת יותר אטרקטיביות. לכן, זו יכולה להיות הסיבה לרכישה של אגרות נוספות על ידי אלטשולר שחם.

  • אבי  17/08/2011

    שלום
    אמיר
    בימים אלו !!!!!! מה אתה מציע לעשות ב 400.000 ש”ח
    אג”ח . ? חסכון כל שהו לשנה .
    אשמח ל…………
    תודה מראש

  • ינון אריאלי  18/08/2011

    היי אבי,
    שנה היא תקופה קצרה מידי בשביל להיכנס לשוק ההון. תוכל להשקיע בפקדון כלשהו בבנק או במק”מ שייפדה עוד שנה כך שתדע בוודאות כמה אתה מרוויח.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X