התיק של ינון

מנית נפט ששווה להכיר

02/10/2011 • ינון אריאלי

אחת החברות המעניינות מבין אלו שנמצאות ברשימת המעקב שלי, היא Vaalco Energy – EGY. וואלקו היא מפיקת נפט עצמאית קטנה יחסית, המפעילה מספר שדות נפט בגבון ובאנגולה שבאפריקה. בנוסף, יש לה פעילות בשדות נפט בטקסס, אלבאמה ולואיזיאנה. וואלקו מתאפיינת בשיעורי צמיחה מרשימים וקופת מזומנים דשנה, שמאפשרת לה לממן בכוחות עצמה את כל פעילותה וצרכי הצמיחה שלה.

מי שיציץ בדוחות הרווח והפסד של החברה בעשור האחרון יראה צמיחה מדהימה – מהכנסות של כשני מיליון דולר ב- 2001 להכנסות של כ- 140 מיליון דולר ב- 2010. 2009 הייתה שנה בעייתית, אבל פרט אליה החברה שמרה על רווח נקי חיובי לאורך כל התקופה הזו. ברבעון המדווח האחרון, השני של 2011, ההכנסות כבר טיפסו ל- 58 מיליון ורווח נקי (מדולל) למניה של 0.2 דולר. חלק מהגידול ברווחים בהחלט נבע מעליית מחירי הפט, אבל גם מהעובדה שוואלקו הגדילה את תפוקת הנפט שלה בכ- 11% בהשוואה לרבעון המקביל משנה שעברה.

בעקבות זאת, האנליסטים המעטים שמסקרים את החברה העלו את תחזיותיהם, וכעת הם מעריכים רווח שנתי למניה של 0.91 דולרים ב- 2011, ו- 1.02 דולר ב- 2012. מכפיל הרווח הממוצע בענף הוא סביב 10, כך שמכפיל רווח של 5 בו נסחרת היום ואלקו נראה נמוך בהשוואה לחברות אחרות במגזר, במיוחד לאור הצמיחה הגבוהה שלה. במילים אחרות, בשביל להיסחר במכפיל 10, המניה צריכה לטפס לפחות ל- 9-10 דולר.

אם אני עושה הערכת שווי מפורטת יותר באמצעות היוון תזרימי המזומנים של החברה, אפילו תוך הנחת שיעור צמיחה מתון של 6-7% בשנים הקרובות, המשך השקעות משמעותיות ברכוש קבוע והיוון בשיעור גבוה של 15%, אני מקבל שהמניה צריכה להיות שווה לפחות 8-9 דולר. יותר מזה, משום מה וואלקו לא מדווחת את כל הפחת שהיא יכולה לקזז בעקבות ההשקעות הרבות שלה ברכוש קבוע. אם היא תעשה את זה בצורה יעילה יותר, המניה שווה אפילו יותר, לפחות 11 דולר.

גם מבחינה פיננסית מצבה של החברה מעולה. במאזן שלה תמצאו 114 מיליון דולר של מזומנים ו- 170 מיליון דולר של ציוד קידוח בהשוואה לבסך הכול 40 מיליון דולר של התחייבויות. קופת המזומנים הזו מאפשרת לחברה להמשיך לרכוש שדות נפט נוספים, כמו שעשתה לאחרונה ברכישת שטח גדול בצפון ארה”ב.

לאורך מרבית 2010 החזקתי את המניה, והיא תרמה תשואה נדיבה לתיק שלי. לאחרונה, הירידות בשוק ביחד עם החששות מהאטה בעולם שתוביל לירידה בצריכת הנפט ולכן גם במחירו, החזירו אותה שוב למחיר מעניין מאוד. אני באופן אישי ממש לא חסיד של אלמנטים טכניים, ובכל זאת נראה שלמחיר המניה הזו יש מחזוריות מסוימת. מאז 2005 היא יורדת לסביבות 4 דולרים, עולה ל- 7-8 דולר, וחוזר חלילה. אורכו של כל מחזור שונה מקודמו ולכן זה לא ניתן לתזמון, אבל זאת עובדה מעניינת.

התנודתיות הרבה במחירי הנפט בשנה האחרונה, צפויה להמשיך לטלטל את המניה בעתיד הקרוב, ולכן היא לא תתאים למשקיעים עם אופק קצר טווח. עם זאת, המדובר בחברה בעלת מאזן מושלם, צמיחה חזקה ועקבית לאורך השנים, הנסחרת במחיר אטרקטיבי, ולכן היא יכולה להיות אפשרות השקעה מעניינת למשקיעים שיוכלו לסבול את התנודתיות הזו.

גילוי נאות: לא מחזיק. הכתבה התפרסמה גם בגלובס.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • יאיר  02/10/2011

    למה האגרות חוב של אלביט הדמיה נסחרות בתשואה של 54 אחוז?

    לפי הדו”ח האחרון המצב שלהם לא רע, יתירה מזאת ההון העצמי שלהם בפלוס,אז למה החשש הגדול שיפשטו רגל?
    אני מבין שהנכסים שלהם במינוף אבל עדיין הסיכוי גבוה והסיכון נמוך

    האם יש הזדמנות באג”חים שלהם?

  • ברוך  02/10/2011

    אגב VAALCO – התחילה להופיע בימים האחרונים בנוסחת הקסם של גרינבלאט…

  • יאיר  02/10/2011

    כן , אבל עדיין אני לא מבין
    אם ההון עצמי בפלוס ,
    ז”א שגם אם היא פושטת רגל היום, וגם אם נניח שמימוש הנכסים יניב רק 70 אחוז מהשווי שכתוב בדו”ח, עדיין מי שקנה את האגחים ארוכי הטווח (שנמכרים בפחות מ50 אגורות) הרוויח בענק, האמנם?

    האם החשש היא שעד שהיא תפשוט רגל מצבה יחמיר כך ששוי הנכסים לא יגיע אפלו לחצי מהתחיבויתיה?

  • ינון אריאלי  02/10/2011

    ברוך, לדעתי המניה מופיעה ברשימת המניות “הקסומות” של גרינבלאט כבר תקופה ארוכה (לפחות שנה).

  • עופר  06/10/2011

    היי ינון
    ניתוח מעניין תודה על השיתוף
    לפני צלילה לתוך הדוחות רציתי לדעת האם יש לחברה הזו יתרון מובנה כלשהו במודל העיסקי שיכול לאפשר לה לצמוח בתוך השווקים של הגדולות?
    לדוגמא ישנן חברות ענק בתחום כמו nov , rig , nobel לחלקן קופת מזומנים דשנה מאד מאד ואחת מהן יודעת לקדוח לעומקים שהאחרות לא יודעות ככה שאני לא מצליח לראות איזה יתרון יש לחברה הזו שיאפשר לה צמיחה מרשימה לאורך זמן בשוק מקרו כמו נפט.

    תודה!

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X