התיק של ינון

איך להרוויח מהמניות של הגורואים

03/03/2012 • ינון אריאלי

אחת מהדרכים היעילות למצוא רעיונות השקעה, היא להסתכל ברשימת הקניות של גורואי ההשקעות הגדולים – המשקיעים המצליחים ביותר בעולם. את וורן באפט אתם מכירים, אולם יש עוד שורה ארוכה של משקיעים גדולים שמצליחים להכות את השוק לאורך שנים ארוכות, ולמרות זאת הם פחות מוכרים לציבור הרחב. כמה שמות בולטים הם דיוויד דרמן, בילי מילר, ברוס ברקוביץ’, מוניש פאברי, סט’ קלרמן, רון ברון, מרטין וויטמן ורבים אחרים.

האנשים האלו עורכים חיפושים נרחבים מידי יום במטרה לאתר את הזדמנויות ההשקעה האטרקטיביות ביותר בשוק. מבין המועמדות שאיתרו, ולאחר ניתוח מעמיק, הם בוחרים לתיקי ההשקעות שלהם את החברות האיכותיות ביותר שנסחרות בהנחה משמעותית מתחת למחיר ההוגן שלהן. למזלנו, הם מחויבים לפרסם את רשימת ההחזקות שלהם אחת לרבעון ל- SEC, רשות ניירות הערך האמריקנית (באמצעות דוח החזקות הנקרא 13F), מה שמאפשר לכם לראות את כל הרכישות שלהם באותו הרבעון.

היות והם בדרך כלל מחזיקים את מניותיהם לתקופה ארוכה, אין בעיה בכך שאנו יודעים על הרכישות שלהם באיחור של מספר חודשים. לראיה, לפי מספר מחקרים אם למשל הייתם רוכשים את עשר ההחזקות הגדולות ביותר שרכש וורן באפט לאורך השנים, למרות שהדבר היה מתבצע כמה חודשים לאחר הקניה בפועל של באפט ובמחיר שונה, הייתם משיגים תשואה שנתית ממוצעת של 15-18%, לעומת תשואת השוק האמריקני הממוצעת של כ- 11%. אם הייתם בוחרים רק את אלו שנסחרו במחיר נמוך יותר ממחיר הקניה, הייתם יכולים אפילו לגבור על באפט ולהשיג תשואה של 23-25%.

בשביל לא לעבוד קשה מידי, אתם יכולים להיכנס לאתר gurufocus.com ולהסתכל על רשימת המניות שנקנו לאחרונה על ידי המספר הרב ביותר של גורואים. לרוב, מדובר במניות הנמצאות בשיעור החזקה נמוך יחסית בתיקים שלהם, ובכל זאת הרשימה הזו יכולה להעלות בחכתכם מניות אטרקטיביות למדי פרי בחירתם של המומחים. כשעברתי על הרשימה לפני מספר ימים, מצאתי מספר מניות ששווה להכיר.

באופן מפתיע, שתי הראשונות ברשימה,( Exelis (XLS ו- (Xylem (XYL, הופרדו מאותה החברה, ITT, כדיבידנד בעין (ספין אוף) לפני כחצי שנה. הראשונה, Exelis, עוסקת במתן פתרונות מגוונים לתחומי התעופה, ההגנה והעברת מידע, בעיקר לגופים צבאיים. המדובר אמנם בחברה קטנה יחסית שמתחרותיה הן ענקיות כמו בואינג, ג’נרל דיינמיקס ולוקהיד מרטין, אולם יש לה לקוחות יציבים המניבים לה הכנסות של כ- 6 מיליארד דולר בשנה. החברה אינה נקייה מחובות, אולם תזרים המזומנים היציב והמשמעותי שלה יאפשר לה להחזיר את חובותיה ללא קושי מיוחד.

כמו שקורה בדרך כלל למניות ספין-אוף, גם Exelis ראתה ירידה משמעותית במחירה בחודשים שלאחר ההיפרדות מחברת האם. היום, המניה עדיין נסחרת מתחת להון העצמי שלה ובמכפיל תזרים מזומנים חופשי נמוך מ- 5. לאחרונה היא גם זכתה בחוזה משמעותי עם צבא ארה”ב, לאספקת מוצרי טכנולוגיית המידע שלה בסכום כולל של 160 מיליון דולר. ואם כל זה לא מספיק לכם, היא גם מניבה תשואת דיבידנד שנתית של כ- 4%. למען האמת, יש לי הרגשה שהיא תירכש במוקדם או במאוחר על ידי אחת השחקניות הגדולות בענף, וכמובן שזה יהיה במחיר גבוה בהרבה מהמחיר הנוכחי.

החברה השנייה, Xylem, היא אחת מהשחקניות המובילות בעולם בתחום שינוע, טיפול וטיהור מים לצרכים ביתיים, מסחריים וחקלאיים. כידוע, המים הראויים לשתיה על פני כדור הארץ הולכים ואוזלים בקצב מדאיג, והדרישה לפתרונות של חברות כמו Xylem רק מתגברים משנה לשנה. בדומה ל- Exelis, גם לה יש הכנסות יפות מצד אחד, וחובות גבוהים מצד שני. עם זאת, היא מציגה צמיחה של כמעט 20% במכירות ב- 2011, ואפשרויות הצמיחה העומדות בפניה בשנים הקרובות גדולות מאוד, בעיקר בשווקים מתפתחים כמו סין והודו, שצריכת המים שלהם עולה בקצב מהיר. אפשרויות צמיחה נוספות של החברה יכולות גם להגיע מפעילות שאיבת המים ממכרות ומקידוחי נפט וגז. בשביל לשמור על סביבה בטוחה במכרות ובקידוחים, הכרחי “לנקות” אותם ממים, ול- Xylem ציוד משוכלל שעושה את העבודה. החברה כבר פעילה בתחום בארה”ב ובדרום אפריקה, אולם יש לה עוד מקום רב להגדיל את ההכנסות מהתחומים האלו.

לפני מספר חודשים חתמה Xylem על חוזה משמעותי עם ג’נרל אלקטריק, בו היא תשמש כזרוע טיהור המים של החברה בשווקים באירופה, באוסטרליה ובניו-זילנד. ומה שיותר חשוב, החברות מתכוונות להרחיב את ההסכם גם למדינות נוספות באסיה ובאמריקה הלטינית. ברבעון האחרון, הרביעי של 2011, היא הציגה ירידה בשורת הרווח הנקי בשל הוצאות חד-פעמיות כתוצאה מההיפרדות מחברת האם. אם מתעלמים מההוצאות האלו, ולוקחים בחשבון את אפשרויות הצמיחה המשמעותיות העמדות בפני החברה בעתיד, מקבלים מניה שנסחרת במחיר אטרקטיבי. אמנם לא כמו של אחותה Exelis, אבל עדיין מחיר זול יחסית.

ולסיום, מניה נוספת המופיעה ברשימת הקניות האחרונות של גורואים, היא (Fortune Brands Home & Security (FBHS, העוסקת במכירת מטבחים, דלתות ואביזרי נעילה. גם היא מנית ספין-אוף, וגם היא נראית מעניינת להשקעה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X