התיק של ינון

המניות שיורדות לפני ההמראה

26/03/2012 • ינון אריאלי

דרך מעולה לאתר רעיונות השקעה היא לתת לאחרים לעשות עבורכם את עבודת החיפוש המתישה. ואם כבר להסתכל על אחרים, אחד המקומות הטובים ביותר להסתכל בהם, היא קהילת המשקיעים של האתר fool.com . פרט לתכנים מעניינים רבים המופיעים באתר, קהילת החברים בו מונה כמעט 150 אלף משקיעים פרטיים, הנותנים תחזיות ארוכות וגם קצרות טווח למרבית המניות הנסחרות בבורסות בארה”ב. מערכת האתר אוגרת את כל התחזיות, משקללת אותן ונותנת דירוג לכל מניה. בנוסף, כל משקיע מדורג על פי שיעורי ההצלחה שלו, מה שמאפשר לכם לברור את ההמלצות של המשקיעים האיכותיים מתוך כלל ההמלצות.

כמשקיע לעומתי (Contrarian investor), שאוהב לקנות מניות איכותיות בזמן שרבים אחרים מוכרים אותן, אחת הדרכים שלי לאתר מניות מעניינות, היא על ידי התמקדות במניות שמקבלות דירוג גבוה באתר אולם דווקא חוו ירידות חדות בחודשים האחרונים. למה זה יעיל? כי יש סיכוי טוב שזה יעלה בחכתי מניות של חברות בעלות נתונים פונדמנטאליים איכותיים, שמסיבה כזו או אחרת חוו ירידת מחיר גדולה מידי. הנה 2 מניות ששמתי עליהן עין לאחרונה ושווה להכיר ולבדוק אותן לעומק.

(Thompson Creek Metals (TC: החברה מפיקה ומעבדת מוליבדן (molybdenum), מתכת נדירה המתאפיינת בעמידות בטמפרטורות גבוהות ואינה מחלידה, מה שהופך אותה לשימושית מאוד במגוון תחומים תעשייתיים בהם השימוש במתכות אחרות בעייתי. למרות שמחיר המוליבדן צלל בשנים האחרונות, החברה הצליחה להגדיל בצורה משמעותית את רווחיה ותזרים המזומנים שלה, ולהציג תשואה מרשימה על ההשקעה שלה, תוך שהיא שומרת על רמת מינוף נמוכה בהשוואה למתחרות. יותר מזה, לאחרונה נראית עלייה במחיר המוליבדן, מה שייטיב עם מכירות החברה בעתיד. אם כל זה נכון, מדוע האנליסטים לא אוהבים אותה והיא נסחרת בשווי של 35% מתחת להון העצמי שלה?

התשובה נעוצה ברכישה שהיא ביצעה ב- 2010. באותה שנה, החברה החליטה להרחיב את תחומי העיסוק שלה, ורכשה בעסקת מזומנים ומניות את מכרה הנחושת והזהב הענקי בהר מיליגן (Mount Milligan) בקנדה. למרות שהעסקה התבצעה בתמחור טוב, החברה לא העריכה נכון את הוצאות הבאת המכרה לפעילות כרייה מבצעית. כתוצאה מכך, היא נכנסה להוצאות הוניות משמעותיות ששחקו את תזרים המזומנים שלה בשנה האחרונה, והפילו את מחיר המניה שלה בכמעט 60% מאז השלמת העסקה בסוף 2010.

למכרה הקנדי יש פוטנציאל הכנסות אדיר שצפוי להספיק לכלכל את כל צרכי החברה ולהזרים לקופתה מזומנים רבים מאוד במשך יותר מ- 20 שנה (הוא מכיל 6 מיליון אונקיות זהב ו- 2.1 מיליון אונקיות נחושת!). החברה העריכה את ההכנסות השנתיות מהמכרה בלבד בלמעלה מ- 600 מיליון דולר, שקול להכנסות שלה ב- 2011, כלומר הכנסותיה עשויות להיות כפולות מההכנסות ב- 2011 בעוד שנתיים. לכן, אם היא תצליח לממן את הכשרת המכרה, יהיה בידה זהב, תרתי משמע. השאלה הגדולה היא האם היא יכולה לעשות את זה?

בואו נעשה חשבון. לפי דברי החברה, עלויות הכשרת המכרה צפויות להיות סביב 1.4 מיליארד דולר. כ- 600 מיליון דולר כבר מומנו ב- 2011. בנוסף, החברה גם קיבלה כ- 300 מיליון דולר מחברת רויאל גולד, לה היא התחייבה למכור 40% מהיקף מכירות הזהב השנתיות העתידיות במחיר מוזל במקצת ממחיר הזהב באותה עת. ולכן היא צריכה לגייס בסך הכול עוד כ- 500 מיליון דולר. היות והמינוף הפיננסי שלה נמוך יחסית (החובות מהווים רק כ- 20% מההון), היא לא תתקשה לגייס חוב נוסף בהיקף כזה. בנוסף, היא תוכל למכור מראש חלק נוסף מהזהב או הנחושת שייכרו בעתיד. במילים אחרות, יש סיכוי יותר מסביר שהיא תצליח להביא את הכסף הנדרש להשלמת הפיתוח של המכרה.

צריך לקחת בחשבון שיש עוד שנה וחצי עד להשלמת הפיתוח, ויכולים להתגלות מכשולים נוספים בדרך, שיובילו להגדלת ההוצאות. ולמרות זאת, להערכתי, היציבות הפיננסית של החברה וההכנסות הקיימות (והצומחות) שלה מהפקת המוליבדן יסייעו לה להשלים את המשימה. ואז, החברה תהיה שווה כבר הרבה יותר מהיום, והמניה תהיה חייבת לעלות בהתאם. לכן, זו נראית כמו הזדמנות עבור משקיעים עם אורך נשימה מספיק.

(Five Star Quality Care (FVE: בניגוד למקרה המורכב ממקודם, כאן מדובר בחברה המפעילה מעל 200 בתי אבות ושירותי אחיות ברחבי ארה”ב. בעידן בו הבייבי-בומרס פורשים לגמלאות, מוכרים את הבתים שלהם ועובדים לגור בבתי אבות נוחים, אפשר לנחש שחברות כמו FVE יצליחו לעשות הרבה כסף מהעניין. החברה לא צומחת יותר מידי, אבל היא מצליחה להציג רווחיות יפה בשנים האחרונות. המאזן שלה נראה יציב, עם מעט חובות. אם כך, מדוע המניה הזו ירדה ב- 60% בשנה האחרונה ונסחרת היום במכפיל רווח של 2.3 ומכפיל הון של 0.58? אני אחסוך לכם את ההשוואה, ואספר שמכפיל הרווח הממוצע במגזר עומד על 12 ומכפיל ההון הממוצע הוא סביב 1.5.

התשובה לירידת המחיר נעוצה אם כן בעיקר בירידה בשיעורי התפוסה מאז תחילת המשבר בארה”ב ב- 2008 והתגברות התחרות בענף. עם זאת, בניגוד לחברות דומות, FVE דווקא חזרה לשיעורי תפוסה של כ- 85% במתקנים שלה בשנתיים האחרונות. לכן, התמחור הנוכחי שלה נראה תמוה. יותר מזה, כששוק הנדל”ן האמריקני יתחיל באמת להתאושש, וזה יקרה מתישהו בעתיד (ואולי אפילו כבר קורה ברגעים אלו), התפוסה תגדל, תעריפי השהייה בבתי האבות של החברה יעלו, ואז ההכנסות יגדלו והרווחיות תשתפר אפילו יותר. המניה תהיה חייבת להתיישר עם התוצאות החיוביות האלו. יותר מזה, בשנים האחרונות יש מגמה נרחבת של מיזוגים בתחום, ולכן, לאור התמחור הנמוך, יש סיכוי טוב שגם FVE תיבלע על ידי אחת מהשחקניות הגדולות בענף, וכמובן שזה יקרה במחיר לפחות כפול מהמחיר הנוכחי.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X