התיק של ינון

שתי מניות מעניינות ממגזר הספנות החבוט

30/03/2012 • ינון אריאלי

מספיק להציץ בתוצאות העגומות של צים, שהפסידה כמעט 400 מיליון שקל ב- 2011, בשביל להבין מה עובר על מגזר התובלה הימית בשנים האחרונות. הכול התחיל ב- 2006, כשהאופוריה הכלכלית בעולם הגיעה גם למגזר הספנות. הדרישה הגוברת לסחורות ברחבי העולם ביחד עם עליית המחיר, דחפה את מדד מחירי התובלה הבלטי (Baltic dry index) לשיא יוצא דופן של כל הזמנים. למי שלא מכיר, המדד הבלטי עוקב אחר מחירי התובלה הימית של סחורות כגון ברזל, פחם, מחצבים, מלט, דגנים, פחם ודשנים.

הצמיחה המהירה ומחירי התובלה הגבוהים, ובנוסף, המחסור המסוים בספינות משא בעולם, עודדו את החברות במגזר להזמין ספינות רבות הרבה יותר מקצב הרכישה שאפיין אותן בעבר. אולם, בדיוק אז, בשיא ההצטיידות, הסתיים המחזור הכלכלי החיובי ונכנסנו למיתון של 2008. לא רק שהחברות במגזר הספנות מתאפיינות ברמות מינוף גבוהות בימים שבשגרה, ההצטיידות המיותרת הזו הובילה אותן להגדלת החובות ולקשיים פיננסים משמעותיים. חברו את זה יחד עם הירידה הדרמטית במחירי התובלה וההאטה בעולם, ותבינו מדוע מרבית החברות בענף מציגות הפסדים כואבים בשנים האחרונות.

בשביל להבין עד כמה הייתה האופוריה אז בשיא ועד כמה אנו נמצאים בנקודה נמוכה, כדאי להיזכר בעובדה שהמדד הבלטי כבר חצה את רף ה- 11,000 נקודות באמצע 2008 ובתחילת פברואר האחרון הוא ביקר באיזור ה- 650 נקודות בלבד. המדד היה בשפל כל כך נמוך רק בסוף 2008, בשיא המשבר, ומאז הוא כבר הספיק לבקר ברמות של 4,000-4,500 נקודות ב- 2010.

למרות הסימנים להתאוששות כלכלית בארה”ב ובעולם מאז תחילת השנה, המדד הבלטי דווקא חווה ירידות, והתייצב לאחרונה על איזור ה- 900 נקודות (הממוצע הרב שנתי אגב, עומד על כ- 2,500 נקודות). ביחד איתו ירדו גם מחירי מניות החברות במגזר. מי שזוכר את דיאנה קונטיינרשיפס (DCIX), שהצגתי לפני מספר חודשים בטור על מניות ספין-אוף, היא דוגמא טובה לחברת תובלה איכותית, שלמרות השיפור בביצועיה, המאזן נטול החובות שלה והתמחור המאוד אטרקטיבי, ספגה ירידות לאחרונה כמו שאר מניות המגזר.

האם הגענו לתחתית במחירי התובלה?

היסטורית, ענף התובלה הימית מאפיין במחזוריות ארוכת שנים, ולכן יכולה לעבור עוד תקופה ארוכה עד שנראה התאוששות במחירי התובלה. צריך לקחת את זה בחשבון אם אתם שוקלים להיכנס לפוזיציה באחת מהמניות שאציג בהמשך או למניה אחרת במגזר. מצד שני, בהחלט אפשר כבר לראות את האור בקצה המנהרה. אירופה עדיין במשבר עמוק, אולם חלקים נרחבים בעולם, כולל ארה”ב, מראים סימנים של התרחבות בפעילות הכלכלית, ולכן יכול להיות שתחילתו של סייקל עולה במחירים יגיע מוקדם מהצפוי.

בין אם זה יקרה ובין אם לא, הנה דוגמא לשתי חברות מעניינות מהמגזר שעשויות לצלוח את המהמורות בדרך ולהניב רווחים נאים למשקיעים סבלניים. הראשונה, בעלת פרופיל סיכון גבוה יותר, אבל נסחרת בהנחה משמעותית ביותר על הנכסים שלה, והשנייה אטרקטיבית ומחלקת ים של דיבידנדים.

(Excel Maritime Carriers (EXM

המדובר בחברה להובלה ימית של מטענים כבדים של ברזל, פלדה, פחם ועוד לכל רחבי העולם. בשנה האחרונה היא נפגעה מאוד מהירידה במחירי התובלה בעולם, הכנסותיה הצטמצמו מאוד והיא עברה להפסד לא קטן. בנוסף, היא נושאת חוב כבד לזמן ארוך של כמעט מיליארד דולר. אין ספק שהמשך התדרדרות בענף, תקשה עליה לחזור לרווחיות ולהחזיר את חובותיה. למרות הסיכון, צריך להסתכל על התמונה המלאה. אם עושים את זה, רואים כי לחברה 47 ספינות משא השוות לפי המאזן ל- 2.6 מיליארד דולר. אם נחסיר מזה את כל התחייבויות החברה ונחלקת במספר המניות הנסחרות שלה, נקבל כמעט 17 דולר. פער אדיר מעל מחיר המניה הנוכחי – 1.8 דולר.

ב- 2010, שהייתה שנה סבירה עבור החברה אבל עדיין חלשה יותר משנים בעבר הרחוק יותר, היא הצליחה להשיג הכנסות כפולות מאלו שהשיגה השנה. הרווח הנקי המדולל שלה היה אז 3.1 דולר למניה. להזכירכם, היא נסחרת היום בפחות משני דולר.

אני לא בטוח שנראה את החברה חוזרת לרווחיות חיובית בשנים הקרובות, אבל גם היא תלך לפשיטת רגל, עדיין בעלי המניות עשויים לקבל תשואה מרשימה ביותר על ההשקעה. לפי הדוח השנתי, החברה הצליחה לדחות את תשלומי הריבית על החוב שלה למועד מאוחר הרבה יותר, כך שתרחיש של חדלות פירעון הוא כנראה בסבירות נמוכה יחסית. תרחיש אפשרי, הוא שחברה אחרת תרכוש את מרבית הספינות של אקסל או את החברה כולה. אל תשלו את עצמכם, זה בוודאי לא יקרה בשווי המאזני שלהן. אבל, גם אם זה יהיה בהנחה משמעותית אליו, עדיין יש מרווח מספיק גדול בשביל שזה יעשה בשווי גדול יותר משווי השוק הנוכחי של החברה.

בתרחיש החיובי בו נראה התאוששות של מחירי התובלה בעולם, החברה תוכל להתאושש מהמשבר שפקד אותה בשנה האחרונה. ואז, אין ספק שהמניה תטוס לתמחור הגיוני יותר. בעלי העניין בחברה מחזיקים נתח משמעותי ממנה, ולכן הם נמצאים באותה סירה עם המשקיעים, ויש להם אינטרס גדול שלסיפור הזה יהיה סוף טוב.

(Capital Product Partners (CPLP

קפיטל פרטנרס עוסקת בעיקר בהובלה ימית של מוצרי נפט וכימיקלים. בניגוד לחברות אחרות בענף שנמצאות בשלבי התכווצות במספר הספינות שלהן ומפסידות כסף, קפיטל דווקא הצליחה לשמור על יציבות בהכנסות ורווחיות חיובית. ב- 2007, כשהיא הונפקה היו ברשותה 8 ספינות והיום היא מחזיקה כבר 27 ספינות בממדים שונים שיכולים לענות על הצרכים המגוונים של לקוחות החברה. היא גם ממונפת בצורה נמוכה בהרבה מהמתחרות בענף. ולמרות זאת, היא הונפקה בתחילת 2007 במחיר של כמעט 27 דולר והיום היא נסחרת בפחות מ- 8 דולר, המשקף מכפיל הון של סביב 1 ומכפילי רווח ותזרים נמוכים מהממוצע במגזר.

קפיטל פרטנרס היא שותפות מוגבלת, ולכן היא מחלקת את מרבית רווחיה למשקיעים. בשנה האחרונה היא חילקה תשואת דיבידנד של מעל 12% (!). ברור שהאטה כלכלית בעולם תתחיל להשפיע גם עליה במוקדם או במאוחר. אולם, במקרה שלא נראה ירידה נוספת במחירי התובלה מתחת לרמה הנוכחית, החברה צפויה לשמור על רמת ההכנסות ורווחיות לפחות טובה כמו הרמה הנוכחית שלה, ולכן תוכל להמשיך לחלק דיבידנדים נדיבים גם בהמשך. רווחי הון גדולים אני לא רואה במניה הזו, אבל אני חושב שכל משקיע היה שמח לקבל מניה בסיכון לא גבוה במיוחד עם תשואת דיבידנד שנתית דו-ספרתית.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X