התיק של ינון

חוששים מאיראן? כך תוכלו להגן על תיק ההשקעות שלכם

18/08/2012 • ינון אריאלי

לאחרונה ירד מדד הויקס (VIX), המוכר כ”מדד הפחד”, לרמתו הנמוכה מזו תקופה ארוכה. למי שבמקרה לא מכיר, הויקס מבטא את מידת התנודתיות הצפויה במדד המניות S&P500, והוא מחושב על ידי שקלול סטיית התקן הגלומה במחיריהן של האופציות על המדד הפוקעות בתקופה של 30 יום מרגע החישוב (וסליחה אם אלו מכם שלא עשו דוקטורט במתמטיקה). למרות שהוא מיוחס לפחד של המשקיעים, בפועל המדד מרמז על הערכת המשקיעים לתנודה מסוימת כלפי מעלה או מטה. גם בארץ הומצא מדד דומה – מדד ה- VIXTA של הקריה האקדמית אונו, שעושה פחות או יותר את אותו החישוב עבור האופציות על מדד ת”א 25.

לפני כשבוע ירד מדד הויקס האמריקני מתחת ל- 14, ערך נמוך למדי בהשוואה לממוצע שלו בעשרים השנים האחרונות שהיה סביב 19. הויקס התל אביבי מצביע על ערך גבוה יותר. האם רק בארץ יש פחד משוק המניות והמשקיעים בארה”ב הפכו פתאום להיות אופטימיים?

על פניו, אנחנו נמצאים באחת הריצות הרציפות הארוכות ביותר של ה- S&P500, שנמצא במגמת עלייה כבר יותר משלוש וחצי שנים, ולכן יכול להיות שמדובר באופוריה של המשקיעים. מצד שני, אם הפחד נעלם, איך אתם מסבירים את זה שהאג”ח האמריקניות נסחרות בתשואות שפל היסטוריות ומניות ממגזרים כמו פיננסים בארה”ב, עדיין נסחרים במכפילי הון נמוכים למדי.

לכן, להערכתי, הפחד ממש לא נעלם, וסיבה אפשרית לערך הנמוך של הויקס הוא שחלק נכבד מהמשקיעים פשוט יצאו משוק המניות לאפיקים הסולידיים והורידו את התשואות שלהם (עם כל הכבוד, ויש הרבה כבוד, הפד האמריקני לבדו לא יכול להוריד את התשואות לאורך תקופה ממושכת כל כך). ואז, בשוק המניות נשארו רק “האמיצים”, אלו שרואים את האור בקצה המנהרה (הארוכה יש לומר), והם לא צופים תנודה חדה כלפי מטה או מעלה. הירידה במחזורי המסחר שאנו רואים בשוק המניות האמריקני, היא עוד חיזוק לתזה הזו.

ובכל זאת, מתישהו בעתיד (לדעתי לא הקרוב, אבל מי יודע) הפחד יחזור והויקס יזנק למעלה. האם אפשר להיעזר בזה בשביל להגן על התיק או לחילופין אפילו לעשות מזה קצת כסף?
ובכן, במחקרים שנעשו בארה”ב נמצא שמדד הויקס הוא לעיתים איתות לגבי התנהגות עתידית של שערי המניות בשוק האמריקאי. עם זאת, המסקנות מלמדות כי יכולת החיזוי הזו מוגבלת. בנוסף, בתקופות של פחד קיצוני בשוק, בהן הויקס מזנק לערך גבוה, יש יכולת חיזוי חזקה יותר מאשר בתקופות בהן מדד הפחד נמוך. לאור זאת, כלל האצבע בעניין הזה הוא להיכנס לפוזיציה מנייתית גדולה ככל האפשר (בהתאם למידת התנודתיות שאתם יכולים לסבול) כאשר הויקס מזנק מעל 25, ולא להתרגש יותר מידי כאשר הוא בערכים נמוכים יותר.

אם אתם בכל זאת אתם חוששים מירידה חדה בשוק המניות בעתיד הקרוב, ורוצים להיעזר בויקס הנמוך לצורך כך, הדרך הישירה להיחשף אליו היא באמצעות חוזים עתידיים. הבעיה היא, שאת הדברים שכתבתי כאן יודעים כולם, ולכן מחירי הניירות הרלוונטיים מגלמים את זה. לראיה, היום אנחנו כבר באמצע אוגוסט, הויקס עומד על 14, וחוזים עתידיים על הויקס לספטמבר כבר נסחרים במחיר של כמעט 19, אלו של אוקטובר ב- 20.93 ואלו של אפריל 2013 נסחרים במחיר של 27.35. יקר. אז מה עושים?

הדרך הלא מומלצת: תעודות סל

למרות הפשטות והנוחות, ממש לא כדאי לרכוש את אחת מתעודות הסל שעוקבות אחר מדד ה- VIX. כמו שתעודות סל העוקבות אחר מחירי סחורות אינן מצליחות מומלצות, גם תעודות הסל העוקבות אחר הויקס, אינן עושות את העבודה. התעודות האלו מנסות לחקות את התנהגות הויקס באמצעות רכישת חוזים עתידיים על הויקס לטווחי זמן שונים. כאשר מתקרבים חוזים כלשהם לפקיעה, התעודה מוכרת אותם וקונה חוזים ארוכים יותר. היות והחוזים הארוכים בדרך כלל יקרים יותר מהחוזים הקצרים, הגלגול הזה יוצר הפסדים לתעודה, והיא נכשלת בפעולת חיקוי המדד.

חייבים לציין שהתעודות עושות עבודה סבירה לטווחי זמן קצרים יותר – עד מספר שבועות בודדים. השאלה היא אם אתם יודעים לתזמן את הנקודה בה הויקס יזנק. וגם אז, התעודות בדרך כלל לא משיגות את כל העלייה של המדד במלואה. לכן, אלא אם יש לכם יכולות תזמון יוצאות דופן, כנראה שעדיף להימנע מהשקעה בתעודות הסל האלו.

האופציה העדיפה: אופציות קול

אחת האפשרויות היעילות להרוויח מעליית נכס כלשהו מבלי לקחת סיכון גדול מידי, היא באמצעות קנית אופציות על הנכס. אני לא מרמז שאין סיכון שתפסידו את כספכם מהשקעה באופציות האלו, אלא לכך שבאמצעות אופציות אפשר לקבל חשיפה גדולה יחסית לנכס הבסיס (במקרה שלנו הויקס) תוך סיכון סכום קטן בלבד מכספנו (זאת בהשוואה לחלופה של קניה ישירה של נכס הבסיס).

על הויקס יש  מגוון רחב של אופציות קול לטווחי זמן שבין מספר שבועות לחצי שנה (ראו למשל באתר של יאהוו). אם למשל אתם סבורים שהויקס יזנק מתישהו עד סוף השנה לערך גבוה מ- 40, רכישת אופציות קול במחיר מימוש של 40 דולר תעלה לכם 95 סנט. אם יתרחש מה שקרה באוגוסט או אוקטובר בשנה שעברה, שאז הויקס נסק לערכים של 48 ו- 45 בהתאמה, ההשקעה שלכם תגדל בין פי ארבע לפי שבע. בהנחה שאתם לא הולכים להקצות לזה יותר מנתח קטנטן בלבד מהתיק, זאת נראית אפשרות גידור לא רעה, בהתחשב בעובדה שבמקרה הגרוע ביותר תפסידו את הסכום הקטן שהשקעתם בעניין. בנוסף, אם יגיע יום הדין כמו שהיה ב- 2008, והויקס יזנק ל- 80, סכום ההשקעה שלכם יגדל פי 41. משהו שיכול לנחם אתכם מאוד בהתחשב בעובדה שהמניות בתיק שלכם עשויות לצלול בעשרות אחוזים במקרה כזה.

* * *

לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות והוא לא מחזיק אף אחד מהניירות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X