התיק של ינון

איך לאתר ‘מניות חלומיות’ רגע לפני הגדולים

21/09/2012 • ינון אריאלי

בעולם בו אנליסטים, משקיעים גדולים ומחשבים מניעים את השוק, היתרון היחסי של המשקיע הפרטי נמצא בעיקר באיתור מניות אנונימיות שנמצאות מתחת לרדאר של שאר העולם. השאלה הגדולה היא כיצד מאתרים את המניות האלו?

כששאלו את וורן באפט איך הוא מוצא רעיונות השקעה, הוא ענה “התחילו מהאות A”, או במילים של פיטר לינץ’, גדול מנהלי ההשקעות של כל הזמנים: “ככל שתהפכו יותר אבנים, כך יגדל הסיכוי שלכם למצוא את האוצר”. שניהם צודקים. פרט לחיפוש אקטיבי באמצעות מסננות מניות מידי פעם בפעם, קריאה ומעקב אחר אתרי מידע ובלוגים היא אכן הדרך המרכזית באמצעותה אני מאתר מניות אטרקטיביות לתיק שלי.

אחד המקומות העיקריים בהם אני ניעזר לצורך איתור רעיונות השקעה, הוא האתר של הרשות לניירות ערך האמריקנית. באתר הזה יש אינספור אפשרויות לחפש ולקבל התראות על חברות מעניינות. אחת האופציות היעילות היא לבצע חיפוש טקסטואלי בתוך הפרסומים של החברות, ולקבל התראה בכל פעם שמילה מסוימת מופיעה בפרסום כלשהו. למשל, אני מתעניין באירועים מיוחדים בחברות, כגון spin-offs (דיבידנד בעין) או חברות שעברו רה-ארגון לאחרונה, ולכן מקור זה מאפשר לי לאתר אותם בקלות, למרות שמספר החברות הציבוריות בארה”ב הוא עצום.

גם באתר של הבורסה הישראלית יש אפשרות דומה הנקראת סוכן חכם. אחרי שתרשמו לאתר (בחינם כמובן) ותיכנסו לחשבונכם, תוכלו להגדיר אילו התראות אתם רוצים לקבל ובנוגע לאילו חברות. לדוגמא, תוכלו לבחור לקבל הודעה בכל פעם שבעלי עניין רוכשים מניות נוספות מהחברה שהם מחזיקים. ידוע שהתגברות הפעילות של בעלי עניין היא אינדיקטור חיובי לגבי המניה, ולכן זה יכול לעזור לכם לאתר מניות מעניינות לקניה בעת הנוכחית.

ואם כבר הזכרנו בעלי עניין, אחד המקומות הטובים לראות את הפעילות של בעלי העניין בחברות הנסחרות בבורסות בארה”ב, הוא באתר secform4. האתר הזה יסייע לכם לראות מי קנה, מי מכר, כמה ומתי.

אתר נוסף שחובה להכיר, הוא gurufocus, המציג את רשימת הקניות של הגורואים. סביר להניח שפרט לבאפט לא תכירו את מרבית השמות המופיעים שם, אולם כולם ללא יוצא מהכלל הם משקיעים מהשורה הראשונה, שהצליחו להכות את המדדים בפער גדול לאורך תקופה של עשרות שנים. היות והמשקיעים האלו מחויבים לפרסם לרשות לניירות הערך האמריקנית את ההחזקות שלהם מידי רבעון, תוכלו לראות מה הם קנו ברבעון האחרון, באילו מניות הם חיזקו פוזיציות ומי המניות שהם החליטו למכור (כמובן שתוכלו לראות את הנתונים האלו גם באתר ה- SEC עצמו, אבל כאן זה מוצג בצורה ידידותית יותר ומאפשר השוואה נוחה לתקופות קודמות).

לשם הדוגמא, באפט השיג תשואה שנתית ממוצעת של כ- 23% ב- 60 השנים האחרונות. על פי מספר בדיקות שנעשו בעבר, אילו הייתם מחקים את תיק המניות שלו אחד לאחד במשך כמה עשרות שנים, התיק שלכם היה יכול להניב תשואה של 15%-17% בשנה בממוצע. אני מאמין שכולכם הייתם חותמים על תשואה כזו, ובמיוחד בהתחשב בעובדה שלא הייתם צריכים לנתח אף מניה בעצמכם ובנוסף – רוב הזמן לא הייתם עושים שום פעילות בתיק.

אני למשל עוקב באופן תדיר אחר פעילות הקניה של מספר גורואים בולטים כגון דיוויד דרמן, ג’ואל גרינבלאט, מוניש פאברי ואחרים, ומחפש באמצעותה מניות המתאימות לאופי החברות שאני מחפש. אחד מרעיונות ההשקעה החכמים ביותר שקיבלתי מאחד הגורואים, היא ההשקעה בכתבי האופציה של וולס פארגו, שלפי ההערכות שלי האפסייד שלה הוא מאות אחוזים בחמש השנים הקרובות (אם אתם רוצים חיזוק לעניין, בוודאי תשמחו לשמוע שהמניה עצמה מהווה כחמישית מהתיק של באפט).

מקום איכותי נוסף ששווה להיעזר בו, היא קהילת המשקיעים הגדולה של ה- Motley Fool, הנקראת CAPS. פרט לתכנים מעניינים ופורומים משכילים המופיעים באתר, קהילת החברים בו מונה כמעט 150 אלף משקיעים פרטיים, שנותנים תחזיות למרבית המניות הנסחרות בארה”ב. כל משקיע מדורג על פי שיעורי ההצלחה שלו, מה שמאפשר לכם לברור את המוץ מהתבן ולהתרכז בעיקר בדברים של המשקיעים האיכותיים. מובן שצריך לקחת תמיד את הדברים שם עם קורטוב של ביקורת, אבל זה יכול להביא לכם אינספור רעיונות לרשימת המעקב שלכם.

מקום מעולה נוסף לקבל בו רעיונות של המשקיעים האיכותיים ביותר, היא קהילת המקצוענים שמפעיל ג’ואל גרינבלאט – Value Investor Club. חבל שתתאמצו, כי סביר להניח שלא תתקבלו לקהילת האנליסטים הפעילה באתר. עם זאת, כל אחד מאיתנו יכול לצפות ברעיונות ההשקעה המפורטים ובדיונים עליהם 45 ימים לאחר שעלו לאתר. מכיוון שבמרבית המקרים מדובר בניירות להחזקה לטווח ארוך, העיכוב הקטן הזה בקבלת המידע אינו מהותי בדרך כלל.

יש כמובן עוד מקורות רבים נוספים. בכל מקרה, לא משנה באילו מקומות תבחרו להסתכל, מה שהכי חשוב הוא שתתייחסו אליהם כאל רעיונות ראשוניים בלבד ותבצעו את הבדיקות והניתוח המעמיק שלכם לפני שתחליטו אם להשאיר אותם כרעיונות על הנייר או להפוך אותם לניירות אמיתיים בתיק שלכם.

שתהיה שנה טובה!

* * *

לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, הוא מחזיק את כתב האופציה של וולס פארגו בתיק שלו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X