התיק של ינון

מדד הביומד בארץ נשחט, האם לנצל את ההזדמנות?

05/10/2012 • ינון אריאלי

מספיק מבט חטוף אחד על מדד הביוטכנולוגיה האמריקני, NBI – Nasdaq Biothechnology Index, בשביל להבין שתעשיית הביוטכנולוגיה בעולם צומחת בקצב מדהים בעשור האחרון. בארה”ב בלבד מועסקים יותר משני מיליון איש בחברות ביוטק, וההערכות מדברות על צמיחה של עשרות אחוזים במספר המועסקים בתחום בשנים הקרובות. יותר מזה, קל לראות שבעוד הנאסד”ק רחוק מאוד מהנקודה בה הוא ניצב בשיא בועת הדוט-קום ב- 2000, מדד ה- NBI חזר לאחרונה לרמת השיא שהציג בראשית המאה. אז, מניות המגזר נסחרו במחירים מופרזים, אולם היום לחלק נכבד מהחברות הכנסות ורמת רווחיות טובה כך שלא נראה שמדובר בבועה.

נקודה חשובה נוספת שאפשר ללמוד מהתנהגות המדד, היא העובדה שתעשיית הביוטק עברה את המשברים של השנים האחרונות בצורה חלקה, וללא פגיעה משמעותית כמו אצל החברות מהמגזרים האחרים בשוק. אחת הסיבות לכך היא מגמת המיזוגים והרכישות בתחום, במסגרתם רוכשות חברות תרופות גדולות חברות ביומד קטנות יותר כתחליף לתהליך פיתוח תרופה, הכרוך בעליות גבוהות וזמן ממושך.

גם ישראל היא מעצמה בתחום הביוטכנולוגי, כאשר מידי שנה קמות עשרות רבות של חברות חדשות, ותעשיית הביומד המקומית משוועת לעוד ועוד עובדים מקצועיים. למרות זאת, מאז שהושק מדד הביומד המקומי במרץ 2010, הוא ירד ביותר מ- 40%. לשם ההשוואה, ת”א 25 או 100 נמצאים היום פחות או יותר באותה רמת מחיר בה הם ניצבו באותה תקופה. גם אם חלק מהחברות נסחרו במחירים מופרזים ב- 2010, משהו שקרוב לאמת, נראה כי הירידה הייתה מופרזת, וקשורה ככל הנראה לבריחה של המשקיעים לאפיקים הסולידיים.

לראיה, אם נשווה בין מגזר הביומד האמריקני לישראלי, ניווכח כי החברות האמריקניות נסחרות במכפיל הון ממוצע של 3.8 בעוד החברות הישראליות נסחרות במכפיל ממוצע של 2.5. גם מכפיל המכירות מספר סיפור דומה (היות ולמרבית החברות יש הוצאות מחקר ופיתוח משמעותיות ולכן הן אינן רווחיות, אין משמעות להסתכלות על מכפיל הרווח או על מכפילי EBITDA כמו שהאנליסטים אוהבים לעשות בדרך כלל).

שני המכפילים סבירים עבור חברות ממגזר הביומד, אבל זה מרמז על האטרקטיביות הגדולה של המדד הישראלי. בנוסף, השוק הישראלי כולו חווה שנתיים לא טובות, ולאחרונה המדדים המובילים התחילו מהלך של עליות, שעדיין לא חלחל למדד הביומד. זה תהליך מוכר שהכסף ששוכב בקרנות הכספיות צריך לעבור קודם כל למניות הכבדות של ת”א לפני שהוא מגיע למניות הקטנות יותר. אבל, ההיסטוריה מלמדת כי בהמשך, עם החזרה של המשקיעים לאפיק המנייתי, הוא יהיה חייב להגיע גם למניות הקטנות יותר, כולל מניות הביומד, מה שייתן למדד תנופה מחודשת. המשקיעים המוסדיים עדיין לא נכנסו למניות הביוטכנולוגיה המקומיות בצורה משמעותית, ולכן זאת ההזדמנות שלכם להיות שם ראשונים.

איך להשקיע בחברות ביומד?

כל משקיע היה רוצה לאתר חברה ביוטכנולוגית רגע לפני הפריצה, ולהרוויח תשואה פנומנאלית לאורך השנים בהן היא הופכת לחברה מובילה בתחום. אמנם, יש לא מעט פרמטרים שמגדילים את הסיכוי של חברה שכזו להיהפך למצליחה – למשל, הימצאות בשלבי מחקר מתקדמים יחסית, החזקות משמעותיות של בעלי עניין, הנהלה בעלת רקורד וניסיון מוכח בתחום, יכולת גיוס הון נוסף לו תזדקק החברה לאורך הדרך, מיעוט מתחרים למוצרי החברה, פוטנציאל מכירות אמיתי ומשמעותי שיצדיק את עלויות המחקר והפיתוח הרבות, מיעוט בראיונות בתקשורות והתרכזות בעשייה, ומיעוט בסקירות אנליסטים או אחוזי החזקה נמוכים של קרנות נאמנות במניות החברה.

עם זאת, אף אחד לא יכול להבטיח לנו שגם חברות שעומדות בקריטריונים האלו, יעשו בסופו של דבר את הפריצה ויהפכו לחברות מובילות, בכל זאת – הטכנולוגיה של החברה צריכה לעבוד ובנוסף, ה-FDA ורשויות התרופות בעולם צריכות לאשר את התרופה או המכשיר. לכן, דרך יעילה להיחשף לתחום היא באמצעות תעודות סל העוקבות אחר מניות המגזר. כך אמנם תפספסו חלק מהחברות הקטנות שאינן נמצאות עדיין במדד, אולם תקטינו מאוד את הסיכון הטמון בהשקעה.

בארץ יש את תעודות הסל תכלית ת”א ביומד וקסם ת”א ביומד, שעוקבות אחר מדד הביומד המקומי. בארה”ב, התעודות הפופולאריות בתחום הן (iShares Nasdaq Biotechnology Fund (IBB, (First Trust NYSE Arca Biotchnlgy Indx (FBT ו- (SPDR S&P Biotech ETF (XBI, שעוקבות בצורה טובה אחר מדדי החברות הביוטכנולוגיות הנסחרות בבורסות השונות בארה”ב. תעודה מעניינת נוספת, היא התעודה הממונפת (ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology ETF (BIB, שמנסה להשיג תשואה כפולה מתשואת מדד הביומד האמריקני (ויש כמובן גם את תעודת השורט BIS, למי שחושב שהמדד דווקא הולך לרדת בעתיד). התעודה אכן הניבה תשואה כפולה מהמדד בשנתיים וחצי מאז השקתה, אולם קחו בחשבון שתעודות ממונפות צפויות להיות תנודתיות הרבה יותר מהמדד עצמו, ויכולות להוביל להפסד כואב בעיתות בהן המדד הולך בכיוון ההפוך.

* * *

לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות והוא לא מחזיק אף אחד מהניירות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X