התיק של ינון

לתפוס את התחתית: 2 מניות עם אפסייד משמעותי

20/10/2012 • ינון אריאלי

המחזור הכלכלי של מרבית העסקים מתבסס על שלושה שלבים – צמיחה מהירה, האטה בקצב הצמיחה, ולאחר מכן תקופה של ירידה בפעילות. מכאן, החברה יכולה לשוב לצמיחה או להמשיך לדעוך. מובן שהמחזוריות הזו משפיעה גם על התנהגות המניה – כשהעסק פורח, המשקיעים מוכנים לשלם פרמיה גדולה על שווי הפעילות שלו, וכשהעסק דועך, המשקיעים מעדיפים להתרחק מהחברה והמניה צוללת. מה שמעניין, הוא שמרבית המשקיעים אינם שמים לב בזמן למעברים בין המחזורים הכלכליים האלו. כתוצאה מכך, הם קונים את המניה ביוקר כאשר הצמיחה כבר מאטה, ולאחר הנפילה, כשהחברה מתאוששת ומתחילה לחזור לפסים חיוביים, רובם עדיין מעדיפים להישאר בחוץ. זה מאפשר למשקיעים ערניים לקנות את מניותיה במחירים מגוחכים.

ראו למשל את RadiSys, המספקת פתרונות תשתית אלחוטיים עבור תחומים כגון טלקום, תעופה וחלל, ביטחון, ויישומי בטיחות ציבורית. פרט לחומרה, החברה מציעה גם מוצרי תוכנה המאפשרים תקשורת בין מוצרי רשת ליבה והתקני תקשורת אלחוטית.

בעשור האחרון החברה עברה צמיחה חזקה מחד וירידה משמעותית ברווחיות מנגד. מה שקרה, זה שהחברה לא קראה נכון את המפה, פספסה את המהפכה הטכנולוגית בתחום, ולכן המשיכה למכור מוצרים בעלי טכנולוגיה ישנה. ההתפקחות הגיעה ב- 2011, כאשר החברה רכשה את יצרנית מערכות התקשורת Continuous Computing, החליפה מנכ”ל, ועברה רה-ארגון שכלל מעבר לפיתוח מוצרים הנמצאים בחזית הטכנולוגיה בתחום.

שינוי תמהיל המוצרים שלה (ירידה בהיקף מכירת המוצרים הישנים והגידול במוצרים החדשים), הכניס אותה לתקופת מעבר, וברבעונים האחרונים היא הציגה ירידה במכירות, ואף עברה להפסד בשורה התחתונה. בנוסף, הלקוח הגדול ביותר שלה – חברת נוקיה, שכידוע לכולם נמצאת בתקופת משבר, הפחיתה מאוד את היקף ההזמנות שלה מהחברה.

לפני מספר חודשים החברה העריכה המשך ירידה במכירות ברבעון השלישי לרמה של 66-72 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל- 75 ו- 77 מיליון דולר בשני הרבעונים הראשונים של 2012. הפחתת התחזית הובילה את אחד משני האנליסטים המסקרים את החברה (Needham) להוריד את המלצת ה”קניה” שלו למניה ל”החזק” בסוף יולי. הורדת הדירוג הוביל לנפילה של 50% במחיר המניה (היא ירדה מ- 5.3 דולר ל- 3.2 דולר ביום אחד), נקודה נמוכה מידי ביחס לשווי שלה.

מאז, המניה תיקנה לאיזור ה- 3.8 דולר, אולם לאחרונה התרחשו מספר אירועים שדחפו אותה בחזרה לנקודה נמוכה יותר, מתחת ל- 3 דולרים. ראשית, חברת הדירוג DA Davidson הורידה את ההמלצה שלה למניה מ’קניה’ ל’החזקה’ תוך שהיא מורידה בחדות את מחיר היעד שלה מ- 8 דולר ל- 4 דולרים. בנוסף, מנכ”ל החברה (זה שהתמנה ב- 2011) פוטר ויחליף אותו סמנכ”ל הכספים של החברה, שהיה מאז ומעולם האיש החזק בחברה. לפי הפרסומים, הפיטורים הגיעו כתוצאה מחילוקי דעות בנוגע לכיוון בו צריכה החברה לצעוד בעתיד. המנכ”ל החדש מתכוון להמשיך את המעבר למוצרים החדשים לפי המתווה שהוצג ברבעונים האחרונים, בעוד המנכ”ל הקיים שאף ללכת בכיוון אחר. בנוסף, החברה גם הורידה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון השלישי של 2012 (שיתפרסמו בסוף החודש) מ- 66-72 מיליון דולר ל- 63-65 מיליוני דולרים.

מבחינת מוצרי החברה, נראה כי הטכנולוגיה שלה מקנה לה יתרון יחסי על פני מתחרותיה, משהו שסייע לה לזכות בחוזים חדשים עם לקוחות יציבים בשנה האחרונה. נקודה חיובית נוספת, היא שעד לפני שנה כ- 51% מהכנסותיה הגיעו מלקוח בודד – נוקיה סימנס. המעבר למוצרים החדשים צמצם מאוד את התלות בנוקיה-סימנס, וברבעון השני המכירות ללקוח זה כבר ירדו לכ- 20% (אני מניח שזה יצטמצם ברבעונים הקרובים).

מבחינה תמחורית, נראה כי הדאון סייד (הפונדמנטאלי) של ההשקעה מצומצם (לא פחות מ- 2.5 דולר) והאפסייד אדיר (8-10 דולר, פי 2.5-3 מהמחיר הנוכחי). בתרחיש השמרני שלי, אני מעריך שהשלמת המעבר למכירת המוצרים החדשים וזניחת המוצרים הישנים יארך כחמש שנים. כמו כן, בשנה וחצי הקרובות תהיה ירידה במכירות ולאחר מכן צמיחה מתונה יותר מזו שמעריכה החברה (היא צופה גידול של 20% במכירות בטווח הארוך), כלומר חזרה לצמיחה בסוף 2013. גם שיעור הרווחיות של החברה עשוי להישאר נמוך בשנים הקרובות, אולם ילך ויגדל בהדרגה בשנים שלאחר מכן.

מבלי להיכנס לכל החישובים, התוצאה היא מחיר הוגן של כ- 7 דולר למניה, יותר מכפול מהמחיר הנוכחי. בתרחיש ריאלי יותר אני מקבל 8 דולר ובתרחישים אופטימיים יותר אפילו 9-10 דולר. מובן שיכול להיות שהשוק יחשוב אחרת ממני ויוריד את המניה לנקודה נמוכה יותר מהמחיר הנוכחי, אולם מבחינה פונדמנטאלית, ואפילו בתרחיש סופר-שמרני, אני לא רואה הצדקה למחיר כלכלי נמוך מ- 2.5 שקלים למניה, קצת יותר נמוך מהמחיר הנוכחי.

לאור העובדה שהחברה הולכת לפרסם בסוף החודש דוח שיצביע על ירידה במכירות והפסד נקי ברבעון השלישי, אני משער שלא נראה את המניה טסה למעלה בתקופה הקרובה, והיא אולי אפילו תמשיך לרדת עוד קצת. אבל, כמו שכבר אמרתי, מניות קונים כשהן מספיק זולות ולא מנסים לתזמן את התחתית (משהו שאף אחד לא יכול לעשות). לכן, ובהתחשב בכך ש- RadiSys מתחילה עכשיו את המחזור הכלכלי החיובי שלה, נראה לי שקניה של המניה ברמת המחיר הנוכחית עשויה להניב רווחים מרשימים למשקיעים שיצלחו את התנודתיות של המניה בדרך למחיר ההוגן שלה.

* * *

לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות והוא מחזיק את המניות שהוזכרו ב’תיק של ינון’.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X