התיק של ינון

המפסידים של אתמול הם המנצחים של המחר

22/01/2009 • ינון אריאלי

שוק ההון פועל בצורה מחזורית כך שהמנצחים של אתמול הם המפסידים של היום, ועשויים להיות שוב המנצחים של מחר. כמובן שלאיש אין אפשרות לחזות מתי יתחיל מחזור ומתי הוא יסתיים, אך בתור כלל אצבע, כדאי לחפש את המנצחים של המחר בתוך המגזרים שנפגעו הכי הרבה. שלושה מגזרים שמניותיהם הרקיעו שחקים במהלך מחזור העליות האחרון, ונשחטו בצורה המשמעותית ביותר מאז תחילת הירידות לפני כשנה, הם מגזר הפיננסים, הנדל”ן והאנרגיה. במי מהם כדאי להתחיל להשקיע כבר עכשיו?

הזוכה הבלתי מעורער בתואר הסקטור הגרוע ביותר להשקעה בשנה האחרונה, הוא ללא ספק מגזר הפיננסים. אין ספק כי החברות הפיננסיות נהגו ברשלנות ועיגלו פינות רבות, למשל במתן הלוואות גדולות ללווי סאב-פריים ללא יכולת החזר, תוך שאיפה עיוורת להגדיל כמה שניתן את התשואה שלהן. התוצאה לא איחרה לבוא, וגל פשיטות רגל של ענקים פיננסים כגון ליהמן בראדרס, מריל לינץ’ ואחרים, שטפה את ארה”ב. הפיצוץ של בועת האשראי, התפשטה ברחבי העולם כולו, וגררה את חברות הפיננסים כולן לאבד 50-95% מערכן.

תוכנית החילוץ של מאות מיליארדי הדולרים שאושרה לאחרונה, נראית בשלב זה כמו שימוש באקמול לריפוי שבר ברגל. על מנת לעצור את הדימום, הבנקים עצרו את מרבית אפשרויות מתן האשראי ללקוחותיהם הפרטיים. ללא אפשרויות אשראי חדשות שכאלו, יהיה קשה למוסדות הפיננסים לכלכל את עצמם ולחזור לצמיחה. מעולם לא הייתי חסיד של השקעה בחברות פיננסיות, ולמרות שישנם גופים פיננסים יציבים בודדים, כמו וולס פרגו למשל, הנסחרים במחירים היסטוריים שלא יחזרו עוד שנים רבות, לא הייתי מתפתה להשקיע במרבית החברות הפיננסיות בשלב זה, היות והן צפויות ככל הנראה להמשיך להיצבע באדום גם בשנה הקרובה.

גם חברות הנדל”ן סבלו ירידות חדות מאז תחילת המיתון. מדד ת”א נדל”ן 15, המורכב ממניותיהן של 15 חברות הנדל”ן בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה בת”א, איבד יותר מ- 70% מערכו בשנת 2008. אין זה מפתיע משום שמגזר הנדל”ן קשור קשר ישיר למחזוריות בשוק, ומשיג את מרבית צמיחתו בשנים בהן השוק פורח. חברות הנדל”ן גם היו בין מחלקות הדיבידנדים הגדולים ביותר, אך לאור הקשיים הן הידקו את החגורה והחלו לאגור את עודפי המזומנים לצרכי ההישרדות שלהן.

למרות ההתאוששות היחסית של חלק מהחברות, קושי יצירת מקורות מימון לצורך השקעות חדשות בנדל”ן, וההאטה הנמשכת בקצב בניית בתים חדשים ורכישת בתים קיימים בארה”ב, אינה מציירת תמונה של מגזר אטרקטיבי להשקעה עדיין. השקעה במניות מתחום הנדל”ן צריכה להיעשות לכן בפינצטה עדינה מאוד בשלב זה.

שלא כמו שני המגזרים הקודמים, מגזר האנרגיה החלופית, נפגע בצורה חדה מידי. בשנה האחרונה המשקיעים לא היו סלקטיביים כלל, וכל דבר שהתקשר ל”אנרגיה” בצורה כזו או אחרת, איבד חלק נכבד מערכו. מניות האנרגיה החלופית, הנחשבות לספקולטיביות יותר, איבדו לכן אחוזים רבים יותר מאשר חברות אנרגיה רגילות. נכון שטרנד האנרגיה החלופית הוביל חלק נכבד מהמניות הללו (אורמת לדוגמא) לנקודה גבוהה מידי בסוף 2007, אך הירידה היתה חזקה מידי. ברור כי סקטור האנרגיה אינו מנותק לגמרי מהתנהגות השוק, ולכן הוא צפוי להמשיך ולהיות תנודתי בטווח הקצר. יחד עם זאת,  נוסף לירידות החדות, הממשל החדש בראשות אובמה, כבר הצהיר על כוונתו להשקיע סכומי כסף משמעותיים הן בתשתיות והן באנרגיה חלופית, מה שמחזק את רמת האטרקטיביות של השקעה במגזר האנרגיה החלופית לטווח הארוך.

חברות רבות מתחום זה נמצאות עדיין בראשית דרכם, וקשה להעריך מי מהן תהיה המייקרוסופט של האנרגיה החלופית. לאור זאת, אפשרות יעילה ובטוחה להשקיע במניות אלו עשויה להיות באמצעות תעודות סל. בין התעודות הישראליות העוקבות אחר מניות מתחום האנרגיה החלופית נמצאות תעודות הסל קסם קלינטק ומבט אנרגיה חלופית, ובין תעודות הסל האמריקניות תוכלו למצוא למשל את תעודת הסל PBW של PowerShares.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X