התיק של ינון

שלושה כתבי אופציה אטרקטיביים בת”א

23/08/2013 • ינון אריאלי

בניגוד לקזינו אופציות המעו”ף שם הסיכוי להרוויח נמוך מאוד, כתבי אופציה מאפשרים לכם חשיפה מושכלת ולטווח ארוך יותר למניה. למי שלא מכיר, כתב אופציה, בדיוק כמו אופציה, הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא החובה, להמירו למניה במחיר ידוע מראש (מחיר המימוש) ובטווח זמן מסוים (מועד המימוש או הפקיעה). כתבי האופציה נסחרים בבורסה מידי יום בדיוק כמו מניות, ועל כן ניתן למכור אותם למשקיע אחר לפני מועד המימוש, ולהשיג רווח הון. אם בכל זאת החלטתם להמיר את האופציה למניה, תצטרכו לשלם לחברה את מחיר המימוש והיא תנפיק עבורכם מניה חדשה.

אחד היתרונות הגדולים של כתב אופציה (וברשותכם מעתה אני אשתמש במילה “אופציה” במקום “כתב אופציה” לשם נוחות), הוא שבאמצעותם אפשר לקבל חשיפה דומה להחזקת המניה תוך השקעת סכום כספי נמוך בהרבה. כך, יישאר בידכם סכום כסף נוסף אותו תוכלו להשקיע ברכיבים סולידיים ולהרוויח תשואה בטוחה במהלך תקופת ההחזקה. בנוסף, גובה ההפסד המקסימאלי מהשקעה באופציה, יהיה נמוך מסך ההפסד שיכול להיגרם לכם כתוצאה מהשקעה ישירה במניה.

יתרון נוסף, טמון במינוף של האופציה (היחס בין מחיר המניה למחיר האופציה). ככל שהמינוף גדול יותר, מחיר האופציה יעלה בשיעור חד יותר על כל עלייה קטנה במחיר המניה. למינוף יש גם צד שלילי, שכל ירידה קטנה במחיר המניה עשויה לגרור ירידה גדולה הרבה יותר במחיר האופציה, כך שתחום האופציות אינו מתאים לבעלי לב חלש. פרט לכך, הסיכון המרכזי באופציות הוא סיכון הזמן. בניגוד למניה שאפשר להחזיק אותה עד אין סוף, לאופציות יש מועד פקיעה שאחריו הן אינן שוות דבר. לכן, צריך לוודא שיש מספיק זמן למניה לעלות כלפי מעלה עוד לפני מועד הפקיעה כדי שהשקעתנו באופציה לא תימחק בגלל הגעה למועד הפקיעה. הסיכון הזה הוא הסיבה העיקרית בגללה לא מומלץ להשקיע באופציות יותר מכמה אחוזים בודדים מהתיק שלכם.

הפרמטר היעיל ביותר לבחון את האטרקטיביות של אופציה היא תשואת האיזון. זהו השיעור השנתי באחוזים בו צריכה לעלות המניה עד מועד הפקיעה כדי שהמשקיע יהיה אדיש בין רכישה ישירה של המניה לבין רכישתה באמצעות קנית האופציה והמרתה. לכן, כדי לאתר אופציות אטרקטיביות כדאי לחפש כאלו עם תשואת איזון נמוכה מספיק. אני אוהב אופציות שתשואת האיזון שלהן נמוכה מ- 10%, היות ושוק המניות עולה בשיעור דומה בממוצע, כך שזה יגדיל את הסיכוי שהאופציה תנצח את המניה. בנוסף, יש כמובן יתרון לאופציות בעלות מינוף גדול, כדי שהאפסייד יהיה משמעותי יותר.

שוק כתבי האופציות בארץ סובל מרמות סחירות נמוכות בהרבה אפילו מאלו של שוק המניות, שגם הוא דליל למדי. עם זאת, בתקופה הנוכחית יש מגוון רחב יחסית של אופציות של חברות איכותיות שנסחרות בתשואות איזון נמוכות. זה אולי היה צפוי לאור התחזיות להאטה במגזר הנדל”ן, אבל חלק נכבד מהאופציות הזולות מגיעות משם. הנה כמה דוגמאות לאופציות מעניינות.

אופציה 6 של ריט 1: החברה היא למעשה קרן ההשקעות (REIT) המאפשרת למשקיעים להשתתף בהשקעה בנדל”ן מניב, תוך חלוקת מרבית התזרים כדיבידנד. הקרן מחזיקה היום כ- 25 נכסים מניבים בשווי של כ- 2.3 מיליארד שקל המפוזרים בין כ- 490 שוכרים שונים (שיעור תפוסה של 98.4%). החברה פועלת תחת מינוף נמוך יחסית לענף, כך שסיכון האשראי שלה מצומצם.

החברה הציגה צמיחה של 17% ברווח התפעולי הנקי (NOI) במחצית הראשונה של 2013 בהשוואה למחצית הראשונה של 2012, שהגיעו בעקבות המשך הגידול המשמעותי במצבת הנדל”ן להשקעה שברשותה (גידול של 20%). אופציה 6 של ריט ניתנת למימוש למניה תמורת מחיר מימוש של 743.5 אגורות עד לתאריך 14/7/2014, ולפי מחיר המניה הנוכחי תשואת האיזון היא כ- 3% בלבד. המניה לא נראית יקרה, ובהתחשב בפוטנציאל הצמיחה של החברה בשנה הקרובה, אני מעריך שמחזיקי האופציה ירוויחו כאן לא מעט כסף.

אופציה 2 של דורי בניה: החברה נשלטת על ידי גזית גלוב ועוסקת בניהול וביצוע של עבודות בניה בפרויקטים קבלניים למגורים ולתעשייה. הצמיחה המשמעותית של דורי בשנים האחרונות קצת נבלמה השנה, אולם היא המשיכה לשמור על צבר הזמנות נכבד של 2.5 מיליארד שקלים שמיועד לבניה בשנתיים הקרובות, כך שהיא מוגנת במידה מסוימת מהאטה אפשרית במגזר. לאחרונה חוותה המניה ירידת מחיר משמעותית, והיום היא נסחרת בפחות מ- 70% מההון העצמי שלה ובמכפילי רווח ומכירות מצחיקים, כך שאני מאמין שהמניה שווה הרבה יותר מהמחיר הנוכחי.

אופציה 2 של דורי נסחרת בעת כתיבת שורות אלו בשער של 58 אגורות והיא ניתנת למימוש למניה של החברה תמורת מחיר מימוש של 444 אגורות עד ל- 30/11/2013. המניה נסחרת כעת בפחות מ- 500 אגורות כך שהאופציה עמוק בכסף. אמנם מדובר בטווח זמן קצר עד לפקיעה, אולם אם בעתיד הקרוב השוק יבין שהחמיר יותר מידי עם המניה והיא תעלה אפילו באחוזים בודדים, האופציה תהיה חייבת לטוס למעלה.

אופציה 2 של מגה אור: הקבוצה עוסקת בייזום וניהול של נדל”ן מניב בתחום המרכזים המסחריים והלוגיסטיים בישראל. ברשות הקבוצה 17 מרכזים מניבים עם שיעורי תפוסה מלאים בשווי של כ- 116 מיליון שקלים ועוד 6 מרכזים נוספים שבנייתם תסתיים במהלך 2013-2014. החברה מחזיקה את הנכסים ביחד עם מספר שותפים כמו רמי לוי, ביג, וילאר וריט 1 שהזכרתי קודם לכן.

אופציה 2 של מגה אור ניתנת למימוש למניה אחת בתוספת מימוש של 8.5 שקלים עד 15/12/2013 ואחרי זה מחיר המימוש יעלה ל- 12 שקלים עד לפקיעה ב- 15/6/2017. המניה נסחרת סביב ההון העצמי שלה, שגדל בממוצע ביותר מ- 25% בחמש השנים האחרונות ללא גידול משמעותי במינוף. במילים אחרות, בהנחה שלא תגיע האטה קיצונית במגזר הנדל”ן שתפגע בפעילות החברה כבר בעתיד הקרוב, האופציה נראית אטרקטיבית מאוד.

* * *

תקנות הייעוץ הכללי של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, אולם אתם מוזמנים לפנות אלי באמצעות המייל. הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, והוא לא מחזיק בניירות שהוזכרו בכתבה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X