התיק של ינון

עשר מניות הרובוט ל- 2014

15/06/2014 • ינון אריאלי
עשר מניות הרובוט ל- 2014

ב- 1999 החל מנהל ההשקעות ג’ון דורפמן, לנהל תיק וירטואלי שהתבסס על שיטה אוטומטית לבחירת 10 מניות של חברות רווחיות ולא ממונפות הנסחרות במכפילים הזולים ביותר, החזקתן במשך שנה ולאחר מכן החלפתן ב- 10 מניות חדשות. המטרה הייתה לבחון האם אסטרטגיה פשוטה שלא מצריכה ניתוח מעמיק של חברות, יכולה לא רק לגבור על מרבית מנהלי ההשקעות אלא גם לנצח את המדדים עצמם. והשיטה אכן עבדה בצורה מרשימה למדי – במהלך 8 השנים בהן פעלה האסטרטגיה, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של כ- 19%, הרבה מעל תשואת השוק האמריקני באותה התקופה.

לפני שנתיים התחלתי ליישם את האסטרטגיה הזו (באמצעות תיק וירטואלי כמובן) גם על השוק הישראלי. לשמחתי, גם השנה תיק הרובוט הניב תוצאות מרשימות למדי כאשר הוא נסק ב- 12 החודשים האחרונים ב- 32.1% (!) בהשוואה למדד ת”א שהניב 13.7% ולמדד היתר 50 שהשיג 12.4% (להזכירכם, בשנה שלפני כן הוא הניב תשואה של 54.8%). אמנם זו לא תקופה מספיק ארוכה בשביל להיות מייצגת, אבל הפער בינו לבין המדדים מתחיל להיפתח.

כפי שאפשר לראות בתרשים למטה, בשנה האחרונה היו בתיק מניות שהניבו תשואה מרשימה כמו דנאל ודלתא שנסקו למעלה, ולצידן גם מניות חלשות כמו עשות או קסטרו שירדו. מה שכן, ביחד, קבוצת מניות הרובוט הביסה את השוק בפער מרשים.

הניצחון על המדדים הוא בוודאי לא הוכחה מוחלטת לכך שהאסטרטגיה עובדת. בשביל זה, נצטרך להמשיך ליישם אותה לתקופה ארוכה יותר של לפחות 5 שנים. אז בואו נבנה תיק מניות רובוט ישראלי חדש לשנה הקרובה.
נתחיל כרגיל מכל המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעלות שווי שוק גבוה מ-200 מיליון שקל (כדי לנקות מניות בעלות סחירות באמת אפסית). כעת, נמחק מהרשימה את כל החברות עם חובות גבוהים מההון העצמי, ואלו שלא היו רווחיות ב- 12 החודשים (המדווחים) האחרונים.

לא הופתעתי לראות כי מספר המניות הישראליות הנסחרות עם מכפילים נמוכים מ- 15 (המכפיל ההיסטורי הממוצע בשוק) לא היה גדול, רמז נוסף לזה שהשוק יקר. למרות זאת, להזכירכם, בשיטות אוטומטיות (או אם תרצו פסיביות) כמו שיטת הרובוט אסור להפעיל שיקולים נוספים בבחירת המניות, ולכן, כרגיל, מתוך המניות שעמדו בקריטריונים, הכנסתי לתיק (בשיעור החזקה זהה) את העשר עם מכפיל הרווח הנמוך ביותר, וזאת ללא שום בדיקות נוספות.

הנה 10 מניות הרובוט לשנה הקרובה: בבילון, מיחשוב ישר קב, וילי פוד, מנרב, עמיר שיווק, רימוני, קרור, פמס, אמת ונטו אחזקות.

חלק מהן נראות נהדר וחלקן נמצאות בטלטלה אמיתית, כמו בבילון לדוגמא, שאיבדה את הלקוח המרכזי שלה (גוגל) וחוותה התרסקות במכירות לאחרונה, או ויליפוד, שהציגה ברבעון האחרון ירידה דרמטית (מפתיעה) ברווחיות. זה חלק מהעניין כאן, שהרי לעיתים דווקא הטלטלות האלו מורידות את מחיר המניה לנקודה נמוכה מידי. לכן, ההצלחה בהשקעה בשיטת הרובוט מחייבת קנייה של כל 10 המניות לתיק ביחד, בשיעור החזקה זהה תוך התעלמות משיקולים נוספים. זכרו כי השיטה לא צפויה לעבוד כל שנה, והצלחה בה מחייבת התמדה של לפחות מספר שנים. קחו את זה בחשבון אם החלטתם ליישם אותה בפעול ולרכוש את המניות שהוצגו כאן.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X