התיק של ינון

המניות הקטנות שיעשו אתכם גדולים

22/03/2009 • ינון אריאלי

אין זה סוד כי מניות של חברות קטנות, מניבות בממוצע תשואה גבוהה יותר מאשר אלו של חברות גדולות, היות ויש להן אפשרויות צמיחה רבות ומגוונות הרבה יותר וגמישות תפעולית גדולה יותר. לשם הדוגמא, בשלוש השנים שקדמו לתחילת המשבר, עלה מדד היתר בשיעור מדהים של כמעט 130%, בעוד מדד המעו”ף עלה “רק” בשיעור של 100%.

מהצד השני של המטבע, ידוע כי פרט לתנודתיות הגבוהה יותר במחירן של מניות קטנות, גם הסיכון הטמון בהשקעה בהן הוא גדול יותר. חברות קטנות, יתקשו יותר לעיתים להתמודד עם תחרות מול הגדולות. היקפי הנכסים המוחשיים שלהן גם יהיו נמוכים יותר, ולכן הן תתקשנה יותר במציאת מזומנים במקרה דחוף. גם גיוס הון או קבלת אשראי מגופים פיננסים, יהיה מורכב יותר. אי לכך, משברים או תקופות מיתון כמו התקופה הנוכחית, עשויות להרע יותר לחברות קטנות.

כל הדברים הללו נכונים, בממוצע. אבל, אם יוצאים מחוץ לגבולות חברת היתר הממוצעת, מגלים את החברות הקטנות, ולעיתים אף המזעריות, המציגות צמיחה רצופה ומרשימה, רווחיות, ושמירה על יציבות פיננסית כבר לאורך שנים רבות. נכון שהסחירות הנמוכה של חלק מהן עשויה להוות מכשול מסויים, אך החזקה לטווח ארוך תצמצם את מגבלת הסחירות, ועשויה להוסיף ערך מוסף משמעותי לתיק המניות שלכם. הנה שלוש דוגמאות של חברות בעלות שווי שוק נמוך, שלא תשמעו עליהן בחדשות, אבל כדאי להכיר.

ספקטרוניקס: שריפות במפעלים ובתקריות צבאיות תמיד היו, ולצערנו יהיו גם בתקופת המיתון. אין זה מפתיע לכן, כי צבר ההזמנות של חברת ספקטרוניקס, אחת מהחברות המובילות בעולם בפיתוח גלאי אש וגז אופטיים לשימושים תעשייתיים וצבאיים, ממשיך לגדול משנה לשנה בשיעורים דו, ואפילו תלת, ספרתיים. רק על מנת לסבר את האוזן, רווחי החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 היו כפולים מערכם בשלושת הרבעונים המקבילים ב- 2007. כשבקופת החברה 32 מליוני ש”ח, שיאפשרו לה לעמוד בקלות בהתחייבויותיה למחזיקי האג”ח שלה, וצבר הזמנות של יותר מ- 75 מיליון ש”ח לטווח הקצר, ברור כי אין הצדקה לכך שהחברה נסחרת עם מכפיל מכירות של 0.5 ומכפיל רווח נמוך מ- 4.

חילן טק: בחילן טק כנראה לא שמעו על המיתון במשק, ומכונת המזומנים המשומנת של החברה, המספקת שירותים כוללים לחישוב שכר, נוכחות ומשאבי אנוש, ממשיכה לפעול בתפוקה מלאה גם ברבעון האחרון. הדוח השנתי מלמד על עליה משמעותית בהכנסות ובתזרים המזומנים בשנת 2008 – צמיחה של 63% בהכנסות וכ- 35% ברווח התפעולי בהשוואה לשנה המקבילה מאשתקד. בנוסף להרחבת הפעילות של החברה מול לקוחות קיימים והרחבת סל המוצרים שהיא מספקת, עיקר הצמיחה נובעת מרכישת חברת we! בדצמבר אשתקד, שפתחה בפני החברה אפשרויות צמיחה חדשות בתחום פרויקטים של תשתיות, בו לא עסקה החברה כלל בעבר. מצבה הפיננסי של החברה לא יכול להיות טוב יותר, כאשר היא מגובה בכ- 74 מיליוני ש”ח בקופתה וכמעט ללא חובות. כל השבחים הללו לא עזרו למניות החברה, שאיבדו חלק ניכר מערכן, ונסחרות היום בהנחה גדולה מתחת למחיר בו הן ראויות להסחר.

ראשטוב: אם מצאתם חברה איכותית וותיקה, שחיפוש חדשות עליה ברחבי האינטרנט מניב את התוצאה “לא נמצאו תוצאות”, יש סיכוי טוב שנתקלתם במניה ששווה זהב. ראשטוב, העוסקת בפיתוח ומכירת תוכנה לניהול תיקים רפואיים, היא דוגמא טובה לכך. כאשר הרופא שלכם מקליד את שמכם במחשב, הוא עושה זאת באמצעות התוכנה של ראשטוב, שחתומה על חוזים ארוכי טווח עם כל קופות החולים הגדולות במדינה. ראשטוב אינה חברת צמיחה, אך החוזים ארוכי הטווח הללו מסייעים לה לשמור על רמת הכנסות קבועה תוך שיפור קל של הרווחיות משנה לשנה. כתוצאה מכך, החברה מצליחה לשמור על מאזן מושלם, ללא חובות, כאשר סך המזומנים בקופתה אף גדול מכל התחייבויתיה. למרות שהחברה נסחרה בשפל היסטורי בתחילת השנה, היא ממשיכה להיות זולה גם היום.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X