התיק של ינון

עד מתי ימשכו הירידות בשוק?

14/10/2014 • ינון אריאלי
עד מתי ימשכו הירידות בשוק?

ההיסטוריה חוזרת על עצמה: תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3) צפויה להסתיים החודש, והשוק עבר לירידות. לאחר סיום QE1 השוק ירד 13.2% במשך 3 חודשים ולאחר סיום QE2 הוא נפל ב- 17.9% למשך תקופה דומה. מה שמעניין, זה שירידות המחירים נעצרו רק כאשר הוכרז על QE חדש. הפעם, למרות שכבר יש בתקשורת הכלכלית דיבורים על QE4 (ואפילו על QE Infinity, תוכנית הקלה כמותית לתקופה של שנים רבות), הפד לא דיבר על הנושא, כך שצריך לקחת בחשבון שיכולות להיות ירידות חזקות יותר הפעם. בנוסף, שימו לב שהירידה לאחר QE2, הייתה חזקה יותר מאשר לאחר QE1, כנראה משום שנצבר יותר כסף בשוק. QE3 הייתה ארוכה הרבה יותר ונכנס לשוק הרבה יותר כסף, מה שיכול ללחוץ על השוק למטה ביתר שאת.

עד עתה ירד ה- S&P בכ- 6.5% כך שאם יחזור הסצנריו מהפעמים הקודמות אז אנו צפויים לירידה נוספת של בין 6-11%, כלומר עד לרמות מחיר של 1640-1740. אגב, השוק הישראלי מפגין בינתיים יציבות מוזרה, בעיקר לאור ההאטה בארץ, אבל אני מניח שגם המדדים המקומיים יצטרפו ל”חגיגת” הירידות אם היא תמשך בעולם.

מצד שני, יכול להיות שזאת רק “התעטשות” של השוק והוא ישוב לעליות בקרוב, כך שהכול ספקולציות. אף אחד לא באמת יכול לדעת לאן השוק הולך בטווח הקצר. בכל מקרה, אני מרוצה משני דברים: הראשון, הכתובת הייתה על הקיר בשלל סימנים מעידים ל”שוק יקר”, וכתבתי על זה רבות בחצי השנה האחרונה, כך שהתכוננתי לזה. שנית, כפועל יוצא מכך, מספר המניות האטרקטיביות בשוק ירד פלאים והביא לגידול משמעותי ביתרת המזומנים בתיק שלי. כעת, יש בתיק שילוב נהדר של מניות אטרקטיביות עם ים של מזומנים – הרכב מנצח לתקופה של ירידות.

בואו נעשה חשבון פשוט באמצעות דוגמא: רגע לפני קריסת השוק ב- 30%, אדם אחד מחזיק 100 שקלים בתעודת סל העוקבת אחר מדד ה- S&P500 ואדם שני מחזיק 40% מכספו במניות ואת השאר במזומן. בתחתית (לאחר ירידה של 30%), התיק של המשקיע הראשון יהיה שווה 70 שקלים ושל השני 88 שקלים, מתוכם 60 במזומן. אותו משקיע ינצל את המזומן כדי לרכוש מניות בזול בתחתית. כעת, אם השוק ישוב לנקודה ממנה החלו הירידות (עליה של כ- 43%), התיק של המשקיע הראשון יחזור להיות שווה בדיוק 100 שקלים, בעוד התיק של המשקיע השני יהיה שווה 126 שקלים, כלומר תשואה עודפת של 26% מעל המשקיע הראשון, שלמעשה מייצג את השוק.

זה כמובן תרחיש אופטימי למדי עבור המשקיע השני, אבל הוא לא ישים היות ואיש אינו יודע לתזמן את השוק ולקנות בדיוק בתחתית. עם זאת, אם המשקיע השני ירכוש מניות חדשות בהדרגה לאורך תקופת הירידות, הפער אמנם לא יהיה 26% אולם הוא עדיין יהיה משמעותי.

שימו לב שהרעיון כאן אינו לרכוש “סתם” בגלל שהשוק יורד. חשוב לרכוש מניות זולות מספיק ולחזק פוזיציות במניות מהתיק שחוו ירידות מהותיות. הסיפור הזה התרחש בתיק שלי בצורה דומה ב- 2008-2009, וגם הפעם המזומנים הרבים בו יעזרו לחזק עמדות ולרכוש מניות חדשות במחירים סופר-אטרקטיביים כך שאפשר יהיה לצאת עם יתרון משמעותי על השוק.

בשורה התחתונה, ברור שלא קל לעבור תקופה של ירידות מבלי למכור, אבל אם תזכרו להסתכל על הטווח הארוך – על התשואה השנתית הממוצעת, ותתעלמו מהתנודה הזמנית למטה, תצליחו ותצאו עם תשואה מרשימה בסופה של הדרך. אני אמשיך ללוות אתכם עם הסברים, תמיכה ומניות אטרקטיביות חדשות לתיקים שלנו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X