התיק של ינון

איך להרוויח ממיזוג בין חברות

07/05/2009 • ינון אריאלי

הירידה בשוויין של חברות רבות, צפויה להגביר את קצב המיזוגים והרכישות בשנים הקרובות. המיזוג או הרכישה ישנו בדרך כלל את התמונה הפיננסית ולעיתים גם את אופי פעילותו של הגוף המאוחד, ולא תמיד לטובה. משקיעים אשר יודעים כיצד לפצח את הסוד שמאחורי המיזוג, יכולים להשיג תשואות מרשימות מהשקעה במניות החברות המעורבות בתהליך.

איך עובד מיזוג

כאשר חברה רואה אפשרות להגדיל את הערך למשקיעיה באמצעות איחוד פעילותה עם חברה אחרת, היא תנסה למזג בין החברות. בבסיס המיזוג יכתב הסכם הקובע כי אחת החברות תרכוש את מניותיה של החברה השנייה במזומן או, לרוב, באמצעות עסקת החלפת מניות. בעסקת החלפת מניות, יקבלו מחזיקי המניות של החברה הנרכשת מספר מניות של החברה הרוכשת בעבור כל מניה שהם מחזיקים במועד המיזוג. לדוגמא, במיזוג המתוכנן בקרוב של חברת תאת טכנולוגיות עם חברת הבת שלה לימקו-פידמונט, יחס ההחלפה יהיה 1:2, כלומר על כל שתי מניות של לימקו שאתם מחזיקים, תקבלו מניה אחת של תאת טכנולוגיות במועד המיזוג.

בדיקת הסינרגיה בין החברות

הדבר החשוב ביותר להצלחת המיזוג, הוא הערך המוסף שהוא מביא לחברה המאוחדת. בין הדברים אותם יש לבחון, הן ההתאמה בין פעילויות החברות, האפשרות להגדיל את מאגר הלקוחות, צמצום ההוצאות, השינוי בהנהלת החברה ועוד. דוגמא לסינרגיה טובה, היא רכישת יצרנית השבבים ג’אז על ידי טאואר לפני כחצי שנה, שהובילה את טאואר להכפלת כושר הייצור שלה, הקטנה משמעותית בהוצאות בכ- 60 מיליון דולר בשנה, חדירה לשווקים חדשים והגדלת מאגר הלקוחות של החברה. לא תמיד הסינרגיה תהיה כה טובה, ולכן חשוב לוודא זאת מראש.

הערכת שווי החברה המאוחדת

עסקת החלפת מניות, תגדיל את מספר המניות הנסחרות, ולכן תדלל את השווי של כל מניה. המטרה שלכם היא לוודא כי הערך המוסף שיביא המיזוג יפצה על הדילול הזה. למשל, המיזוג של תאת טכנולוגיות עם לימקו, יוסיף אמנם כ- 2.5 מיליון מניות חדשות, אבל גם יגדיל את הרווח הנקי ב- 1.5 מיליון דולר לפחות (זכויות המיעוט של לימקו מהרווח), כלומר 0.6 דולר רווח לכל מניה חדשה. היות והרווח הנקי למניה של תאת טכנולוגיות בשנת 2008 עמד על 0.65 דולר למניה, הרווח הנוסף לאחר המיזוג יפצה על הדילול. המיזוג גם יעלה כסף לחברה הרוכשת, ולכן כדאי לוודא כי היא תוכל לעמוד בו ללא לקיחת הלוואה גדולה מידי. לתאת טכנולוגיות קופת מזומנים דשנה ולכן היא לא תתקשה לשלם את הוצאות המיזוג מכיסה.

על מנת להעריך בצורה מהימנה את שוויה של החברה המאוחדת, נסו להעריך את תוספת התזרים שיקבל הגוף המאוחד בעקבות הגדלת ההכנסות וצמצום ההוצאות לאחר המיזוג. קחו בחשבון גם את ההוצאות החד-פעמיות, אבל לעיתים גדולות, שתאלץ החברה להוציא לשם השלמת המיזוג. במידה והחברה הנרכשת היא חברה ציבורית, המשימה תהיה קלה יותר מאשר במקרה של רכישת חברה פרטית, שהנתונים הפיננסים שלה לא גלויים. דוחות הפרופורמה שמפרסמות לעיתים חברות לפני המיזוג, יכולים לסייע לכם בהערכת השווי.

כיצד לנהוג במקרה של מיזוג

במרבית המקרים, החברה הרוכשת תציע לרכוש את מניות החברה הנרכשת במחיר גבוה יותר מהמחיר בו הן נסחרות בשוק. בעקבות כך, יקפוץ מחיר מנית החברה הנרכשת למחיר קרוב לזה כבר באותו היום בו פורסמה הצעת הרכישה. במקרה כזה, תוכלו לממש את מניותיכם ברווח נאה תוך פרק זמן קצר. אם החברה הנרכשת אינה כה אטרקטיבית, הקפיצה הזו יכולה להיות נקודת מילוט נהדרת עבורכם.

גם אם אינכם מחזיקים במניות החברה הנרכשת או הרוכשת, עדיין תוכלו להרוויח מהמיזוג, על ידי ניצול הפער בין המחיר אליו זינקה מנית החברה הנרכשת לבין המחיר שהיא תהיה שווה אם המיזוג יצא לפועל (אסטרטגיה המכונה ארביטראז’ מיזוגים). אם אתם סבורים כי החברה הרוכשת היא אטרקטיבית, תוכלו לרכוש דווקא את מניותיה כעת ולהרוויח מעליית מחירן בעתיד, לאחר שתציג את הדוחות המאוחדים בעתיד. בדוגמא שלנו, בעת כתיבת שורות אלו, נסחרת מנית לימקו בכ- 15% מתחת למחיר הצעת הרכישה. היות וקיימת סבירות גבוהה לביצוע המיזוג, מפני שתאת טכנולוגיות כבר מחזיקה במרבית (כ- 61%) ממניות לימקו, ומכיוון ששתי החברות אטקרטיביות למדי להשקעה, הן רכישה של תאת טכנולוגיות באופן ישיר והן השקעה בה דרך רכישת מניות לימקו עשויה להיות רווחית למדי.

זכרו, כי המדובר בסופו של דבר בחיבור בין שתי ישויות עצמאיות, שלא תמיד עובר בצורה חלקה, ולכן לפני שאתם מקבלים את ההחלטה בדבר השקעה במי מהחברות המעורבות במיזוג כלשהו, שיקלו היטב גם את האפשרות שמשהו ישתבש והמיזוג יכשל.

גילוי נאות: מחזיק את תאת טכנולוגיות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X