התיק של ינון

לקראת זינוק? חברת הביומד הישראלית שמתקרבת לאקזיט

08/02/2017 • ינון אריאלי

אחת מחברות הביומד הישראליות שאני עוקב אחריהן כבר מספר שנים היא חברת המכשור הרפואי אליום מדיקל. החברה עוסקת במחקר, פיתוח וייצור סטנטים רפואיים ובתחום הכירורגיה הזעיר פולשנית. כיום, הכנסות החברה מגיעות בעיקר ממכירת שני מוצרים: סטנטים פריפריאליים וה- EndoFast. הסטנטים של אליום מכוונים בעיקר להשתלה בגברים הלוקים בתסמינים של חסימה בדרכי השתן. לצערנו, מדובר בתופעה שכיחה מאוד שמופיעה אצל חלק נכבד מהאוכלוסייה הגברית המבוגרת. היתרונות של הסטנט של אליום הם שניתן להכניס אותו בקלות למקום הנדרש, ובנוסף, יש לו עוגן ייחודי המצמצם באופן ניכר את הסיכון לתזוזה לאורך זמן. סטנטים מסוג זה עדיין נדרש להחליף מידי פעם וזו פרוצדורה לא נעימה. אבל, אליום פיתחו לסטנט מנגנון פרימה ייחודי, המאפשר הוצאה שלו בקלות, ללא כאבים וללא פגיעה באיבר בו הוא מושתל (כל התמונות הינן מתוך המצגת האחרונה של החברה).

סטנט בודד נמכר בלמעלה מ-1,000 דולר ובעולם מבוצעות כ-1.8 מיליון פרוצדורות מסוג זה בשנה, כך שמדובר בשוק של מעל 2 מיליארד דולר. גם למוצר השני של החברה שמייצר מכירות, ה-EndoFast, יש שוק משמעותי של כמיליארד דולר, רובו בארה”ב. ה- EndoFast הוא קו מוצרים שנועד לעיגון רקמות רכות כדי למנוע צניחת איברים. אחת ההתוויות השכיחות למוצר, היא צניחת איברים ברצפת האגן אצל נשים, בעיקר במהלך ולאחר היריון. המערכת מתבססת על פלטפורמה מיוחדת (סיכת עכביש) בעלת כוחות אחיזה גבוהים ואפשרות לשליפה ותיקון המיקום במידת הצורך, והיא מתאימה לעיגון כל רקמה רכה, בניגוד למתחרים אצלם חסרות הפונקציות האלו.

שני תחומי הפעילות האלו מתאפיינים בתחרות גבוהה יחסית ולאליום משאבים כספיים מוגבלים לצרכי שיווק, ולכן ייקח זמן עד שהיא תגיע למכירות משמעותית בכוחות עצמה. עדיין, למוצרי החברה אישור FDA (ארה”ב), CE (אירופה) ואישורים לשיווק במספר מדינות נוספות, מה שיקל על הצמיחה. לראיה, בשנה האחרונה החברה חתמה על הסכמים למכירת שני המוצרים האלו בהיקף של כ-185 מיליון שקל ל-10 השנים הקרובות. אם זה אכן ייצא לפועל, זה ייתן לחברה עוגן הכנסות משמעותי שיעזור לה לכלכל את פעילותה בצורה חיובית.

לחברה עוד שני מוצרים בשלבי פיתוח מוקדמים יחסית, אבל נראים מבטיחים. הראשון, TruLeaf – מסתם לבבי הנועד להשתלה בשיטה זעיר פולשנית חדשנית במטופלים הסובלים מאי-ספיקת המסתם המיטרלי, והשני – Allevetix – מערכת המחקה את ניתוח המעקף הקיבתי לטיפול בסכרת מסוג 2 ובהשמנת יתר, וזאת על ידי הצבת שרוול קטן במעי הדק, שמטרתו להקטין משמעותית את ספיגת הסוכרים והשומנים בדם. ב- Allevetix, אליום צפויה להתחיל בקרוב ניסויים קליניים, שעשויים לייצר הרבה עניין הן בקהילה הרפואית וכנראה שגם אצל המשקיעים. היות ומדובר במערכת חדשנית, ייתכן גם שחברות מהתחום יתעניינו בשיתוף פעולה עם אליום בתהליך הפיתוח וקבלת האישורים של המוצר, כדי ליהנות מנתח מההכנסות ממנו בעתיד.

נוסף אליהם, וזה למעשה לב הסקירה, לאליום יש מוצר נוסף סופר-מעניין, שיכול להציף ערך משמעותי לחברה כבר בעתיד הקרוב. אני מתכוון כמובן ל- WIRION.

ה-WIRION של גרדיה מדיקל – הבוננזה של אליום

המוצר ה”חם” ביותר של אליום הוא ה-WIRION של חברת הבת גרדיה מדיקל. מדובר בפילטר שנועד להגן מפני קרישי דם ותסחיפים במהלך צנתור. לפני המוצר של אליום, המנתח היה צריך לעבוד די קשה כדי להחדיר תיל מתכת ארוך שבקצהו מחובר הפילטר, ולמקם אותו בצורה אופטימאלית לפני מיקום הסטנט. הוא גם היה מוגבל לפילטר שמתאים לתיל שסופק לו. לעומת זאת, את הפילטר של אליום ניתן להשחיל על כל תיל ולמקם אותו בכל נקודה על גבי התיל, כך שניתן להציב אותו בקלות ובזריזות בכל מקום לאורך כלי הדם. ל- WIRIONגם מנגנון נעילה ייחודי למניעת תזוזות של הפילטר במהלך הפרוצדורה, וצנתר הוצאה מיוחד לשליפה מהירה של הפילטר בסיום הפרוצדורה.

פרט לחברת Covidien שלה מוצר מתקדם דומה, אם כי נחות מזה של אליום, אין אף חברה בעולם עם מוצר מתקדם כמו של אליום. העניין הוא, שלמוצר ניתן עד עתה אישור רק לפרוצדורות של צנתור בעורק התרדמת (בצוואר). עדיין מדובר בשוק מכירות נכבד של כ-800 מיליון דולר בשנה, אבל לא שוק מספיק גדול כדי לעניין את השחקניות הגדולות בענף. לאחרונה חל מפנה, כאשר אליום קיבלה אישור לתחילת ניסויים קליניים ב- WIRIONגם להגנה מפני תסחיפים בעורקי הרגליים. החברה החלה לגייס חולים לניסוי, שיתקיים ב-10 מרכזים רפואיים מובילים בארה”ב. לדברי החברה, ה-FDA הגדיר קריטריוני הצלחה שאפשר שיושגו כבר לאחר ביצוע הפרוצדורה בכ- 100 מטופלים בלבד, כך שהניסוי עשוי להיות קצר מהמקובל בדרך כלל בהליכים מסוג זה.

בפרוצדורה זו כבר מדובר בשוק של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה שצומח בקצב מהיר, ואם יתקבל אישור ה-FDA, גרדיה תהיה החברה היחידה בעולם שמאושר לה שימוש בפילטר להתוויה זו. אליום הצהירה כבר יותר מפעם אחת (למשל כאן) כי היא נמצאת במגעים עם שחקניות מובילות בתחום, ואישור תחילת הניסויים בהתוויה למניעת תסחיפים בעורקי הרגליים מגדיל את הסיכויים להבשלת עסקה כזו כבר בעתיד הנראה לעין.

כמה שווה המניה?

אליום צפויה להציג הכנסות שנתיות של כ- 6.5 מיליון שקלים ב-2016, אבל היא עדיין חברה עם הוצאות מו”פ כבדות, שיובילו אותה ככל הנראה להפסד נקי של כ- 20 מיליון שקלים. עם זאת, הצמיחה שהיא מציגה במכירות יחד עם צבר ההסכמים הנכבד שחתמה, צפוי לסייע לה להגדיל את ההכנסות בצורה יפה בשנים הקרובות ולהקטין את  ההפסד השנתי. חברת האנליזה אדיסון שניתחה את אליום, הגיעה למסקנה שהמניה שווה 1.95-2.08 שקלים. הערכת השווי שלהם נראית סבירה, אולם היא מתבססת רק על ההנחה של המשך צמיחה במכירת הסטנטים הפריפריאליים וה-EndoFast. הם לא העריכו מה יקרה בתרחיש שאינו רחוק מהמציאות, שבו גרדיה תירכש על ידי אחת מהחברות הגדולות.

ה-WIRION של גרדיה יכול לייצר לחברה שתרכוש אותו מכירות של מאות מיליוני דולרים בשנה ויותר, כך שלהערכתי תג מחיר של עסקה שכזו עשוי לעמוד על לפחות 40-60 מיליון דולר. ברור שזאת אחת הסיבות לכך שאליום נסחרת היום בשווי שוק של 65 מיליון שקל (122 אג’ למניה), אבל צריך לזכור שלחברה יש כ-20 מיליון שקל בקופה. במילים אחרות, מי שמאמין שצפויה עסקה בסדר גודל כזה, מבין שזה גוזר לאליום שווי הרבה יותר גבוה (ומי שלא מאמין שתהיה עסקת רכישה בעתיד הנראה לעין, כנראה שאין לו מה לחפש במניה…).

כמה גבוה? אם לדוגמא תיחתם עסקה לרכישת גרדיה ב-40 מיליון דולר, כאשר 20 יינתנו במזומן ו-20 נוספים לאחר קבלת אישור FDA או עמידה ביעד מכירות כזה או אחר, המשמעות היא שאליום תוכל לחלק למשקיעים דיבידנד של 15 מיליון דולר (אין לה צורך בסכום גדול שכזה ובעלי העניין שלה ילחצו עליה לפעול כך) ולהשאיר לעצמה עוד 5 מיליון דולר בקופה. זה יממן את פעילותה גם לאורך 2018 (ל-2017 יש לה מספיק כסף). לאחר שנה-שנתיים, יתקבלו עוד 20 מיליון דולר, שגם מהם ניתן יהיה לחלק דיבידנד משמעותי נוסף. כלומר, מחזיקי המניות במחיר הנוכחי לפחות יכפילו את ההשקעה ואף ישלשו אותה בהמשך. נשמע מעניין, נכון?

אבל מה הסיכונים?

ללא מכירת גרדיה בעתיד הקרוב, אליום תמשיך להיות אמנם חברה צומחת, אבל היא עדיין תהיה חברת ביומד קטנה יחסית שבשורה התחתונה תפסיד כסף בשנים הקרובות. זה אומר שהיא תזדקק לגיוסים כספיים נוספים, שעלולים להיות במחירים נמוכים ממחיר המניה הנוכחי. עם זאת, לחברה יש כרגע כ-20 מיליון שקל במזומן בקופה, שייתנו לה זמן לבצע עסקה אסטרטגית בגרדיה במהלך השנה הקרובה. במילים אחרות, הסיכון לירידת מחיר בעקבות הנפקה אינו גבוה ברבעונים הקרובים, אבל אסור להתעלם ממנו.

כאמור, צריך לזכור כי חלק מהשווי הנוכחי של החברה מגלם מכירה של גרדיה, ואם עסקה כזו לא תבשיל אז המשקיעים עלולים להתאכזב, ולהוריד את המניה למחירים נמוכים יותר. בגלל שתי הסיבות האלו, גם אם החלטתם לרכוש אותה, ההיגיון והאחריות מחייבים לעשות את זה בשיעור מוגבל של עד כמה אחוזים בודדים משווי התיק לכל היותר.

אם קניתם, מתי יהיה נבון למכור?

אם קניתם תוך כוונה ליהנות מהבשלת עסקה למכירת גרדיה, ההיגיון אומר למכור מייד לאחר הזינוק במניה שצפוי להגיע עם ההודעה על “התחממות” במגעים או הצעת רכש שתתקבל מאחת החברות המובילות בתחום. אם אתם רוצים גם ליהנות מהדיבידנד שיתקבל במקרה כזה (אם יקרה), תצטרכו להמשיך להחזיק את המניה לתקופה נוספת של רבעון או שניים כדי להיות בעלי מניות ביום הקבוע. במקרה כזה, תצטרכו לקחת בחשבון אפשרות של ירידת מחיר כזו או אחרת עד היום הקבוע.

ואם העסקה לא תתרחש? אם לא תיחתם עסקה לרכישת גרדיה עד סוף 2017, זה יקטין משמעותית את הסיכוי לעסקה כזו בעתיד ויגדיל את הסבירות לגיוס כספי בשוק. לכן, סוף השנה (או לכל המאוחר סוף רבעון ראשון של 2018) הוא דד ליין הגיוני למכירת המניה. לאחר מכן יאזל הכסף בקופה של אליום והיא עשויה להזדקק לגיוס כספי נוסף, שעלול להיות במחיר מניה נמוך יותר מהנוכחי.

לתשומת לבכם כי הסחירות במניה נמוכה (פחות מ-100,000 שקלים ביום ממוצע). לכן, אם החלטתם לקנות ממנה, עשו את זה בתבונה, כלומר בהדרגה וללא התפשרות על המחיר. הניסוי בהתוויה למניעת תסחיפים בעורקי הרגליים רק החל, כך שהסכם רכישה של גרדיה כנראה לא יתרחש מחר בבוקר. זה אומר שלמי שמעוניין לקנות יש מספיק זמן לרכוש את המניה בניחותא. קחו גם בחשבון שבימים הקרובים עשוי להיות לחץ על המניה כלפי מעלה בגלל עדכון המדדים והעובדה שתעודות סל יזרימו ביקושים לקניה שלה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X