התיק של ינון

כל מה שרציתם לדעת על קופת גמל להשקעה

03/08/2017 • ינון אריאלי
כל מה שרציתם לדעת על קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה: לחסוך ולהשקיע לטווח ארוך עם נזילות תמידית ואפשרות לפטור ממס

לאחרונה, השיקו במשרד האוצר מוצר חדש – קופת גמל להשקעה, שלדעתי הוא כלי חיסכון נהדר עבור משקיעים פסיביים (כאלו שלא רוצים לבחור מניות או אג”ח בעצמם). אם אתם עדיין לא יודעים מה זה, אני ממליץ לכם להקדיש כמה דקות ולקרוא את העמוד הזה. זה יכול לעזור לכם לפרוש עם מיליון שקל ביד וגם לסדר לילדים שלכם מתנת שחרור ענקית של מאות אלפי שקלים. מעניין אה?

מהי קופת גמל להשקעה?

מדובר בקופת גמל לכל דבר, כלומר אתם מפקידים כסף לתוך הקופה והוא מנוהל על ידי בית השקעות שתבחרו במסלול המתאים לכם (סולידי מוטה אגרות חוב, בשוק המניות בסיכון גבוה יותר או במסלול משולב). אבל, בשונה מקופות הגמל המסורתיות, כאן יש שני יתרונות מהותיים:

1. נזילות תמידית: ניתן למשוך את כספי החיסכון ללא “קנס” בכל עת במשיכה הונית (חד-פעמית). במקרה כזה תשלמו מס רווחי הון של 25% על הרווח הריאלי, בדיוק כפי שנהוג באפיקי השקעה אחרים. אם תמשכו את הכספים בצורה הונית מעל גיל 60 ותהיה לכם קצבת פנסיה גבוהה מכ- 4,500 ש”ח בחודש מאפיקים אחרים, תשלמו מס בשיעור מופחת.

2. פטור ממס במשיכה קצבתית: אם תמשכו את הכספים בצורה קצבתית מעל גיל 60, תקבלו פטור ממלא מתשלום מסים. זאת הטבה אדירה שיכולה להגדיל את הפנסיה שלכם בצורה דרמטית.

כמה אפשר להפקיד לקופת גמל להשקעה?

ניתן להפקיד עד 70,000 ש”ח לשנה לאדם על בסיס תקופתי (למשל אחת לחודש) או באופן חד-פעמי (למשל אחת לשנה). לכן, משפחה עם 4 נפשות יכולה לפתוח 4 קופות גמל להשקעה זהות (עבור כל בן משפחה) וכך להפקיד בפועל סכום משפחתי כולל של 280,000 ש”ח בשנה.

למי זה טוב?

אפיק ההשקעה הזה יכול להיות שימושי מאוד עבור אנשים המעוניינים לחסוך לטווח ארוך אבל עדיין רוצים לשמור את האפשרות למשוך את הכסף בצורה חד-פעמית במקרה שיהיה צורך דחוף בכך (הנזילות התמידית הזו היא יתרון כמובן, אבל צריך להיזהר שלא להשתמש בה כדי לנסות לתזמן את השוק, למשל, למשוך את הכספים מהקופה כשיש ירידות בשווקים…).

לכן, קופת גמל להשקעה תהיה מיטבית עבור חיסכון לטווח ארוך עבורכם כתוספת לפנסיה, או כחיסכון עבור הילדים שלכם (נגיד, מהיוולדם ועד הגיעם לגיל בגרות).

האם זה תחליף לחיסכון בקרן פנסיה?

לדעתי לא!

ההיגיון אומר שהפקדה לקופת גמל להשקעה צריכה להיות בנוסף לחיסכון המסורתי בקרן פנסיה, וזאת משום שבקופת גמל אין מרכיב ביטוחי כמו בקרן פנסיה, ובנוסף הפקדות לקופת גמל להשקעה אינן מזכות בהטבת מס בשכר. מה שכן, ייתכן וזה חכם להפקיד לקופת גמל להשקעה כספים שמעל לתקרת ההפקדה המקסימאלית לקרן הפנסיה (כספים שעל הפקדתם לפנסיה ממילא לא תקנה הטבת מיסוי בשכר).

מה זה שונה מהשקעה באמצעות תעודות סל, קרן נאמנות או פוליסת חיסכון של חברת ביטוח?

  1. דמי ניהול נמוכים יותר: דמי הניהול בקופות גמל, בעיקר המנייתיות, נמוכים יותר בהשוואה לדמי הניהול של קרנות הנאמנות או פוליסות החיסכון המקבילות. היות ומדובר בחיסכון לטווח ארוך, כל עשירית של חיסכון בדמי הניהול יכולה להגדיל את סכום ההשקעה שלכם בצורה דרמטית בסוף הדרך.
  2. תשואה גבוהה יותר: היסטורית, קופות גמל הניבו תשואות טובות יותר מאפיקי השקעה מקבילים אחרים. בנוסף, יש קופות גמל המתבססות על השקעה במדדים, בדומה לתעודות סל, כך שמשקיעים המעוניינים בתשואת המדדים יכולים לבחור בהן.
  3. אין תשלום מס במעבר בין מסלולים או בתי השקעות: ניתן לעבור בין מסלולים ואף לעבור לקופת גמל בבית השקעות אחר מבלי לפגוע ברציפות ההשקעה, כלומר מבלי לשלם מס רווחי הון באמצע הדרך. דחיית תשלום המס שקולה לתשלום שיעור מס מופחת, כך שזה יתרון אדיר שאינו קיים בתעודות סל או בקרנות נאמנות (בפוליסות חיסכון יש גם כן שמירה על רציפות השקעה במעבר בין פוליסות).

איזו קופת גמל לבחור?

אין דבר כזה “קופת הגמל הטובה ביותר”, היות ולכל אחד מכם אופי ומטרות השקעה שונים. אחד מעוניין לחסוך לטווח בינוני בסיכון נמוך ויעדיף קופת גמל במסלול סולידי הנשען על שוק האג”ח, בעוד חוסך אחר מתכנן לחסוך לפנסיה לעוד עשרות שנים ומוכן לעלות ברמת הסיכון ויעדיף את הקופות המנייתיות.

בכל מקרה, כדי לבחור את הקופה המתאימה ביותר עבורכם, כל מה שאתם צריכים זה לגלוש לאתר גמלנט של משרד האוצר, ולבחון את קופות הגמל השונות שמתאימות לצרכים שלכם. בחנו את ההרכב והתשואות של הקופות השונות על פני תקופות זמן שונות – ארוכות ובינוניות כאחד, וכך תוכלו לבחור את הקופה המתאימה לכם.

זכרו – מה שחשוב הוא החיסכון עצמו, שיגדיל לכם את הקצבה הכוללת בעתיד, ופחות באיזו קופה תבחרו, כך שאין צורך לעשות כאן דוקטורט בקופות גמל… במילים אחרות, אם אתם מתלבטים, העדיפו קופת גמל של אחד מבתי ההשקעות המובילים.

איך פותחים קופת גמל להשקעה? בקלות, דרך האינטרנט

התחרות בין בתי ההשקעות על ניהול כספי הגמל שלכם בשיא, ואתם נהנים מזה. לא רק שדמי הניהול בגמל ירדו, גם הפתיחה של קופת גמל התקדמה סוף-סוף למאה ה-21, ועכשיו אפשר לעשות את זה דרך האינטרנט אפילו בלי לקום מהכיסא.

בתור דוגמא, נסתכל על תהליך פתיחת קופת גמל להשקעה באתר של מיטב-דש. התהליך פשוט: רושמים כמה כסף אתם רוצים לחסוך מידי יחודש, ממלאים פרטים אישיים, מגדירים כיצד יופקדו הכספים וזהו. הקופה תיפתח, הכספים יופקדו אליה מידי חודש, ובעוד כמה עשרות שנים, כשתגיעו לפנסיה, תהיה לכם תוספת נחמדה לפרישה.

* * *

אדגיש כי ההפניה למיטב-דש הינה לצורך דוגמא בלבד. אין לי קשר לחברה ואיני מקבל מהם תגמול כספי עבור האזכור. אין לראות בדברים המלצה לפתיחת קופת גמל.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • דוד כלנית  04/09/2019

    שלום,
    אני מבין שאם אני רוצה לפתוח שתי קופות גמל להשקעה ל10 ו15 שנה ,כשאפדה את הקופות אני אהיה מחוייב לשלם מס של 25 אחוז על הרווח ? אין דרך לא לשלם מס כל כך גבוה על כך? (חוץ ממשיכה בגיל הפנסיה)
    תודה !

    • ינון אריאלי  05/09/2019

      היי דוד,
      למיטב ידיעתי פטור מתשלום מס ניתן רק במשיכה לאחר גיל 60. עם זאת, אני ממליץ לך לפנות לאיש מקצוע כדי לקבל תשובה וודאית.

  • מיכל  29/12/2019

    היי ינון,
    שאלה בבקשה- אפשר לפתוח שתי קופות גמל בשתי חברות שונות? למשל אחת בפסגות ואחרת מיטב-דש?

    • ינון אריאלי  29/12/2019

      היי מיכל,
      כן, אפשר לפתוח כמה קופות גמל שאת רוצה במספר בתי השקעות.

  • יוסף חיים  21/08/2020

    שלום ינון האם אפשר לפתוח קופת גמל בבית השקעות בחו״ל?

    • ינון אריאלי  21/08/2020

      היי יוסף,
      לדעתי לא ניתן, אלא אם אתה בעל אזרחות אמריקנית.

  • ססס  15/11/2020

    היי, אפשר לפתוח 70 אלף בקופה אחת ו 70 בקופה שניה לבנאדם באותה שנה? או שזה זה אמור להיות לא יותר מ 70 אלף בסך הכל בין כל הקופות?

    • ינון אריאלי  16/11/2020

      מקסימום ההפקדה לקופת גמל להשקעה הוא כ-70 אלף ש”ח לשנה. כלומר בכל שנה ניתן להפקיד 70 אלף ש”ח נוספים.

  • ב.א  26/11/2020

    היי, האם ניתן לפתוח 2 קופות גמל להשקעה על שמי כאשר סך כל ההפקדות השנתיות לא עובר את ה71 אש”ח? או שלכל אדם יש אפשרות לפתוח קופה אחת בלבד?

    • ינון אריאלי  26/11/2020

      למיטב הבנתי אפשר לפתוח רק קופת גמל להשקעה אחת על שמך ולהפקיד אליה עד הסכום המקסימלי השנתי. עם זאת, כמובן ניתן לפתוח קופות גמל נוספות על שם בני משפחה אחרים.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X