התיק של ינון

אפשרויות השקעה בברזיל

01/08/2009 • ינון אריאלי

מובן מדוע מדינות ה- BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) משכו אליהן משקיעים רבים מכל רחבי העולם. אולם, בעוד שסין והודו מקבלות את מירב תשומת הלב, השתיים האחרות נשארו קצת בצל. ייתכן כי סין והודו נהפכו לפופולאריות יותר משום שהן הולכות ונהפכות לכלכלות הגדולות בעולם. יחד עם זאת, דווקא ברזיל ורוסיה עשויות להיות בין המדינות הבודדות שיוכלו לספק את הצריכה הגוברת הזו בעתיד. רוסיה היא אחת מיצואניות הנפט והמתכות הגדולה בעולם. יחד עם זאת, אי היציבות השוררת בה הופכת את ההשקעה בה לתנודתית ומסוכנת הרבה יותר ממדינות אחרות. גם ברזיל אינה נקייה לחלוטין מבעיות, אך המצב המדיני היציב יחסית והיקפי המשאבים העצומים הנמצאים ברשותה, הופכים אותה למעניינת ובטוחה יותר. הנה כרטיס הביקור של המדינה ולמה כדאי לשים אליה לב.

למה דווקא ברזיל?

ברזיל היא יצרנית הסחורות החקלאיות הגדולה בעולם. היא מייצאת סוכר, קפה, תירס, פרי הדר, בשר ועוד בהיקפים עצומים לכל חלקי העולם. במדינה גם מופקות כמויות גדולות של דלקים מקני הסוכר שגדלים בשטחה. הכמות העצומה של מי השתייה הנמצאים במדינה (כ- 20% מתכולת מי השתייה בעולם), מספקת את כל צרכי השתייה של האוכלוסיה, וצרכי השקיית הגידולים החקלאיים. המים האלו גם מנוצלים לייצור אנרגיה הידרואלקטרית המספקת את מרבית צריכת החשמל של המדינה (כ- 85%).

הממדים העצומים, המשאבים האינסופיים כמעט וכוח העבודה הזול והרב הנמצא בה (בברזיל כמעט 200 מיליון בני אדם), יאפשרו לה להגדיל את ההיקפים האלו בצורה משמעותית גם בעתיד ללא קושי רב. המומחים תמימי דעים כי אין מדינה אחרת שתוכל לייצר את הסחורות הללו בקצבים או בהיקפים נרחבים המתקרבים לכוח הייצור של ברזיל.

ממשלת ברזיל נקטה בצעדים משמעותיים למדי לייצוב המצב הכלכלי במדינה ולשם חזרה לצמיחה כבר בעתיד הקרוב. הבנק המרכזי בברזיל הוריד את הריבית ופועל לשם הימנעות מאינפלציה, תוך פיקוח הדוק על הבנקים. המטבע הברזילאי ממשיך לשמור על יציבות לאורך המשבר.

חלק גדול יותר מהאוכלוסייה הברזילאית התקדם והפך מערבי יותר בשנים האחרונות. מרבית הברזילאים עדיין חסרי אמצעים, אך קצב הפיכתם לצרכנים הולך ומתעצם. כל הדברים האלו מסתכמים במסקנה שברזיל צפויה להיות המועמדת המובילה לענות על המחסור שילך ויגדל בעולם למי שתייה נקיים, סחורות ואנרגיה.

מה הסיכונים

למרות היציבות השלטונית בשנים האחרונות, ברזיל היא עדיין סוג של מדינת עולם שלישי רגילה בה חלקו של הסקטור הציבורי נגוע בשחיתות. נוסף על כך, האבטלה בברזיל גבוהה מאוד, ובחלקים נרחבים בברזיל עדיין חסרים תנאי מחיה נאותים, תשתיות מספיקות ולעיתים אפילו חשמל, מה שעשוי להעיב בעתיד על היציבות השלטונית. ברזיל היא גם בעלת שיעורי המס והריבית מבין הגבוהים בעולם, מה שעשוי להקשות על הצמיחה העתידית.

חשוב מאוד גם לזכור כי שוק המניות הברזילאי נשען במידה רבה על זרימת כספים מחו”ל, ולכן הוא גם רגיש מאוד לשינויים בזרימה זו. כל זעזוע קטן במדינה, יכול לכן להתנפח לתנודתיות גבוהה במדדים הברזילאים ובמחירי המניות.

אפשרויות השקעה בברזיל

פרט לאפשרות להשקיע במניות של חברות ברזילאיות בודדות, דרך טובה ליהנות מהצמיחה של ברזיל היא באמצעות שפע של תעודות סל העוקבות אחר המדדים הברזילאים. מבין התעודות הישראליות ישנן פסגות סל ברזיל, קסם MSCI ברזיל וקסם ברזיל. מבין האמריקניות ישנן ה- EWZ, העוקבת אחר מדד המניות של מורגן סטנלי בברזיל, וה- BRF, העוקבת אחר המדד הברזילאי של חברות קטנות יותר, ולכן עשויה לשקף טוב יותר את הצמיחה בברזיל.

אם אתם מאמינים כי מנהל השקעות מסוים מסוגל לזהות את המניות האטרקטיביות יותר מתוך השוק הברזילאי ולכן אתם מעדיפים להשקיע באמצעות קרן הנאמנות שהוא מנהל, תוכלו לבחור בין מספר קרנות המשקיעות בברזיל, כגון מגדל ברזיל ואמריקה הלטינית, רוטשילד ברזיל ופסגות ברזיל ואמריקה הלטינית.

לסיום, המדדים הברזילאים עלו בשיעורים גבוהים למדי בחצי השנה האחרונה, שיעורים גבוהים הרבה יותר משיעור העלייה של השוק האמריקני למשל, ולכן, כפי שעשוי להתרחש בכל העולם, גם ערכם יכול לרדת מטה בשיעור כזה או אחר בתקופה הקרובה. יחד עם זאת, נראה כי בטווח הארוך השקעה בברזיל עשויה להניב תשואות נאות מאוד.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X