התיק של ינון

איך להשקיע ביפן

09/08/2009 • ינון אריאלי

מאז התנפצות בועת מחירי הנדל”ן והמניות ביפן בתחילת 1990, אחת מהבועות הנפוחות ביותר מעולם, שסימלה את תחילת “העשור האבוד”, היא נתפשה בעיני רבים כזירת השקעות ספקולטיבית ולא מעניינת. גם המשבר הנוכחי לא פסח על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אבל ישנם מספר סימנים טובים לכך שמעצמת השמש העולה דווקא מעניינת בימים אלו, ולכן, כדאי להכיר אותה.

למה להשקיע יפן

השוק היפני, הרווי בחברות יצרניות, הוא אחד מהשווקים המושפעים יותר מאחרים מהמחזוריות במשק. שוק המניות היפני גם נוטה להיות תנודתי הרבה יותר משווקים אחרים – הירידות תלולות יותר והעליות מהירות וחדות יותר גם הן. אלו הן הסיבות המרכזיות מדוע אסטרטגיית קנה-והחזק אינה מתאימה לשוק המניות היפני, בו יש צורך במידה מסוימת של תזמון.

כלכלת יפן התכווצה אמנם מאוד מאז תחילת המשבר, אבל נתונים עדכניים מראים כי הייצוא והייצור התעשייתי מתחילים להתאושש. הבנק המרכזי היפני סבור גם הוא שעברנו את תחתית המשבר, והעלה את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה. גם הבחירות הקרבות בסוף החודש, עשויות לבשר על שינוי חיובי ביפן. לאחר כמעט 54 שנות שלטון של המפלגה הליברלית-דמוקרטית, שהוציאה סכומי עתק בעיקר בפיתוח תשתיות, המפלגה הדמוקרטית, הצפויה לנצח הפעם, מדברת על צמצום הגירעונות שנוצרו והתמקדות רבה יותר באלמנטים סוציאליים פנימיים. ייתכן שהפעם התחלופה השלטונית הזו תשפיע לטובה גם על שוק ההון היפני, שבדרך כלל מפגין אדישות לאירועים פוליטיים.

בשונה ממרבית השווקים בעולם, ובעיקר מהשוק האמריקני, יפן נראית אטרקטיבית גם מבחינה תימחורית. גם בתקופה זו, למרות עליות מחירי המניות המשמעותיים של החודשים הקודמים, חברות יפניות רבות עדיין נסחרות מתחת לשווי המאזני שלהן (נכסי החברה בניכוי התחייבויותיה). יפן גם מאכלסת חלק נכבד מענקיות הייצוא העולמי, כגון סוני, הונדה וקנון, המוכרות את מוצריהן למיליארדי צרכנים בכל רחבי הגלובוס, ואין ספק שישמרו על ההגמוניה שלהן גם לאחר המשבר.

כמובן שאין להתעלם מהסיכונים הטמונים בשוק היפני. למרות הציפיות הרבות מתחלופת השלטון, הממשל הנוכחי הצליח להפוך את יפן למעצמה כלכלית ושמר על קשר מצוין עם ארה”ב. למרות הצהרות המפלגה הדמוקרטית, הצפויה לנצח, אין וודאות כי הן יתממשו במלואן. נוסף על כך, אסור לשכוח כי הדפלציה בה נאבקת יפן מזה יותר מעשור, העמיקה לאחרונה. אם תמשך, היא עשויה להקשות על המשך הצמיחה של המגזר היצרני.

בדיוק כמו בשאר חלקי העולם, סיכון נוסף טמון בזינוק החד של שוק המניות היפני, זינוק שהיה חד הרבה יותר מהשינוי לטובה שהתרחש במשק הריאלי. אי לכך, גם בשוק המניות היפני קיים סיכון לחזרה מטה לרמות מחירים נמוכות יותר, לפחות עד שנראה שיפור משמעותי יותר בתוצאות הכלכליות של החברות.

אפשרויות השקעה

מניות:
כמובן שתוכלו להרוויח מהשקעה באחת מהענקיות היפניות כדוגמת אלו שהזכרתי קודם לכן, אשר חלקן עדיין נסחרות במחירים נוחים. יחד עם זאת, לדעתי, הזדמנויות ההשקעה המעניינות באמת בשוק היפני, טמונות בחברות בעלות אוריינטציה יצרנית בעיקר לשוק המקומי. מדוע? בעוד המפלגה הליברל-דמוקרטית התמקדה בעיקר בתמיכה ביצואניות הגדולות ובחברות הבנייה והתשתיות, המפלגה הדמוקרטית, שעל פי כל התחזיות עומדת לעלות לשלטון בבחירות הקרובות, צפויה להפנות משאבים בעיקר אל מגזר הצריכה הפנימית. לאור זאת, צפויות היצואניות היפניות הענקיות וחברות הבנייה לקבל פחות תמיכה, בעוד יצרניות המוצרים הבסיסיים המשווקים לשוק המקומי, כגון מזון ותרופות, עשויות להתחזק בצורה משמעותית. בתור דוגמא (אותה עליכם כמובן לבדוק לעומק), אנקוב בשמה של יצרנית התרופות Eisai Co., Ltd, המצטיינת גם בחלוקת דיבידנדים נדיבים (עדיף להשקיע בה בטוקיו (.TYO4523), משום שנפח המסחר בארה”ב (ESALY) נמוך).

תעודות סל:
למשקיעים הפסיביים מביניכם המצדדים בהצמדות למדדים, תעודות הסל ניקיי 225 של קסם, מבט, אינדקס ותכלית, יסייעו להשקעה שלכם לעקוב אחר מדד הניקיי 225 (מדד המניות המרכזי ביפן). זכרו כי השקעה בשוק מניות זר חושפת אתכם גם לשינויים בשער המטבע. אם אתם חוששים מכך, תוכלו לבחור דווקא באחת מתעודות הסל השקליות של קסם, מבט או אינדקס, העוקבות אחר מדד הניקיי תוך נטרול השפעת המטבע.

אם אתם מעדיפים להתרכז דווקא בחברות דיבידנד, תעודת הסל של פסגות יפן עוקבת אחר מדד 30 המניות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר ביפן, ויכולה לעשות עבורכם את העבודה.

גם תעודות סל אמריקניות העוקבות אחר השוק היפני יש בשפע, לדוגמא תעודות הסל של iShares EWJ, העוקבת אחר חברות גדולות, ו- SCJ, העוקבת אחת חברות יפניות קטנות יותר.

קרנות נאמנות:

גם קרנות נאמנות יש בשפע, לדוגמא יובנק ניקיי 255, פסגות יפן, רוטשילד יפן ואקסלנס יפן. בניגוד לתעודות סל, כאן יש חשיבות רבה הרבה יותר לבחירת מנהל הקרן שמציג תוצאות טובות יותר לאורך תקופה ארוכה.

אופציות כיסוי:
אפשרות ההשקעה נוספת, ספקולטיבית למדי יש לומר, היא רכישת אופציות כיסוי על מדד הניקיי. אופציות כיסוי תוכלו למצוא אצל אקסלנס, והן יאפשרו לכם רכישה ממונפת של המדד במחיר מימוש ובמועד מימוש יודעים מראש. מי שסבור שהמדד היפני צפוי לעלות ירכוש אופציית כיסוי מסוג CALL, ומי שמעריך שהשוק דווקא עומד לרדת, יבחר אופציה מסוג PUT.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מיקי  24/03/2020

    איך קונים מניות בבורסה היפנית? טכנית, מה עושים, א ב ג? תודה

    • ינון אריאלי  24/03/2020

      תוכל לעשות את זה דרך ברוקר אמריקני כמו Interactive Brokers למשל.

  • זיגמונד  02/05/2020

    אבל inreractive brockers עובד רק עם תושבי ארהב..
    יש דרכים נכונות גם לישראלים?
    רצוי גם זולות ונוחות

    • ינון אריאלי  02/05/2020

      גם מי שאינו אזרח אמריקני יכול לפתוח חשבון אצל אינטראקטיב ברוקרס.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X