התיק של ינון

להשקיע במניות הרדיו

12/10/2009 • ינון אריאלי

מספר המפרסמים ברשתות הרדיו השונות הלך והצטמק בשנים האחרונות לאור המעבר של מרבית כספי הפרסום אל האינטרנט, המאפשר דינמיות, שיעורי חשיפה גבוהים, וחשוב לא פחות, הוא זול באופן משמעותי. המעבר הזה, הוביל את חברות הרדיו, בדומה לחברות העיתונות, לדעיכה פיננסית, והוריד את מחירי מניותיהן לשפל היסטורי. כמו שקרה לכל השוק, גם מניות הרדיו ירדו נמוך מידי, וזינקו (או אם תרצו, תיקנו) בשיעורים חדים למדי מאז תחילת השנה. יחד עם זאת, כמה מהן עדיין מעניינות וכדאי להכיר אותן.

אם נתרכז בארה”ב, ישנן שתי חברות רדיו גדולות, SIRIUS XM Radio (SIRI) ו- Corus Entertainment (CJR), ועוד כ- 15 חברות קטנות הרבה יותר. מבין כולן, שתי חברות הרדיו הנראות לי המעניינות ביותר הן Salem Communications  (SALM), המשדרת שידורי דת לאוכלוסיה נוצרית, ו- (Radio One (ROIAK, שאוכלוסיית היעד שלה הם אמריקנים שחומי עור. החברות הללו נסחרות לפי שווי שוק של סביב 70 מיליון דולר, והכנסותיהן השנתיות עומדות על 200 ו- 280 מיליון דולר, בהתאמה. בחישוב מהיר זה נותן מכפילי מכירות של 0.35 ו- 0.25 בהתאמה. פרט ל- Radio One שהציגה רווח נקי חיובי ברבעון האחרון, שתי החברות מפסידות ברבעונים האחרונים.

אבל, משקיעים רבים מייחסים את ההפסד להוצאות מיוחדות, וחד-פעמיות כביכול, שהתרחשו כתוצאה ממחיקת ערכן של זכויות שידור ונכסים בלתי מוחשיים אחרים (מוניטין למשל). אם מנטרלים את ההפסדים האלו, מכפילי הרווח של החברות האלו נראים נמוכים למדי. גם אם תסתכלו על מכפילים אמינים יותר, כגון מכפיל שווי מאזני או מכפיל שווי חברה (Enterprise Value) למכירות או לרווח, תגלו כי גם הם נמוכים מאוד. במילים אחרות, על הנייר מניות הרדיו נסחרות היום די בזול. אבל, לפני שאתם רצים לקנות, בואו ונציץ לרגע במאזנים של החברות הללו.

אצל כל חברות הרדיו התמונה דומה – כמה עשרות מזומנים בודדים מול מאות מיליוני דולרים של חובות. מרבית החוב הוא הלוואות מגופים פיננסים, שרק הריבית עליו אוכלת בין מחצית ל- 2/3 מהרווח התפעולי של החברות הללו. לא מצב אידיאלי, אבל אם חברה מצליחה להחזיר את תשלומי הריבית, ולצמצם את החוב בהדרגה, היא תוכל להמשיך להתקיים. הבעיה המרכזית עשויה לנבוע דווקא מהחלק האחר של החוב – האג”ח. פרט לריבית התקופתית למחזיקי האג”ח, החברות גם תצטרכנה להחזיר את הקרן במועד קרוב. SALM, הנמצאת במצב הגרוע פחות מבין השתיים, תצטרך למשל להחזיר סכום של כ- 70 מיליון דולר בסיום הרבעון הראשון של 2010. לחברה כ- 20 מיליון דולר של מזומנים ותזרים מזומנים חופשי שנתי של כ- 20 מיליון דולר בלבד. לכן, היא עשויה להתקשות לעמוד בהחזר הקרן, ותאלץ לקחת הלוואות נוספות במקרה הטוב, או להגיע לחדלות פירעון במקרה הפחות טוב. הסיכון בהשקעה בחברות הרדיו, הוא לכן לא מבוטל וצריך לקחת את זה בחשבון. היות ואיני מכיר תעודת סל של חברות רדיו בלבד, אפשרות אחת להתגבר על הבעיה הזו היא להשקיע במספר חברות מהתחום.

בשורה התחתונה, חברות הרדיו תלויות חזק במצב הכלכלה האמריקנית. אם היא תשוב לצמיחה בעתיד הקרוב, גם בהן יחול שיפור. אבל, בהנחה שהכלכלה האמריקנית לא תשוב לפסי צמיחה כל כך מהר, לחברות הרדיו עשויים להיות עוד לפחות מספר רבעונים של התדרדרות פיננסית. יחד עם זאת, אם אתם רוצים להקדים את העדר, ייתכן ולא כדאי לחכות יותר מידי. ברור כי לא כל חברות הרדיו תשרודנה את המשבר, אבל מי מהן שתצלח אותו, תצא מחוזקת, ומניותיה עשויות להיסחר בנקודה גבוהה הרבה יותר בעוד מספר שנים.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X