התיק של ינון

המגזרים האטרקטיביים להשקעה ב- 2010

03/01/2010 • ינון אריאלי

בשוק ההון קיימת מחזוריות מסוימת, ולכן, לא סתם אומרים שהמפסידים של אתמול עשויים להיות דווקא המנצחים של מחר. אי לכך, אם אתם מחפשים השקעות מעניינות ל- 2010, כדאי להסתכל דווקא על המגזרים שמניותיהם ירדו בצורה חדה בשנת 2009. ברור, שלא מספיק שמחירם ירד, החברות הללו צריכות גם להציג תוצאות טובות. דרך חכמה, ובעיקר פשוטה, לחפש מניות מעניינות שכאלו, היא באמצעות בחינת מכפיל תזרים המזומנים החופשי שלהן, הבוחן את רמת התמחור של החברה ביחס לכמות המזומנים האמיתית שהיא מזרימה לקופתה.

מבין כל המגזרים השונים של המניות הנסחרות בבורסות בארה”ב, בולטים שניים – מגזר חברות ביטוחי הבריאות ומגזר חברות הרדיו. על שני המגזרים כתבתי סקירות כאן בגלובס באוקטובר 2009. מאז, התבהרה בצורה טובה יותר התמונה לגביהם, ומרבית המניות שסקרתי כבר הספיקו לעלות בעשרות אחוזים. אבל, למרות שהרכבת כבר יצאה מהתחנה, עדיין אפשר להספיק לעלות עליה.

מגזר חברות ביטוחי הבריאות: מאז שהצהיר הנשיא אובמה על רפורמת ביטוחי הבריאות שלו, צנחו מחירי מניות הביטוח האמריקניות לשפל חסר תקדים. לא מדובר בחברות קטנות וספקולטיביות, אלא בענקיות בשווי של מיליארדי דולרים, הנהנות מרווחיות יפה, תזרים מזומנים שמן מידי רבעון, היושבות על הררי מזומנים. רפורמת ביטוחי הבריאות בארה”ב אמורה הייתה להציע חלופה זולה לביטוחי הבריאות שמציעות חברות הביטוח הפרטיות, ולהטיל מיסוי גבוה במיוחד על הפרמיות שהן גובות. אם הייתה עוברת הרפורמה במלואה, אין ספק כי חברות הביטוח היו מתקשות להתחרות במסגרות הביטוח הציבוריות, והן היו מאבדות לקוחות רבים.

בינתיים, הלחץ של חברות הביטוח נשא פרי, והסנט האמריקני ביטל את אופציית הביטוח הציבורית שהייתה בתוכנית המקורית. גם היטלי המיסוי צומצמו בצורה משמעותית. יתרה מכך, כפי שהערכתי כבר לפני מספר חודשים, החוק החדש שיחייב כל אזרח אמריקני לרכוש פוליסת ביטוח, עשוי לשחק בסופו של דבר לטובת חברות הביטוח הפרטיות, שצפויות לקלוט אל שורותיהן את עשרות מיליוני האמריקנים שאין בידם ביטוח בריאות בכלל.

עם התבהרות התמונה, ממשיכות מניות המגזר את מהלך התיקון שלהן מעלה. יחד עם זאת, גם בימים אלו, מרביתן עדיין נסחרות במחירים אטרקטיביים. בין החברות המעניינות אפשר לציין את UnitedHealth Group (אותה אני מחזיק), WellPoint, ו- Humana. סיפור הרפורמה אינו גמור עדיין, ולכן ברור כי קיים גם סיכון בהשקעה במניות אלו. יחד עם זאת, במחיר הנוכחי בו הן נסחרות, הסיכון אינו גדול מידי לטעמי.

מגזר הרדיו: נתח הולך וגדל מכספי הפרסום עבר בשנים האחרונות לאינטרנט, תוך שהוא מצמצם את הכנסותיהן של חברות הרדיו. המשבר הפיננסי הוסיף שמן למדורה וצמצמם את היקפי הפרסום אפילו יותר. בעקבות כך, מניות הרדיו האמריקניות ירדו לשפל היסטורי, המגלם תרחיש בו מרביתן פושטות את הרגל. כמעט כל חברות הרדיו נשענות על מינופים גבוהים, ולכן ייתכן שחלק מהן אכן יגיעו לחדלות פירעון, אך עד עתה זה לא קרה. תעשיית הרדיו קשורה קשר הדוק לכלכלה האמריקנית, ולאור סימני ההתאוששות הנראים במשק לאחרונה, ייתכן שכבר עברנו את התחתית הפיננסית הרעה של חברות הרדיו.

מבין כולן, שתי חברות הרדיו הנראות לי המעניינות ביותר הן Salem Communications  (SALM), המשדרת שידורי דת לאוכלוסיה נוצרית, ו- (Radio One (ROIAK, שאוכלוסיית היעד שלה הם אמריקנים שחומי עור. שתי החברות מפסידות ברבעונים האחרונים, אבל בנטרול מחיקות של זכויות שידור ונכסים בלתי מוחשיים אחרים (מוניטין למשל), הן מציגות רווח ותזרים מזומנים חיובי, אשר נותנים להן מכפילים נמוכים למדי. להערכתי, ככל שתימשך מגמת השיפור בכלכלה האמריקנית, נראה את מחירן של מניות הרדיו עולה בצורה משמעותית בשנים הקרובות. יחד עם זאת, הסיכון העיקרי בהשקעה בהן, הוא רמת החוב הגבוהה שלהן, אותה הן יתקשו להחזיר אם גלגלי הצמיחה של המשק ינועו לאט מידי.

גילוי נאות: מחזיק את UNH.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X