התיק של ינון

איך לבחור את ההשקעה המתאימה לי

כולנו מעוניינים להשיג את התשואה המרבית להשקעותינו. יחד עם זאת, לכל אחד מאיתנו מטרות השקעה שונות, אופק השקעה שונה, ובעיקר אופי שונה. אי לכך, לכל אחד מכם מתאים הרכב תיק השקעות ואסטרטגיית השקעה שונים. שלוש השאלות הללו יעזרו לכם להבין איזה סוג של משקיע אתם, כיצד לחלק את התיק שלכם בין רכיבי ההשקעה השונים, ואיך לבחור ניירות ערך לתיק ההשקעות שלכם.

1. מתי תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם?

למרות שניתן לנזל כמעט בכל רגע  את מרבית רכיבי ההשקעה בשוק, מכירתם במעוד מועד עשויה להוביל להפסד כספי. לדוגמא, תקופות מיתון או תקופות של ירידות בשוק כמו שהיו בשנת 2008, עשויות להוריד את מחירם של מרבית ניירות הערך בשוק מתחת למחיר לו אתם מצפים, ולכן מכירה בתקופה כזו מבלי שתכננתם זאת, עשויה להוביל להפסד. מכיוון שלא ניתן לתזמן את מועד הכניסה או היציאה מהשוק, עליכם לבחור הרכב תיק שיקטין את הסיכון שתאלצו למכור את החזקותיכם בהפסד.

ניירות ערך מנייתים, הם תנודתיים הרבה יותר מניירות ערך אג”חים, ולכן הם עשויים לסבול מתקופת ירידות ממושכת יותר. מצד שני, ככל שתתארך תקופת ההשקעה, יצטמצם הסיכון הכרוך בהשקעה בהם ויגדל הסיכוי להשיג תשואה גבוהה יותר. לכן, ככל שמשך ההשקעה ארוך יותר, תוכלו להחזיק בשיעור מנייתי גבוה יותר (בהתאם לשני הקריטריונים שיתוארו בהמשך).

כלל אצבע: אם תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם בעוד חמש שנים או פחות, הקצו רק שיעור נמוך (נניח עד 20%) להשקעה במניות. אם טווח ההשקעה שלכם קצר משלוש שנים, אל תשקיעו ברכיבים מנייתים, והתרכזו באג”ח ממשלתיות או אג”ח קונצרניות של חברות גדולות ויציבות.

2. כמה תנודתיות אתם יכולים לסבול?

ניירות ערך עשויים להיות קופצניים למדי בטווח הקצר, ותנודתיות זו אינה ניתנת לחיזוי. לדוגמא, דיווח חיובי של חברה יכול להקפיץ את מחירה לשמיים. מנגד, כשלון בחתימת חוזה או התפטרות מנכ”ל, יכולה להפיל את המחיר לתהום תוך שניות בודדות. ההצלחה בהשקעה במניות טמונה ביכולת לראות את התנודתיות הזו מבלי לעשות דבר. מובן כי לא כולנו יכולים לסבול הפסדים זמניים של תיק ההשקעות שלנו, אפילו אם הם על הנייר. ככל שהרכב תיק ההשקעות שלכם יהיה סולידי יותר, כלומר יכיל פחות רכיבים תנודתיים כמו מניות ויותר רכיבי אג”ח, תראו אותו מתכווץ (אך גם מתנפח) בצורה מתונה יותר.

כלל אצבע: אם אינכם יכולים לראות נייר ערך שמחירו צולל ביותר מ- 20% מבלי למכור אותו, השקעה במניות, ובעיקר במניות של חברות קטנות או צעירות, אינה בשבילכם. אם בכל זאת אתם רוצים להיחשף לשוק המניות, הקפידו על שיעור החזקה מנייתי נמוך, ובחרו רק במניות של חברות גדולות בעלות מותגים מוכרים (כמו גוגל, ג’ונסון אנד ג’ונסון, קוקה קולה וכו’).

3. האם אתם אקטיביים או פסיביים?

כל אחד מסוגל לבחור את ניירות הערך שלו בעצמו. אבל, זה דורש לימוד, חיפוש רעיונות השקעה, ניתוח מעמיק ומעקב אחר ההתפתחויות שלהם לאורך תקופת ההשקעה. השאלה היא, האם יש לכם את הרצון והזמן לעשות את זה?

אם כן, תצטרכו להקדיש את הזמן הנדרש לחיפוש וניתוח ניירות ערך, אך תוכלו לבחור ניירות בודדים לתיק שלכם בצורה אקטיבית. אם אינכם מעוניינים לעשות זאת, הכירו בעובדה שיש לכם סיכוי אפסי להשיג תשואה גבוהה מתשואת השוק על ידי בחירה אקראית של ניירות ערך. עבורכם, מתאימה אסטרטגיית השקעה פסיבית, שמשמעותה התמקדות ברכישת תעודות סל, שיניבו לכם את תשואת השוק, או ברכישת ניירות ערך על פי אסטרטגיית השקעה אוטומטית, שלא תצריך ניתוח חברות ומניות (למשל נוסחת הקסם של ג’ואל גרינבלאט).

כלל אצבע: אם יש לכם את הרצון והזמן, תוכלו לבחור ניירות ערך בודדים, אבל עשו זאת רק לאחר שניתחם כל אחד מהם לעומק. מצד שני, אם אין לכם את הרצון או הזמן לעשות זאת, היו משקיעים פסיביים. בחרו שלוש-ארבע תעודות סל ורכשו יחידות מהן בסכום קבוע אחת לתקופה (Dollar cost averaging) או בחרו בשיטת השקעה במנות והקפידו להחזיק 20-25 מניות שיבחרו בפסיביות על פי כללי השיטה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X