התיק של ינון

האם השוק ימשיך לעלות?

14/03/2010 • ינון אריאלי

מדדי השוק אינם עולים או יורדים סתם כך. בטווח הארוך, הם מושפעים באופן ישיר מההתנהגות הכלכלית במשק ומהצמיחה של החברות. אבל, בהיעדר צמיחה, יש גורם נוסף, לא תמיד רציונאלי, שיכול להניע את המדדים למעלה בטווח הקצר יותר. זהו הכסף החדש שזורם מהעו”ש של המשקיעים אל תוך הבורסה.

בניגוד למקרה בו המשק בצמיחה ומרבית המניות עולות במחירן באופן הגיוני, המקרה השני דומה למשחק פירמידה – אם ישחק לכם המזל, תיקנו אמנם ביוקר אבל תצליחו למצוא מישהו שיהיה מוכן לקנות מכם עוד יותר ביוקר. אולם, אלו שקנו מכם בסופר יוקר, לא ימצאו קונה למניות שלהם, ויצטרכו להתפשר ולמכור אותן במחיר נמוך בהרבה מזה בו קנו אותן.

מבט בתיק הנכסים של הציבור הישראלי, מסייע להבין באיזה שלב במשחק הפירמידה אנו נמצאים. למשל, לקראת סוף 2007, בשיא האופוריה, רגע לפני תחילת המשבר, שיעור המניות בתיק של המשקיע הישראלי הממוצע הגיע לשיא של כמעט 28%. בסוף 2008, בשיא המשבר, הפחד השתלט על המשקיע הממוצע והוא חתך את החזקתו המנייתית לשפל היסטורי של כ- 15%.

השינוי המהיר הזה אינו מפתיע. היסטורית, ירידה בשיעור הרכיב המנייתי מתרחשת מהר מאוד. אבל, הדרך בחזרה למעלה ממושכת הרבה יותר, ואורכת כ- 3-5 שנים. אולם, 2009 יוצאת דופן בעניין זה. על פי הנתונים האחרונים של בנק ישראל, תוך שנה בלבד, חזר שיעור הרכיב המנייתי בתיק של המשקיע הממוצע, לכמעט 24%, רק 4% פחות מהשיא של סוף 2007. היום, שלושה חודשים בתוך 2010, סביר להניח שהשיעור המנייתי אף גבוה יותר. ברור שחלק מהעלייה בשיעור המנייתי מקורה בעליית שווי המניות עצמן. יחד עם זאת, על סמך ההיסטוריה, לא סביר שנגיע לשיעור החזקה מנייתי גבוה בהרבה מזה של 2007, כלומר, אין עוד הרבה כסף ישראלי חדש שיכול לזרום לשוק המניות.

גם שיעור ההחזקה המנייתי של המשקיעים הזרים כבר גבוה היום בכמעט 2% משיעור ההחזקה שלהם בשיא של 2007. העובדה שישראל עומדת להצטרף למדד המדינות המפותחות בקרוב, ותהווה רק 0.2% ממנו בניגוד ל- 2.2% שהיוותה ממדד המדינות המתפתחות, עשויה אף להקטין את שיעור ההחזקה המנייתי של הזרים.

למרות שמקורות הכסף לדחיפת שוק המניות למעלה כמעט ואזלו, אין הכרח שהוא ירד מטה בחדות בזמן הקרוב. יחד עם זאת, מי שנכנס היום לשוק המניות הישראלי, הוא מאחרוני המצטרפים לפירמידה, וקונה ביוקר.

אז מה לעשות? ברור שעדיין יש מספר מניות ישראליות שנסחרות במחירים נוחים, אבל צריך לבחור אותן בפינצטה. העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לכם, היא להקצות חלק גדול יותר מהתיק שלכם לניירות ערך בחו”ל. מעבר לעובדה שהשוק הישראלי עלה בצורה מוגזמת ביחס לשווקים אחרים בעולם, בחו”ל מגוון החברות האטרקטיביות רחב הרבה יותר. ועוד משהו לסיום – אל תפחדו להחזיק את כספכם במזומן כאשר אינכם מוצאים ניירות ערך אטרקטיביים להשקעה. מוטב לפספס עליות של כמה אחוזים של השוק או של מניה מסוימת, מאשר לספוג ירידות משמעותיות יותר שעשויות לבוא בהמשך בעקבות רכישה במחיר יקר.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X