התיק של ינון

איך לשרוד תקופת ירידות בשוק

09/11/2007 • ינון אריאלי

ארבעת הטיפים האולטימטיבים שיעזרו לכם להמשיך ולנצח את השוק גם בתקופת ירידות.
 
האם הירידות של התקופה האחרונה מעידות על תחילת התקופה הדובית  (תקופה בה השוק יורד ביותר מ- 20%)?

האמת, לאיש אין ממש מושג. אמנם, בחינת המכפילים של המדדים השונים מלמדת כי ישנן חברות לא מעטות המתומחרות ביוקר, אך עדיין לא נראה כי השוק בכללותו נמצא במצב בועתי כלשהו.

בכל מקרה, ההיסטוריה מלמדת כי תקופת ירידות מסויימת היא הכרחית לאחר תקופה ממושכת בה השוק נמצא במגמת עלייה. הירידות הללו נגרמות בשל העובדה שמחירי המניות עולים בשיעורים גדולים יותר משיעורי הצמיחה של החברות שלהן.

אם אתם מרגישים לחוצים מפני תקופות כאלו, אתם נמצאים בחברה טובה. מרבית המשקיעים נלחצים כאשר המדדים עולים בשיעורים גבוהים וקיימת הרגשה באוויר כי אנו לפני תחילת הירידות.

הנה ארבעה טיפים שיעזרו לכם לעבור את התקופה הדובית בהצלחה. גזרו ושמרו אותם.

1. לעולם אל תלחצו.

זכרו כי תקופות דוביות כאלו הן הכרחיות על מנת להחזיר את מחירי המניות לרמה המתאימה לקצב הצמיחה של החברות שלהן. התיקון הזה, כפי שהוא מכונה על ידי רבים, הוא לכן הכרחי ואפשר אפילו להגיד בריא לשוק, מכיוון שלאחריו ימשיכו מחירי המניות לעלות מחדש בהתאם לשיעורי הצמיחה הנכונים.

2. אל תמכרו את כל תיק המניות שלכם באופן גורף!

תקופות דוביות כאלו מביאות משקיעים רבים להילחץ ולנזל את מרבית תיק המניות שלהם ולהכנס למקלט האג”ח והמזומנים שאמור כביכול לשמר את כספם בפני הירידות בשוק. ובכן, ההיסטוריה מוכיחה מעל לכל ספק כי זוהי אינה הבחירה הנבונה. במקרה כזה ייתכן ותמכרו את המניות שלכם בהפסד ולא תספיקו לרכוש מניות חדשות בתקופה הקצרה הבאה מייד לאחר סיום הירידות, בה השוק נוסק במהירות רבה מאוד מעלה. הפיתרון לתקופה דובית, כמו גם לכל תקופה אחרת, הוא בניית תיק השקעות מגוון והשקעה באמצעותו לתקופה ארוכה.

השקעה במניות מנצחות, מניות של חברות מעולות הנסחרות בזול, תבטיח לכם בחירה נבונה של הרכיב המנייתי לתיק המניות שלכם. מניות אלו לעולם לא יהיו מתומחרות ביוקר ברגע שתקנו אותן. בנוסף, היציבות והעוצמה שלהן תמשך בדרך כלל גם בתקופה דובית שכזו.

כמובן שחלק מהן ירדו מטה, אך תיק מניות המורכב מכ- 20-30 מניות כאלו, צפוי להשיג תשואה גבוהה מתשואת השוק השלילית (וכן, חשוב להבין כי תשואה שלילית של 2%- היא עדיפה בהרבה על תשואה שלילית של 20%- במהלך הירידות של השוק).

3. דעו לבקש עזרה.

אפילו המשקיעים המנוסים ביותר מאיתנו נזקקים לעזרה. הכוונה היא הן לעזרה פיננסית לגבי הרכב התיק והן לעזרה ותמיכה פיזית. אנו ב- Bursa4U נעשה ככל שביכולתנו על מנת לעזור לכם לבחון את ההרכב המתאים לתיקי ההשקעות שלכם ולבחור את המניות הטובות ביותר. תוכלו גם להיעזר בחדרי הדיונים שלנו על מנת לשאול ולקבל תשובות ותמיכה מאיתנו ומהחברים הרבים באתר. כך נוכל כולנו לעבור את תקופת הירידות (מתי שהיא לא תגיע) בשלום.

4. נצלו את התקופה הדובית למצוא מניות מנצחות אטרקטיביות ביותר.

משקיעי ערך רבים (המכונים לעיתים Contrarian investors) נוהגים לנצל דווקא את התקופות הדוביות הללו לצייד מניות חדשות לתיקי המניות שלהם. תקופות דוביות כאלו מביאות לעיתים גם את המניות של החברות המעולות ביותר לירידת מחיר גדולה מאוד. עקב כך, מניותיהן של חברות מעולות לא מעטות, שנסחרו קודם לכן ביוקר, נסחרות כעת במחירי מציאה של ממש.

זכרו את דבריו של וורן באפט כי “התקופה הטובה ביותר להיות חמדן היא התקופה בה השוק נמצא בירידות” (ולא בתקופת עליות כפי שרבים סבורים).

הסבלנות תשתלם

הדבר החשוב ביותר על מנת לנצח את השוק גם בתקופת ירידות, הוא להיות סבלני. העובדות מדברות בעד עצמן: שוק המניות תמיד נוסק לרמה גבוהה יותר מאשר זו שהיה בה קודם לכן. לפעמים זה אורך מספר חודשים ולעיתים מספר שנים, אולם, משקיעים סבלניים תמיד יוצאים ברווח בסוף הדרך.

על כן, שמרו על הרכב מניות קבוע בתיק ההשקעות שלכם והחזיקו כל אחת ממניותיכם לטווח ארוך. כך תעברו את תקופת ההירידות בקלות רבה ותצליחו להשיג תשואה עודפת על תשואת השוק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X