התיק של ינון

שנת המיזוגים הקרובה

09/04/2010 • ינון אריאלי

ההתכנסות של החברות בתוך עצמן לאורך השנתיים של המשבר האחרון, בניסיון לשרוד אותו, גרמו להאטה קיצונית בהיקף המיזוגים והרכישות בשוק. בשוק האמריקני לדוגמא, היקף המיזוגים והרכישות היה הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות, וגבוה רק במעט מהיקף המיזוגים שהתרחשו ב- 2002-2003, השנים שלאחר התפוצצות בועת הדוט-קום.

למרות השיפור המסוים בנתוני המקרו בארה”ב, מקורו בעיקר בתוכנית הסיוע והתמריצים של ממשל אובמה, ולא בצמיחה אורגנית (פנימית) של החברות. אפשרות חלופית נהדרת לצמוח, היא באמצעות רכישות או מיזוגים עם חברות אחרות. כך, אפשר הן להגדיל את ההכנסות המקומיות, והן להתרחב לשווקים חדשים במקומות נוספים על פני הגלובוס.

המיתון בארה”ב, כמו גם במקומות אחרים בעולם, הכריח את החברות להתייעל ולהחזיק בקופת מזומנים גדולה יותר, למקרה שהמיתון יתארך יותר מהצפוי. מטבע הדברים, לחברות גדולות קל יותר לבצע מהלכי התייעלות שכאלו. בנוסף, מיתון משמעו גם ירידה חדה בצריכה, המחייבת את החברות להוזיל מחירים על מנת למשוך בכל זאת את הצרכן אל החנויות. גם מהלך שכזה, קל יותר לביצוע לחברות המובילות במשק. כתוצאה מהדברים הללו, חלק נכבד מהענקיות האמריקניות נהנות ממאזנים דשנים במזומנים ומתזרים מזומנים גבוה יחסית, שיכולים לשמש קרקע מוצקה למהלכי רכישות. גם הריבית הנמוכה במשק, המאפשרת עלויות מימון אטרקטיביות, עשויה לתרום את חלקה לעידוד החברות לבצע רכישות דווקא בתקופה הנוכחית.

מרבית החברות האמריקניות המובילות אינן נסחרות במחירים זולים, ולכן ככל הנראה לא נחזה בזמן הקרוב במיזוגים בין חברות מובילות. מנגד, יש עדיין מספיק חברות קטנות הנסחרות במחירים אטרקטיביים, ולכן סביר להניח שמשם יגיעו מרבית הרכישות.

בדרך כלל, כאשר חברות קטנות נסחרות בזול, רכישתן מתבצעת בפרמיה משמעותית מעל לשווי בו הן נסחרות, ולכן הן עשויות להוות השקעה מעניינת ורווחית מאוד. לא ניתן לדעת בוודאות אם אנו צפויים להתגברות של קצב הרכישות בקרב החברות האמריקניות, אך הנסיבות שתיארתי רומזות שזה אכן מה שיקרה. מובן, כי גם קשה לקלוע בדיוק אל החברות שירכשו. יחד עם זאת, אין ספק שאלו יהיו החברות הקטנות שמציגות איתנות פיננסית, צמיחה שנתית משמעותית ותזרים מזומנים יציב בשנים האחרונות.

בשביל לנסות לאתר אותן, חיפשתי חברות הנסחרות בארה”ב, בעלות שווי שוק נמוך מ- 2 מיליארד דולר, שרווחיהן גדלו בהתמדה בחמש השנים האחרונות, שיש להן רווח נקי ותזרים מזומנים חיובי ב- 12 החודשים האחרונים, שתחזית המכירות והרווח שלהן לשלוש השנים הקרובות חיובית, ואשר נסחרות במכפיל שווי מאזני (Price/Book) נמוך מ- 1. הסינון הניב 10 חברות מעניינות, שאחת מהן צדה את עיני.

המדובר בחברת שירותי הבריאות NovaMed (NOVA), המחזיקה ומפעילה 37 מרכזים אמבולטוריים ברחבי ארה”ב. בצד החיובי ניתן לציין את העובדה שהחברה הקטנטנה הזו, נסחרת בשווי שוק של כ- 70 מיליון דולר, השווה למחצית מהמכירות שלה ב- 12 החודשים האחרונים, וקצת פחות מההון שלה. היא גם צומחת בשיעור מרשים בשנים האחרונות, ומשיגה תזרים מזומנים חופשי חזק. בצד השלילי, חשוב להזכיר את החוב שלה, שגדל בשנתיים האחרונות, למרות שאינו מסכן את יציבותה הפיננסי של החברה.

יכול להיות שהיא עדיין קטנה מידי בשביל לעניין את השחקניות הגדולות בתחום, אבל נראה לי שבבוא היום היא עשויה להיבלע על ידי אחת מהן. בכל מקרה, קחו אותה כרעיון ראשוני וערכו את הבדיקות שלכם לפני שאתם לוחצים על כפתור הקניה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X