התיק של ינון

השגיאות הנפוצות של משקיעים

25/11/2007 • ינון אריאלי

ההיסטוריה מוכיחה ללא ספק כי השקעה באמצעות שיטות השקעת ערך, בחירת מניות על סמך ניתוח פיננסי של החברה, עובדת וצפויה להניב תשואה גבוהה מתשואת השוק. מדוע אם כן מרבית המשקיעים אינם נוקטים בשיטות אלו, ומה עליכם לעשות ולא לעשות על מנת להפוך למשקיעי ערך מצליחים.

שיטות השקעה המתבססות על ניתוח הנתונים הפיננסים של החברה, כפי שהם משתקפים בדוחות החברה, נקראות שיטות השקעת ערך. שיטות אלו מתבססות על קניית מניות של חברות בעלות נתונים פיננסים איכותיים אשר נסחרות בזול והחזקתן לתקופות ארוכות יחסית, על מנת להשיג את מרבית התשואה מעליית מחיר המניה. ההיסטוריה ארוכת השנים של שוק ההון מלמדת כי מרבית המשקיעים אינם משתמשים בשיטות אלו לאורך תקופות ארוכות, למרות ששיטות השקעת הערך מניבות תשואות גבוהות בצורה משמעותית מתשואת השוק. לדוגמא, תיק מניות המורכב ממניות מנצחות הנבחרות על ידי השיטה שלנו, הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ- 24.5% ב- 16 השנים האחרונות, תשואה הגבוהה בהרבה מתשואת השוק הממוצעת העומדת על כ- 10%.

כיצד אנו יודעים כי מרבית המשקיעים אינם משתמשים בשיטות אלו?

פשוט מאוד. השיטות הללו עובדות מהסיבה הפשוטה ששוק ההון אינו פועל בצורה רציונלית בטווח הקצר. במילים אחרות, המחירים בהם נסחרות מניות רבות אינו משקף את המחיר האמיתי בו הן היו צריכות להסחר על סמך שווי ואיכות החברה שלהם. אם חלק גדול מהמשקיעים היו נוקטים בשיטות השקעת ערך אלו ובוחרים את מניותיהם בהתבסס על כך, שיטות אלו היו מפסיקות לעבוד.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמספר גדול מאוד של משקיעים היו מעוניינים לקנות את אותן מניות זולות בעת ובעונה אחת. עקב כך, מחיריהן של המניות הזולות הללו היה מזנק במהירות מעלה והן היו עולות תוך פרק זמן קצר למחירן הנכון. כתוצאה מכך, כמעט כל המניות בשוק היו נסחרות במחיר הנכון שלהן והיינו מקבלים שוק אידיאלי, בו לא ניתן היה להרוויח מהשקעה במניות.

העובדה היא שמצב אוטופי כזה לא התרחש עד היום, אף על פי ששיטות אלו גלויות וידועות לכל, וככל הנראה שזה לא יקרה לעולם.

מדוע אם כן מרבית המשקיעים בוחרים שלא להשתמש בשיטות אלו?

קל להבין מדוע משקיעים מוסדיים גדולים, כגון בתי השקעות, אינם יכולים לנקוט בשיטות כאלו. בתי ההשקעות גובים דמי ניהול גבוהים יחסית מלקוחותיהם בעבור ניהול תיקי המניות שלהם וקניית קרנות הנאמנות שלהן. ברור, כי איש לא היה משתמש בשירותיהם של בתי ההשקעות אם הם היו רוכשים עבורו 10 מניות ומחזיקים אותן למשך מספר שנים בלי תחלופה, כפי שמציעות שיטות הערך. על כן, הדרך היחידה בה הם יכולים להצדיק את דמי הניהול הגבוהים, היא על ידי החלפת מניות בתדירות גבוהה יחסית, דבר המנוגד להשקעת ערך.

בנוסף, בתי השקעות זקוקים להשגת תשואות גבוהות יותר מידי פעם בפעם על מנת להראות ללקוחותיהם כי הם מסוגלים להניב להם רווחים גבוהים יותר מאשר המתחרים או חלופות ההשקעה האחרות. על כן, הם נאלצים לעיתים להשקיע במניות מסוכנות יותר שאינן מניות ערך כלל. לעיתים זה עובד ובדרך כלל לא. אבל, בתי ההשקעות מתבססים על העובדה שלמרבית המשקיעים יש זיכרון קצר וסלקטיבי. במילים אחרות, משקיעים נוטים לזכור הצלחות ולשכוח כשלונות. לכן, תשואה יוצאת דופן אחת לכל מספר שנים כבר תדאג לכך שהלקוחות לא יעזבו את בית ההשקעות.

ומה לגבי המשקיעים הפרטיים?

ובכן, מרביתם מתבססים על שיקולים שונים המובילים למסקנות הפוכות מאלו אליהן מכוונות שיטות השקעת הערך.

חלק מהמשקיעים הללו סבור כי מה שטוב למשקיעים המוסדיים הגדולים, טוב גם להם. על כן, הם בוחרים להשקיע בטרנדים העכשוויים, בוחרים לעיתים במניות מסוכנות יותר שאינן מניות ערך, ונוטים להחליף את המניות שלהם לאחר תקופת החזקה קצרה בלבד. ההיסטוריה מלמדת כמובן שדרך זו אינה מניבה תשואה גבוהה יותר מתשואת המדדים, ובדרך כלל היא אף תניב תשואה נמוכה מכך. ולראיה, יותר מ- 75% מקרנות הנאמנות בעולם משיגות תשואה נמוכה מתשואת המדדים.

חלק אחר מהמשקיעים עסוק במעקב אחר המלצות האנליסטים ונוהג לפעול על פי ההנחיות וההמלצות שלהם. חלק מהאנליסטים הם אמנם מקצוענים בתחומם, אך חלק גדול מהם פשוט אינם אובייקטיבים בהמלצותיהם. חשוב להבין כי חלק נכבד מהם מועסקים ומקבלים את משכורתם מהחברות אותן הם מסקרים. ברור אם כן כי בהמלצותיהם מטובלים גם שיקולי רווח אישיים. ואכן, ההיסטוריה מוכיחה כי אין קורלציה (מתאם) גבוה בין המלצות האנליסטים לבין התנהגות המניות עליהן הם ממליצים.

ישנם משקיעים רבים המתבססים על דעות של חברים ומכרים, אינטואיציות, שיטות ניתוח טכני למיניהן ואחרות לבחירת מניותיהם ומועד התזמון של קנייתן או מכירתן, מבלי לבחון את נתוניה הפיננסים של החברה בה הם משקיעים ומצב תמחור מניותיה. היות ואיש אינו יכול לחזות במדויק את התנהגותן של מניות בעתיד הקרוב, אין צורך להכביר במילים על מנת להבהיר כי בין הנחות אלו ושיטות השקעת הערך אין דבר משותף.

גם תאבת הבצע האנושית מפריעה לחלק גדול מהמשקיעים להשתמש בשיטות השקעת ערך. משקיעים אלו סבורים כי יצליחו להשיג תשואות גבוהות במיוחד של מאות אחוזים תוך פרקי זמן קצרים בלבד אם יבחרו להשקיע בעיקר ברכיבים מסוכנים ולא נבונים, כדוגמת חברות הייטק שעדיין לא הוכיחו את התכנות מוצריהן או השירותים שלהן מעולם. השקעה באמצעות רכיבים אלו בדרך כלל לא תוביל לרווח האדיר המצופה, אלא להיפך – להפסד ושברון לב.

משקיעים רבים אינם מסוגלים להחזיק במניות לתקופות ארוכות. הם זקוקים לריגוש ולאקשן הכרוך בקניה ומכירה של מניות. ההיסטוריה מוכיחה מעל לכל ספק כי תחלופה מהירה של רכיבי השקעה ומניות אינה מובילה להשגת תשואה חיובית גבוהה. הסיבה לכך טמונה בהתנהגות הלא רציונלית של רכיבים מנייתים בפרקי זמן קצרים. לכן, אין כל סיבה שדווקא המניות שתבחרו יעלו מעלה במהלך תקופת הזמן הקצרה הזו. לעומת זאת, אם בחרתם במניית ערך ותמתינו בסבלנות, קיים סיכוי רב שהיא אכן תעלה למחיר הנכון שלה לאחר זמן מה.

בהמשך לנקודה הקודמת, מרבית המשקיעים מתקשים להתמיד באסטרטגיית השקעות אחת ונוהגים לשנות את אופן בחירת המניות שלהם בתדירות גבוהה. התחלופה המהירה הזו תפגע כמובן בתשואה של אותם משקיעים מאותן סיבות שתוארו קודם לכן.

מה השורה התחתונה של מה שאמרנו כאן

על מנת להשיג תשואה גבוהה מתשואת השוק עליכם להתגבר על המכשולים הפסיכולוגיים המפריעים לכם להתמיד באסטרגיית השקעות אחת ולהחזיק את המניות שלכם לתקופות ארוכות יחסית. עליכם לגבש אסטרטגיית השקעה באמצעותה תבחרו את מניותיכם. בחנו את הנתונים הפיננסים של החברה בה הנכם מעוניינים להשקיע בקפידה ובדקו כי מניות החברה אכן זולות. כאן באתר, תוכלו ללמוד בקלות כיצד בדיוק לעשות זאת.

בנוסף, נסו לבחון באובייקטיביות את המלצות האנליסטים שאתם קוראים ולא להשקיע באמצעותן באופן אוטומטי. התעלמו משמועות, מרחשי השוק ומהכתבות המפוצצות שהנכם קוראים ברחבי האינטרנט והעיתונות.

כך תצליחו להשקיע בתבונה ותצטרפו אל המשקיעים המצליחים לנצח את השוק ולהתעשר מהשקעותיהם.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X