התיק של ינון

המדריך למשקיע המתחיל – מתחילים להשקיע (12)

המדריך למשקיע המתחיל – מתחילים להשקיע (12)

לאחר שהחלטתם על הרכב תיק ההשקעות המתאים למטרותיכם ולאופייכם, ולאחר שפתחתם חשבון אצל ברוקר, תוכלו כעת להתחיל ולבנות את תיק ההשקעות שלכם הלכה למעשה. לפני שאתם רצים לעשות זאת, קראו היטב את ההנחיות הבאות, שיסייעו לכם לבנות ולנהל את התיק בחכמה על מנת שתמנעו מירידה אפשרית בערכו ותשיגו את התשואה המיטבית ממנו.

בנו את התיק בהדרגה

משקיעים שהחליטו לבנות את תיק ההשקעות שלהם על פני תקופה קצרה בלבד בתחילת שנת 2000, ערב התנפצות בועת ההייטק, ביצעו שגיאה וייתכן שעד היום לא החזירו את ההפסדים שנגרמו להם עקב המפולת החדה של השוק, תקופה קצרה לאחר תחילת השקעתם. אין הכוונה לבקר את אותם המשקיעים, שעשו זאת ככל הנראה בתמימות, אלא להציג את הלקח החשוב שיש ללמוד ממקרה זה.

מכיוון שאיננו יכולים לחזות את התנהגותו של השוק בעתיד, חשוב מאוד לבנות את תיק ההשקעות שלכם באופן הדרגתי. נקודה זו תהיה מכרעת במיוחד במקרה בו סכום ההשקעה שלכם גדול. הדרך החכמה והבטוחה לעשות זאת היא באמצעות חלוקת סכום ההשקעה שלכם למספר מנות שוות ופריסת הרכישה של מנות אלו על פני תקופה ממושכת של לפחות שנה ולא יותר משלוש שנים. ככל שהתיק גדול יותר, כך יש לפרוס את תהליך הבניה על פני תקופה ארוכה יותר (אבל לא ארוכה מידי).

לדוגמא, אם ברצונכם לבנות תיק המורכב מ- 30 מניות, רכשו 5 מניות אחת לחודשיים-שלושה. כך, לאחר כשנה-שנה וחצי תשלימו את בניית התיק שלכם, תמנעו מהשקעת מרבית כספכם ערב מפולת חדה ותמצעו את מחירי הכניסה שלכם אל השוק.

השקיעו כל הזמן

שוק ההון נמצא רוב הזמן במגמת עליה, אך הוא פועל במחזוריות מסויימת המורכבת ממספר שנים של עליות ולאחריהן מספר חודשים או שנים (קצר יותר בדרך כלל) של ירידות. היות ולא ניתן לתזמן את מועד הכניסה לשוק (ואנחנו יודעים כי כבר אמרנו זאת מספר פעמים בעבר), על מנת להצליח בהשקעתם עליכם להשקיע ברציפות על פי הרכב תיק ההשקעות שבחרתם (אלא אם השתנו מטרות ההשקעה שלכם או התקצר טווח ההשקעה שלכם מסיבות כלשהן). אם תשנו את הרכב התיק שלכם לעיתים תכופות בשל השינויים במגמתו של השוק, תשואתכם תפגע ואתם עשויים אף להפסיד כסף.

זה כמובן לא יהיה קל, היות ולאורך תקופה של ירידות האנשים הסובבים אתכם עשויים לומר לכם שהשתגעתם או שאתם עיוורים על שאינכם מוכרים את החזקותיכם. אתם גם צפויים לראות כתבות וסקירות שליליות רבות של מומחים ברחבי האינטרנט והתקשורת שימליצו לכם למכור את החזקותיכם ולהשקיע כעת רק בפקדונות או אפילו להחזיק את כספכם במזומן. ייתכן שבשלב מסוים תתחילו באמת לחשוב שאתם טועים. אולי באמת כדאי להקשיב לכל הסובבים אתכם, אולי כדאי לצאת מהשוק רק לתקופה קצרה ולשוב אליו כאשר יתחדשו העליות?

זאת כמובן תהיה שגיאה. התקופות שלאחר תקופות דשדוש או ירידות של השוק, הן התקופות הפוריות ביותר. בפרקי זמן קצרים מאוד השוק נוטה לזנק ולתקן בתוך מספר שבועות או חודשים את הירידות שנמשכו לעיתים שנה ויותר. אם לא תהיו מושקעים כבר בשוק, מרבית הסיכויים שלא תצליחו להספיק ולאתר את המגמה הזאת בזמן ותאחרו את הרכבת.

במקרה כזה אתם עשויים להישאר מופסדים ותתחילו להשקיע שוב בשוק שכבר טיפס הרבה מאוד מעלה. זמן קצר אחר כך, ייתכן ושוב יהיו ירידות. מה תעשו אז? שוב תקחו פסק זמן ותחכו לעליות. כך, אתם עשויים לצאת בהפסד בכל מחזור של השוק ולפספס שוב ושוב את העליות המהירות שלאחר הגעתו לתחתית.

לא מאמינים? הנה הנתונים המוכיחים זאת. בחמש השנים שבין 2003 ל- 2008 זינק שוק המניות הישראלי ב- 300% (!). משקיע שהיה מחזיק ברציפות בתעודת סל העוקבת אחר המדדים הישראליים היה לכן משיג תשואה דומה לכך. למרות זאת, מרבית המשקיעים, כפי שהדבר מתבטא על ידי השינוי בהחזקותיהם בקרנות הנאמנות, דווקא הפסידו 60% מכספם (!) היות והם ניסו לתזמן את השוק. כתוצאה מכך, הם נכנסו אל השוק כשהיה כבר יקר מידי ויצאו ממנו בהפסד לאחר שהירידות כבר היו בעיצומן וחוזר חלילה.

שימו לב לנתונים המדהימים הבאים המוכיחים מדוע אין זה נבון לצאת מהשוק בתקופת ירידות. מאז סוף שנות ה- 30 של המאה הקודמת ועד היום עברנו כ- 11 תקופות בהן השוק היה בירידה. הירידה הממוצעת של השוק בכל אחת מהתקופות הללו היתה כ- 20%. אבל, חודש אחד בלבד לאחר שהשוק הגיע לתחתית, העלייה הממוצעת היתה כ- 10.5%. לאחר שלושה חודשים ההתאוששות הממוצעת של השוק היתה כ- 14.5%, לאחר חצי שנה העלייה המחודשת הממוצעת היתה כבר כ- 23%. לבסוף, משקיעים שהמשיכו להחזיק את הרכיבים המניתיים שלהם לאורך כשנה לאחר סיום הירידות, תוגמלו בעלייה ממוצעת של כ- 35%.

לאור זאת, אנו מבינים כי השוק אינו ניתן לתזמון, והדרך היחידה להצליח בהשקעתכם היא להיות מושקע בשוק כל הזמן – גם כשהשוק עולה וגם כשהוא יורד. אם תקפידו על כך, בסופו של דבר תתוגמלו מהעליות של השוק.

בדקו את התיק מידי פעם

כל אחד מאיתנו, ובוודאי אלו מאיתנו שבחרו להשקיע לתקופה ארוכה מאוד, יבחרו (או יאלצו) לשנות את מטרות ההשקעה שלהם מידי פעם. ייתכן לדוגמא שהתחלתם להשקיע על מנת לבנות קרן נכבדה למועד הפרישה שלכם החל בעוד 30 שנה, אך באמצע הדרך החלטתם שברצונכם להשתמש בחלק מהכסף למטרת רכישת רכב חדש בעוד כשנה. במקרה כזה, נבון יהיה לשנות את הרכב התיק ולהקצות את מרבית הסכום הנדרש לרכישת הרכב כבר עתה למטרה זו, ולהשקיעו לכן ברכיבים תנודתיים פחות על מנת שישמרו על ערכו של הכסף.

אי לכך, בחנו את הרכב תיק ההשקעות שלכם מידי פעם. אחת לשנה למשל. בדקו האם הרכבו של התיק עדיין מתאים למטרות ההשקעה שלכם ולטווח ההשקעה שלכם. במקרה שכן, אין צורך לבצע כל שינוי בהרכב התיק. לחילופין, אם הרכבו אינו תואם את אחד הפרמטרים הללו, נבון יהיה לשנות את הרכבו בהדרגה.

עם השנים, עם התקרבותנו לגיל הפרישה, נבון יהיה למשל להקטין בהדרגה את אחוז הרכיב המניתי בתיק (על פי כלל האצבע שעל אחוז הרכיב המניתי להיות 100 פחות גילכם). ככל שאנו מתקרבים לפרישה, קרן ההשקעות כבר תצבור תשואה מרשימה ונרצה להתחיל להשתמש בה בקרוב. לכן, נבון יהיה להקטין את הרכיב המניתי על מנת לשמור על שוויה של הקרן ולהקטין את התנודתיות שלה לאורך השנים.

התחילו להשקיע כבר עכשיו!

לאחר שלמדתם כיצד להשקיע בחכמה ובאחריות, התחילו להשקיע. אל תאמרו לעצמם “אני צעיר מידי בכדי להתחיל להשקיע”, או “אין לי כרגע כסף פנוי להשקעה”, או “אני כבר מבוגר מידי בכדי להשקיע”. חשוב לנו שתזכרו דבר אחד: אף פעם לא מוקדם מידי להתחיל להשקיע, תמיד טוב להשקיע, ולעולם לא מאוחר מידי להשקיע.

על כן, התחילו לפעול כבר עתה ואל תדחו את תחילת ההשקעה שלכם לשבוע הבא. ככל שתקדימו להתחיל להשקיע כך כספי ההשקעה שלכם יצברו תשואה גדולה יותר ותוכלו להגשים את חלומותיכם מוקדם יותר.

השתדלו להשקיע את כספכם בתבונה. אל תתנו להתרחשויות השונות בשוק ובחדשות להשפיע על אופן ההשקעה שלכם. התמידו בדרככם שלכם. כך תצליחו ותשיגו את תשואת ההשקעה אליה אתם שואפים.

שיהיה בהצלחה!

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • יניב  18/08/2010

    ינון, אין לי מילים

    אחרי שקראתי את כל 12 החלקים, אני כבר לא מפחד להיכנס לבורסה!

    תודה!

  • עדי  12/02/2011

    תודה רבה!

  • רון  29/04/2011

    כל הכבוד!
    חיפשתי מאמר כזה כבר הרבה זמן… נהניתי מאוד לקרוא!

  • אבי אפלבוים  12/01/2012

    ינון, אתה צדיק!!
    קראתי ונהנתי, מזמן חיפשתי איפה אוכל ללמוד מושגי יסוד
    בשוק ההון ואצלך מצאתי. תודה.
    קראתי די הרבה (לתוך הלילה) והחכמתי, אבל אני מרגיש שחסרה
    לי עוד ירידה לפרטים ממש, כדי לחבר את הרגליים לקרקע…
    בתור אחד שאין לו מושג בכלל, הכנסת אותי צעד פנימה, אך עדיין
    אני לא מכיר שמות של מניות או אגרות חוב וכו’ ולא יודע כמה
    עולה מה, משהו עוד חסר כדי ממש להרגיש “בבית” עם כל העניין
    הזה. אם תוכל להוסיף משהו בכיוון, למשל בעניין
    “המניות המנצחות” שכתבת, תן דוגמא ממשית למעשה…
    מה שתוכל, בכל אופן תודה על נלימוד החשוב ואני מברך אותך
    שתזכה להיות בשמחה תמיד, מאושר, בריא ושלו ושהשם יתברך יאיר לך פנים ותזכור תמיד את שכתוב בפרקי אבות:
    “איזהו עשיר – השמח בחלקו”, שהעשירות האמיתית תלויה
    בשמחה ולא בכמות של כסף…
    שוב תודה וכל טוב סלה, אבי

  • ינון אריאלי  12/01/2012

    היי אבי,
    כסף זה בהחלט דבר משני בחיים – שמחה, בריאות ומשפחה הרבה יותר חשובים.
    ולעניינו, בשביל להבין טוב יותר את שוק ההון יש לך שתי אפשרויות:
    1. להמשיך לקרוא את מדריכי ההשקעות כאן באתר ובאתרים נוספים.
    2. להצטרף לקורס השקעות בסיסי שילמד אותך את כל מה שאתה צריך לדעת (ראה כאן למשל: קורס השקעות הערך שלי ).

    רעיונות השקעה ספציפיים (שמות של מניות מעניינות להשקעה וכד’) אתה יכול למצוא בשפע באתר הזה או באתר המניות המנצחות

    בהצלחה!

  • אריה  14/10/2013

    אתה יכול להסביר לי מה זו בעצם תעודת סל? בעברית פשוטה?

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X