התיק של ינון

המדריך למשקיע המתחיל – בחירת ברוקר (11)

המדריך למשקיע המתחיל – בחירת ברוקר (11)

על מנת שהמסחר בבורסה יתנהל בצורה נוחה, חוקית ומסודרת, הרשות לניירות ערך, המפקחת על המסחר בשוק ההון, הסמיכה מספר חברות לבצע את פעולות המסחר בבורסה עבור כלל המשקיעים. החברות הללו מכונות ברוקרים. הבנקים הם הברוקרים הגדולים והמוכרים ביותר במדינה. בנוסף אליהם, הסמיכה הרשות לניירות ערך גם גופים נוספים, הנקראים ברוקרים פרטיים, לבצע בעבורנו את פעולות המסחר בבורסה. הברוקרים הפרטיים הם אותם בתי השקעות שאתם מכירים, היות והם מנהלים גם את קרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי החיים שלכם.

על מנת להשקיע בשוק ההון, תזדקקו אם כן לחשבון אצל ברוקר כלשהו, שיבצע בפועל את פעולות הקניה והמכירה של ניירות הערך השונים לתיק ההשקעות שלכם על פי הוראותיכם. מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש חשבון באחד מהבנקים, נראה היה אידאלי להשתמש בבנק שלנו גם בתור ברוקר שכזה. אולם, השקעה באמצעות הבנק כרוכה ברשימה ארוכה של עמלות גבוהות ומיותרות, שעשויות לצמצם את התשואה שלכם ולכן הופכת את ההשקעה דרך הבנק לבלתי אטרקטיבית.

לעומת זאת, מרבית הברוקרים הפרטיים גובים אך ורק עמלות בגין פעולות הקניה והמכירה שתבצעו בתיק (בסדר גודל של 0.1% משווי הפעולה עבור ניירות ערך ישראליים). מלבד זאת, לברוקרים הפרטיים יתרונות רבים נוספים על פני הבנקים, כגון מתן ריבית גבוהה יותר על סכום הכסף הנמצא בחשבון העובר-ושב (עו”ש) שלכם, שעות פעילות ארוכות יותר, הטבות בקניית ניירות ערך מסויימים ועוד (הנה כמה יתרונות נוספים של הברוקרים הפרטיים).

למרות שזה עשוי להפתיע חלק מכם, חשבונכם גם יהיה בטוח יותר אצל ברוקר פרטי. הסיבה לכך נעוצה בקלות בה יכול באופן טכני כל פקיד בבנק לבצע משיכת מזומנים מחשבונכם. אצל הברוקרים הפרטיים המצב שונה לחלוטין. כספי ההשקעה שלכם נמצאים בחשבון נאמנות, כך שלאיש מאנשי הברוקר פרט לנאמן החשבון אין היתר ואין אפשרות למשוך כספים מהחשבון. ההגבלות על הברוקר מאפשרות לו להשתמש בכספים אלו אך ורק לצורך ביצוע פעולות המסחר על פי הוראתיכם. אצל ברוקרים פרטיים בחו”ל, כספי ההשקעה שלכם, הן המזומנים והן ניירות הערך, אף מבוטחים עד לסכומים גבוהים של מאות אלפי דולרים.

לאור זאת, נבון יהיה לבחור ברוקר פרטי אמין, הגובה עמלות זולות, ולפתוח אצלו חשבון השקעות ולא להשקיע באמצעות הבנק (איך לבחור את הברוקר המתאים לי?). יחד עם זאת, אם ברשותכם סכום השקעה נמוך מכמה עשרות אלפי שקלים וברצונכם להשקיע בניירות ערך, תתקלו בקושי לפתוח חשבון אצל ברוקר פרטי ישראלי, היות ומרביתם מציבים רף תחתון גבוה מכך לסכום ההשקעה בחשבונכם. במקרה כזה, תאלצו להשקיע באמצעות הבנק עד אשר סכום ההשקעה יגדל ותוכלו להעבירו אל חשבון חדש אצל ברוקר פרטי.

במדריך לפתיחת חשבון אצל ברוקר תוכלו לראות את הצעדים שעליכם לעשות על מנת לפתוח את חשבונכם ולהפקיד אליו את כספי ההשקעה. לאחר שתעשו זאת, תוכלו להתחיל ולהרכיב אט-אט ובזהירות את תיק ההשקעות שלכם.

בשיעור הבא: כיצד להתחיל להשקיע בפועל.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • nmmct  01/04/2020

    היזהרו מהברקרים כולם נוכלים מי שנותן להם את כספו על קרן הצבי עף ונעלם באין מושיע

    • ינון אריאלי  01/04/2020

      בגלל זה חשוב לבחור רק בברוקר שהינו חבר בורסה מאושר ומפוקח על ידי הבורסה.

  • יונית  04/01/2021

    מה דעתך על Etoro בתור פלטפורמת מסחר שוקלת לעבור מסקסו
    והאפשרות להתיק תיק של משקיענים ?

    • ינון אריאלי  04/01/2021

      היי יונית,
      eToro זו פלטפורמה שמשתמים בה סוחרים שקונים ומוכרים מניות בתדירות גבוהה (סוגים שונים של day trading), משהו שאני באופן אישי לא מאמין בו. לכן, לדעתי עדיף לפתוח חשבון אצל ברוקר מפוקח ולהשקיע בשיטת השקעות ערך, שיטה המבוססת על השקעה סבלנית במניות על בסיס הנתונים הפונדמנטליים שלהם. אבל את צריכה ללכת לפי אופייך והבנתך.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X