התיק של ינון

המדריך למשקיע המתחיל – ההשקעה המתאימה לכם (8)

המדריך למשקיע המתחיל – ההשקעה המתאימה לכם (8)

לכל אחד מאיתנו מטרות שונות אותן ברצונו להשיג באמצעות השקעת כספו. ובכל זאת, כולנו היינו מעוניינים להשיג את התשואה המירבית הניתנת להשגה. כפי שראינו קודם לכן, השקעה ברכיבים מניתיים עשויה להניב את התשואה הגבוהה ביותר, בהפרש משמעותי על פני כל אפיקי ההשקעה האחרים. מדוע אם כן שלא נשקיע את כל כספי ההשקעה שלנו במניות ונשיג את הרווח הגדול ביותר עבורנו?

התשובה לכך פשוטה – השקעה ברכיבים מניתיים אינה מתאימה לכל אחד מאיתנו. על מנת להצליח בהשקעה במניות אין צורך בכישורים מיוחדים וכל אחד מכם שסיים בית ספר יסודי, רכש יכולות אינטלקטואליות מספיקות לכך. יחד עם זאת, ההצלחה נשענת בעיקר על משך זמן ההשקעה שלכם ועל יכולתכם המנטלית לספוג הפסדים זמניים לאורך תקופת ההשקעה שלכם. חלקנו מתכננים להשקיע את כספנו לתקופה קצרה בלבד. חלק אחר מאיתנו אינו מעוניין שתיק ההשקעות שלו תצטמצם מידי פעם בפעם לאורך השנים. עבור משקיעים כאלו, השקעה באפיקים מניתיים לא צפויה להיות רווחית ונבון יעשו אם יבחרו באפיקי השקעה אחרים.

ההחלטה על הרכב תיק ההשקעות שלכם טמונה אם כן בעיקר בכם ובאופייכם – במשך הזמן להשקעה, ברמת הסיכון אותה אתם יכולים לסבול ובמידת הרצון שלכם לנהל את תיק ההשקעות שלכם באופן אקטיבי. שקלו היטב את שלושת הפרמטרים הללו לפני שאתם מתחילים במלאכת הרכבת תיק ההשקעות שלכם (לחצו כאן לפירוט נוסף על מציאת אפיקי ההשקעה המתאימים לכם).

מתי תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם?

למרות שניתן לנזל (למכור ולהפוך למזומנים) כמעט בכל עת את מרבית רכיבי ההשקעה בשוק, מכירתם במעוד מעוד עשויה להוביל להפסד כספי. לדוגמא, תקופות מיתון או תקופות של ירידות בשוק עשויות להוביל את מרבית הרכיבים המניתיים למחיר נמוך מהמחיר בו אתם מצפים שיסחרו. אי לכך, מכירה בתקופה כזו מבלי שתכננתם זאת, עשויה להוביל להפסד. לכן, משך תקופת ההשקעה שלכם (או במילים אחרות מתי תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם) הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בקביעת רכיבי ההשקעה המתאימים לכם.

מכיוון שלא ניתן לתזמן את מועד הכניסה לשוק (כלומר מתי השוק ימצא במגמת עליה ומתי הוא ימצא במגמת ירידה), נבון באופן כללי להשקיע ברציפות לאורך תקופה ארוכה ככל שניתן. ככל שתתארך תקופת ההשקעה, יצטמצם הסיכון הכרוך בהשקעה ויגדל הסיכוי להשיג תשואה גבוהה הרבה יותר. יחד עם זאת, חלקכם תזדקקו לכספי ההשקעה מוקדם יותר, ולכן תוכלו להשקיעם לתקופה קצרה יותר. באופן כללי, נבון יהיה להשקיע ברכיבים מניתיים רק אם אופק ההשקעה שלכם ארוך מחמש שנים לפחות (ועדיף אף ארוך מעשר שנים).

אם משך ההשקעה שלכם קצר מחמש שנים, המנעו לכן מהשקעה ברכיבים מניתיים כגון מניות, תעודות סל העוקבות אחר מדדים מניתיים, קרנות נאמנות מניתייות ורכיבים מניתיים אחרים. לחילופין, בחרו להשקיע ברכיבים בעלי תנודתיות נמוכה יותר כגון אג”ח ממשלתיות או אג”ח קונצרניות בדירוג גבוה של חברות יציבות, מק”מ או רכיבים אחרים בסיכון נמוך. אם פרק זמן ההשקעה הצפוי שלכם אף קצר ממספר שנים בודדות, המנעו גם מהשקעה במרבית אג”ח הקונצרניות והתרכזו בהשקעה באג”ח ממשלתיות או מק”מ לדוגמא.

ככל שתקופת ההשקעה שלכם צפויה להיות ארוכה יותר, ניתן יהיה להגדיל את שיעור הרכיבים המניתיים בתיק ההשקעות שלכם על פי אופייכם (ראו בהמשך).

כמה תנודתיות אתם יכולים לסבול?

שוק ההון ורכיבי ההשקעה בו, מתנהגים לעיתים קרובות בצורה תנודתית למדי בטווח הקצר, תנודתיות שאינה ניתנת לחיזוי כלל (משקיעים רבים מבלבלים בין תנודתיות לסיכון, אך זה אין זה כך. סיכון הוא הסיכוי שתפסידו חלק מכספכם כתוצאה מהשקעה לא נכונה, בין אם היא באשמתכם או כתוצאה משינוי בלתי צפוי בפעילות החברה בה השקעתם). מידת התנודתיות אינה זהה עבור כל אפיקי ההשקעה. לדוגמא, מחירן של מניות עשוי להשתנות בצורה קיצונית למדי בפרקי זמן קצרים מאוד של ימים ואפילו שעות. מק”מ לדוגמא, אינו משנה את מחירו באופן משמעותי אפילו לאורך תקופות של שבועות או חודשים. לאור זאת, שווי השקעתכם עשוי להשתנות, לצמוח או להצטמצם, בטווח הקצר באופן בלתי צפוי.

הצלחה בהשקעתכם והשגת תשואה חיובית גבוהה, מחייבת התעלמות משינויים אלו. משקיעים המחזיקים תיק השקעות ברמת תנודתיות שאינה מתאימה לאופיים ואינם מסוגלים להתעלם מהתנודתיות הזו, עשויים למכור את החזקותיהם בטרם עת ולהפסיד חלק נכבד מכספם. יכולתכם לעמוד בפני תנודתיות זו, כלומר יכולתכם לצפות בכספי ההשקעה שלכם מצטמקים מידי פעם בפעם, צריכה לקבוע את הרכב השקעתם.

שאלו את עצמכם איזו רמת תנודתיות אתם מסוגלים לסבול. האם תהיו מסוגלים להמשיך ולהחזיק במניה למרות שמחירה ירד ב- 20%, ומה לגבי ירידה של 50%? או שאולי אינכם מסוגלים לסבול ירידות ערך זמניות כאלו בכלל?

אם התשובה לשאלה האחרונה חיובית, מובן כי נבון יהיה להרכיב את תיק ההשקעות שלכם בעיקר מרכיבים סולידיים כגון אג”ח ממשלתיות, מק”מ, או אג”ח של חברות קונצרניות גדולות. ככל שאופייכם מאפשר לכם לסבול תנודתיות רבה יותר, תוכלו להגדיל את שיעור הרכיבים המניתיים בתיק. בתור כללי אצבע, אם אינכם מסוגלים לעמוד בפני ירידות ערך זמניות של 20%, התרחקו מהשקעה במניות לחלוטין. אם אתם יכולים לעמוד בפני ירידות ערך זמניות של עד 30% בלבד, המנעו מהשקעה במניות של חברות קטנות יותר שעשויות להיות תנודתיות למדי. לחילופין, בחרו להשקיע בתעודות סל או מניות של חברות גדולות ויציבות יותר. אם אתם מסוגלים לעמוד בפני ירידות גדולות יותר מבלי למכור את החזקותיכם, תוכלו למעשה להשקיע בכל רכיב השקעה בשוק.

האם אתם משקיעים אקטיביים או פסיביים?

כל אחד מכם מסוגל לבחור את ניירות הערך שלו בעצמו. אולם, חלקכם לא תהיו מעוניינים לנהל את תיק ההשקעות שלכם בצורה אקטיבית, הכרוכה בהשקעת זמן לא מבוטל לניתוח ובחירה של ניירות ערך ספציפיים לתיק שלכם, בחינה שוטפת שלהם מידי תקופה והחלפתם בניירות חדשים בבוא הזמן. המשקיעים הפסיביים מבינכם, יהיו מעוניינים דווקא בבניית תיק השקעות בעל הרכב ורכיבי השקעה קבועים, המופעל בצורה אוטומטית ואינו דורש מאמץ מיוחד לצורך ניהולו. אופן ניהול התיק, בצורה אקטיבית או פסיבית, ישפיע על הרכבו ואופן ניהולו.

אם אין לכם את הזמן או הרצון להתעסק עם מספרים ונתונים פיננסים, ככל הנראה שהנכם משקיעים פסיביים והגישה הפסיבית תהיה המתאימה ביותר עבורכם. במקרה זה, מוטב כי תתרחקו מעריכת ניתוחים פיננסים או ניתוחים מורכבים אחרים, והמנעו מנסיון לבחור מניות בודדות בעצמכם. עליכם להתרכז בבניית תיק השקעות מגוון וקבוע פחות או יותר, אותו תחזיקו לאורך השנים ללא כל קשר למצבו של השוק.

אפשרות נהדרת עבור משקיעים פסיביים, עשויה להיות בניית תיק המורכב בעיקר מתעודות סל. תיק שכזה יורכב ממספר תעודות סל המוחזקות באחוז החזקה שווה פחות או יותר. במדריך להשקעה בתעודות סל מוצגת אפשרות אחת לבנית תיק שכזה, המורכב מארבע-חמש תעודות סל העוקבות אחר מדדים כללים וסקטוריאלים. אסטרטגיית ההשקעה הפסיבית במקרה זה מבוססת על החזקת התעודות לאורך שנים רבות, תוך רכישה של יחידות נוספות מאותן התעודות באופן מחזורי אחת לתקופה בסכום קבוע או הולך וגדל.

אפשרות השקעה נוספת שעשויה להיות נבונה עבור המשקיע הפסיבי, היא בניית תיק מניות מנצחות, המורכב מכ- 20-30 מניות אטרקטיביות הנבחרות על פי קריטריונים קבועים וללא עריכת ניתוחים או בדיקות נוספות. הפסיביות של השיטה גם גורסת כי יש למכור כל מניה לאחר תקופה קבועה ולהחליפה במניה מנצחת חדשה מתוך רשימה.

אם יש לכם את הזמן, את הרצון, ואתם מוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש בעריכת ניתוח מעמיק יותר של חברות ורכיבי השקעה וניהול דינמי של תיק ההשקעות שלכם, אזי הגישה האקטיבית עשויה להיות הדבר הנבון והמאתגר עבורכם. בניגוד למשקיע הפסיבי, שיוכל להסתפק בלימוד יסודות שוק ההון, יהיה עליכם להקדיש זמן ממושך יותר ללימוד מעמיק הרבה יותר של אופן הערכת האטרקטיביות של הרכיבים הבודדים אותם תבחרו לתיק ההשקעות שלכם. עליכם ללמוד כיצד לקרוא ולהבין את הדוחות הפיננסים של החברות השונות וכיצד להעריך מנתונים אלו את אטרקטיביותה של החברה. תדרשו גם לקרוא סקירות וכתבות נוספות על החברה אותה הנכם בוחנים על מנת להבין טוב יותר את סוג פעילותה, איכות ההנהלה שלה, יכולת התחרותיות שלה ועוד.

חשוב להבין כי ההצלחה שלכם אינה נעוצה בשיטה שתבחרו. הן הדרך הפסיבית והן האסטרטגיה האקטיבית הן נבונות בצורה שווה ותוכלו להיות משקיעים מצליחים בכל דרך בה תבחרו. תוכלו גם לבחור בשילוב של שיטה פסיבית ואקטיבית ולבנות תיק שחלקו מנוהל על פי העקרונות הפסיביים וחלקו האחר ינוהל באופן דינמי על פי הדרך האקטיבית. הצלחתכם טמונה בעיקר בבחירה של השיטה המתאימה טוב יותר לאופייכם ולרצונכם להיות אקטיביים בניהול התיק שלכם (כאן תוכלו לקרוא עוד על שיטת ההשקעה המתאימה עבורכם).

בשיעור הבא: מדוע כדאי להשקיע את כספכם בעצמכם.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X