התיק של ינון

איך לבחור ברוקר

30/05/2008 • ינון אריאלי

מגוון הברוקרים הקיימים בארץ הוא גדול יחסית. אמנם, ההבדלים בין הברוקרים השונים אינם כה גדולים, אך בכל זאת רק חלקם עונים על כל הדרישות שאנו רוצים מברוקר. אי לכך, בבואכם לבחור ברוקר היעזרו ברשימת השיקולים הבאה, המסודרת על פי סדר חשיבות (מהחשוב ביותר לחשוב פחות).

בחרו רק בברוקר אמין ומוכר

כספי ההשקעה שלכם אמנם לא ימצא פיסית במשרדי הברוקר והוא לעולם לא יוכל להשתמש בהם לצרכיו הפרטיים, אבל היינו מעוניינים שכספנו יהיה בטוח לאורך כל תקופת ההשקעה. על כן, פתחו חשבון רק אצל ברוקר אמין, מוכר, ורצוי מנוסה, כגון: בתי ההשקעות הגדולים, חברות השקעה ידועות וכדומה. לעולם אל תפתחו חשבון אצל ברוקר מפוקפק או כזה המציע לכם הצעות מפתות או זולות בצורה חשודה.

עמלות, עמלות ושוב פעם עמלות!

עמלות הקניה והמכירה הן העלות העיקרית של ההשקעה בשוק ההון. על כן, היינו רוצים לצמצם אותן כמה שניתן. עבור כל ניירות הערך הנסחרים בארץ (מלבד אופציות), עמלות ביצוע פעולות קניה/מכירה צריכות לעמוד על כ- 0.12%-0.1% מסכום הפעולה וללא עמלת מינימום. אל תפתחו חשבון אצל ברוקר ישראלי הגובה עמלות גבוהות יותר או מציב עמלת מינימום.

לא נגבים דמי ניהול גבוהים ועמלות נוספות

בחרו רק בברוקר שאינו גובה עמלות נוספות או דמי ניהול גבוהים. נקודה.

לאחרונה, החלו מרבית הברוקרים הישראלים לגבות תשלום לא קטן, העשוי להגיע אף ל- 100 ש”ח, בעבור שימוש במערכת המסחר הממוחשבת באינטרנט (מערכת באמצעותה תוכלו לסחור בניירות ערך הישר מהמחשב הפרטי שלכם). העדיפו ברוקרים שאינם גובים את העמלה הזו או אלו הגובים עמלה נמוכה בלבד. במקרה שהברוקר שלכם גובה עמלה כזו, ותרו על התענוג של מסחר באמצעות המערכת הממוחשבת, ובצעו את פעולות המסחר דרך הטלפון, דבר שאינו כרוך בתשלום דמי ניהול כלשהם.

נגישות וזמינות הברוקר

התקשרו אל חדר המסחר של הברוקר אותו אתם מעוניינים לבחון בשעות העומס, בין 10:00 בבוקר ל- 14:00 בצהריים, ובדקו האם הנציגים שלו זמינים. אל תפתחו חשבון אצל ברוקר שחלפה יותר מדקה עד ששיחתכם נענתה. לא שיש חשיבות כה גדולה לרגע בו מתבצעת פעולת המסחר, אבל זה מרמז על אי רצינות ורמת תפעול נמוכה של שירותי הברוקר.

שעות פעילות

בדקו את שעות הפעילות של סניף הברוקר בו נמצא חשבונכם. כמה שיותר שעות יותר טוב. אל תפתחו חשבון אצל ברוקר המאפשר מענה טלפוני רק בחלק משעות המסחר בבורסה (8:30 בבוקר עד 17:30 אחר הצהריים בכל ימי החול).

ריבית על העו”ש

הריבית השנתית על הכסף המזומן ששוכב בחשבון שלכם אצל הברוקר צריכה להיות בגובה ריבית הפריים פחות 3%-2%. אין חשיבות אם היא ניתנת על בסיס יומי או חודשי. העדיפו ברוקר עם ריבית גבוהה ככל הניתן אם אתם מתכוונים להחזיק מזומנים רבים בחשבונכם.

ייעוץ פיננסי

ייעוץ אינו הכרחי כמובן, אבל לא מזיק אם הברוקר מאפשר לכם להיות בקשר מידי פעם עם נציג מוסמך מטעמו (יועץ השקעות) שייתן לכם סקירה פיננסית ויציג לכם ניירות ערך מעניינים. בכל מקרה, התייחסו לייעוץ זה בתור סקירה כללית בלבד, אל תפעלו על פיה בעיניים עצומות, והמשיכו להתמיד באסטרטגיית ההשקעות שלכם.

לחצו כאן כדי לראות את הטבת העמלות שתוכלו לקבל אצל ברוקר פרטי…

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X