התיק של ינון

האם השקעה במניות מתאימה לי?

19/06/2010 • ינון אריאלי

בשבוע האחרון הירידות אמנם נבלמו קצת, אך בכל פעם שכותרות העיתונים צועקות משהו בסגנון “בורסות העולם קורסות והחרדה גוברת”, תיבת המייל שלי מתמלאת בפניות של משקיעים בשאלה “האם למכור עכשיו?”. זה לא מפתיע. התקופות הללו הן בדיוק הזמן בו אתם יכולים להבין בקלות האם השקעה במניות באמת מתאימה לכם או שמוטב שתשקיעו את כספכם באפיקים אחרים. אולי אני לא מחדש לרבים מכם כלום, אבל אני לא בטוח שמתישהו בעבר, לפני או אחרי שהתחלתם להשקיע במניות, עמדתם מול המראה ושאלתם את עצמכם בכנות את השאלות הבאות, שקובעות האם מניות הן המקום המיטבי עבורכם.

1. האם תזדקקו לכספי ההשקעה שלכם בחמש השנים הקרובות? – אם כן, התרחקו ממניות.

שוק ההון עשוי להימצא בירידה לאורך תקופה ממושכת, אפילו של מספר שנים. כשהשוק יורד, הוא בדרך כלל גורר אחריו למטה את מרבית המניות. מובן כי אם רכשתם מניה במחיר זול, ואינכם רואים הרעה משמעותית בטווח הארוך בפעילות החברה או בנתונים הפיננסים שלה, אינכם צריכים להתרגש מהתנודה הזמנית הזו מטה. יחד עם זאת, “הזמניות” הזו יכולה להימשך גם מספר שנים. בשביל להצליח, עליכם לצלוח אותה מבלי למכור את המניות שאתם מחזיקים. אם תזדקקו לכסף במהלך התקופה הזו, ייתכן ותקלעו למצב בו תאלצו למכור את מניותיכם בטרם עת, וייתכן שבהפסד.

2. האם אתם יכולים לראות את המניות שלכם מאבדות חלק ניכר מערכן? – אם לא, תתקשו להרוויח מהשקעה במניות.

גם אם רכשתם מניות של החברה האיכותית ביותר ובהנחה מספיק גדולה מתחת למחיר האמיתי שלהן, עדיין המחיר יכול להמשיך לרדת למטה. כמו שכבר אמרתי, בשביל להרוויח מהשקעה במניות עליכם להיות מסוגלים לסבול את התנודתיות הזו, ולהמתין בסבלנות למועד בו המשקיעים יבינו כי שגו, ויובילו את המניה שלכם למחיר הנכון שלה. אם אינכם יכולים לישון בשקט בלילה בגלל ההפסד הזמני הזה על הנייר, מניות אינן עבורכם.

3. האם יש לכם את היכולת המנטאלית להשקיע כשאחרים מוכרים? – אם לא, שקלו לא להשקיע במניות בודדות.

בשביל להשיג תשואות גבוהות מתשואת שוק המניות הממוצעת, צריך להשקיע במקומות שאחרים עדיין לא הגיעו אליהם, ובזמנים בהם אחרים מפחדים להיכנס אל המקומות האלו. אז מה הבעיה לקנות? גם אם יש לכם פנס, זה עדיין מפחיד להיכנס ראשון למערה חשוכה, ובמיוחד אם יש שמועות שהיא עלולה לקרוס כשתהיו בפנים. אבל, אם יש לכם פנס מספיק חזק, ווידאתם כי היסודות של המערה יציבים, אין הגיון לפחד. הנמשל: קשה מאוד לקנות כשאירופה במשבר עמוק, ארה”ב ממשיכה את המיתון, ובועת הנדל”ן בסין עוד רגע מפילה את הבורסות במזרח. אבל זה הכרחי. אם אין לכם את היכולת המנטאלית לנתק את עצמכם מהפחדים הקולקטיביים, המסכים האדומים והכותרות בעיתונות, תיק מניות בודדות, ובעיקר מניות של חברות קטנות או צעירות יותר, אינן בשבילכם.

אם עניתם בחיוב על כל השאלות, כבר הבנתם כי היסטריה אינה סיבה למכור את המניות שלכם. מנגד, אם עניתם בשלילה אפילו על אחת מהשאלות, כנראה שהשקעה במניות בודדות אינה בשבילכם. אל תתבאסו, זה לא אומר שעליכם להתרחק משוק ההון, ובודאי לא אומר שלא תרוויחו תשואות יפות. אבל, עליכם להתרכז ברכיבים פסיביים, כגון תעודות סל, או ברכיבים פחות תנודתיים, כגון אג”ח של חברות גדולות ואג”ח ממשלתיות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • […] בעיקר על פי אופייכם. אי לכך, בדקו איזה סוג של משקיע אתם והאם השקעה במניות מתאימה לכם בכלל, על מנת שתחזיקו בשיעור מנייתי המתאים […]

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X