התיק של ינון

למכור או לא למכור, זאת השאלה…

13/10/2008 • ינון אריאלי

ההיסטוריה מוכיחה כי מניות הן ההשקעה הרווחית ביותר בטווח הארוך. אבל איך אפשר להתעלם מהירידות החדות ומהתחזיות השחורות? אולי עדיף למכור את המניות ולהתבצר בפק”מ עד יעבור זעם? לא. דווקא בימים טרופים כמו אלה העוברים עלינו, יש לפעול בהיגיון ולא להיכנע לרגש. הנה כמה עצות שיעזרו לכם.

1. הכירו את ההיסטוריה של שוק המניות.

מאז סוף שנות ה-30 של המאה ה-20 עברנו 11 תקופות דוביות (שבהן השוק נמצא בירידה). הירידה הממוצעת בכל אחת מהן הייתה כ-20%. אבל חודש אחד אחרי שהשוק הגיע לתחתית, הייתה העלייה הממוצעת כ-10.5%. לאחר שלושה חודשים השוק התאושש בממוצע בכ-14.5%, ולאחר חצי שנה העלייה הממוצעת הייתה כבר כ-23%. משקיעים שהמשיכו להחזיק את המניות שלהם לאורך כשנה מסיום הירידות, הרוויחו, עם עלייה ממוצעת של כ-35%!

חוקי המשחק פועלים כך שהעליות אינן ניתנות לתזמון, ומתרחשות על-פני תקופה קצרה. לכן, יציאות וכניסות תכופות אל השוק וממנו נדונות לכשלון משום הסבירות הרבה להמצא בשוק דווקא בתקופות הגרועות שלו ולפספס את התקופות הטובות ביותר שלו.

2. שכחו מהמניות שלכם.

לא צריך להסתכל על מחיר המניות בכל שעה. אחת לחודש או אחת לרבעון מספיקות בהחלט. צפייה תכופה מובילה לרצון למכור ולהימנע מהפסדים. השקעה במניות אינה השקעה לטווח קצר אלא לפחות לחמש שנים. יש להתייחס לתיק המניות כאל תוכנית חיסכון ארוכת טווח.

3. התרכזו בחברה ולא בהתנהגות המניה.

תקופה דובית היא הזדמנות מצוינת לבדוק את תיק המניות. אבל אי-אפשר לאתר רכישות שגויות באמצעות גרף המניה שלהן בטווח הקצר. עדיף לבחון את ההחזקות באמצעות בחינה של מצבן הפיננסי של החברות ותחזית הצמיחה שלהן. לכן כדאי לבדוק את הדוחות האחרונים של החברות, כי ייתכן שפספסתם נתון משמעותי. למשל, ייתכן שלא ייחסתם חשיבות מספקת לחובות של החברה, או שהמעטתם בחשיבות של תזרים המזומנים הנמוך שלה. אולי נתתם הערכה אופטימית מדי לשוויה, מה שמוביל להערכה גבוהה מדי של מחיר המניה שלה.

אם תגלו שלא חל שינוי במצבה הפיננסי של החברה, המסקנה היא שהמניות שלה אטרקטיביות יותר להשקעה כעת מאשר היו כשקניתם אותן. זה לא אומר שכדאי להגדיל את ההחזקות בחברה, צעד העלול להגדיל את הסיכון, אבל זה כן אומר שאין סיבה להתרגש מהירידה. לעומת זאת, אם התחולל שינוי משמעותי לרעה, לא כדאי להמשיך ולהחזיק במניה רק משום שאתם מפסידים ומחכים שמחירה יעלה. יכול להיות שזה לעולם לא יקרה.

4. המשיכו לקרוא וללמוד.

במקום לבזבז זמן על צפייה במחירי המניות, כדאי לשפר את היכולת לנתח ולהבין חברות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ללמוד את אופיו של שוק המניות ואת הדרכים לבחינת איכותן של מניות בשוק.

5. אל תמכרו מניות סתם כך.

שוק ההון מתנהג כרולטה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך מתנהג באופן רציונלי למדי. לכן, מכירת מניות כעת – במטרה לבצע רכישות כשהשוק יגיע לתחתית – נידונה לכישלון. הדרך היחידה להצליח בהשקעה במניות היא להיות מושקעים בהן לאורך כל התקופות. אם אתם מחזיקים מניות של חברות איכותיות הנסחרות מתחת לשווין האמיתי, אין סיבה למכור אותן עכשיו, אף על פי שייתכן שרבות מהן נמצאות בהפסד כעת.

ההיסטוריה מוכיחה פעם אחר פעם כי לאורך תקופה ארוכה היא חוזרת על עצמה והמדדים חוזרים ומתמצעים לתשואה הממוצעת שלהם. אי לכך, גם אם שנת 2008 תמשיך להיות שנה גרועה לשוק בכללותו, השנים שלאחר מכן יהיו טובות הרבה יותר ויובילו את הסבלניים שמבינכם לרווחים גדולים.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X