התיק של ינון

מחזיקים מניות ופוחדים מהקורונה? מדריך למשקיע הנבהל

08/03/2020 • ינון אריאלי
מחזיקים מניות ופוחדים מהקורונה? מדריך למשקיע הנבהל

הפאניקה מוול סטריט הגיעה היום באיחור אופנתי גם לבורסה בת”א והמדדים נפלו בשיעור חד. בואו לא ניתמם, זה מפחיד לראות ירידות מחירים כאלו, במיוחד אחרי כל כך הרבה שנים שלא ראינו ירידות חדות, אבל רגע לפני שאתם מבצעים פעולות מסחר פזיזות, כדאי שתכירו את ההיסטוריה ותבינו מדוע למשקיע לטווח הבינוני-ארוך הקורונה לא צריכה לשנות כלום. להיפך, מדובר בהזדמנות פז לקנות מניות של חברות מאוד איכותיות במחירים מאוד זולים, אבל צריך סבלנות.

הקורונה זה לא נעים אבל גם לא נורא

הקורונה זה לא סתם – זה יכול להוביל למשבר בעולם ולפגוע בחברות רבות לזמן מה. וירוס הקורונה גם הורג וזה מאוד מצער. למרות זאת, זו לא הפעם הראשונה ולא האחרונה שהעולם נכנס למשבר. גם הפעם לא מדובר בסוף האנושות.

שיעור התמותה הכולל מהנגיף הוא כ-3.4% בכלל האוכלוסייה, כך שגם אם היקף ההידבקות יגדל ולא יימצא חיסון, זה יהיה לא נעים אבל לא אסון כלכלי. יותר מזה, שיעור התמותה מתחת לגיל 60 הוא לא גבוה בצורה משמעותית משיעור התמותה משפעת רגילה. אחוז הנפטרים עולה משמעותית רק מעל גיל 70.

רק לשם ההשוואה, נגיף האבולה, שהתפרץ ב-2014 באפריקה, המית 39.5% מהנדבקים במחלה במהלך השנתיים מאז פרוץ הגיפה.

היום כבר התפרסמו הודעות של ממשל סין כי חלה ירידה בהתפשטות הנגיף. האם אנחנו קרובים לסוף ההתפשטות? לדעתי לא, אבל ימים יגידו.

כיצד השוק מגיב לוירוסים?

פרט למקרה האבולה, שהפיל את שוקי המניות ב-13.7% בחצי השנה שלאחר מכן, המשקיעים לא ממש נבהלו מההתפרצות מגיפה כלשהי בעבר, והמדדים המשיכו לטפס למעלה בטווח הארוך.

למעשה, בכל המקרים הקודמים, המדדים האמריקנים נמצאו הרבה יותר גבוה מנקודת המחיר בה הם נמצאו ערב התפרצות הנגיף. אם ניקח את נגיף הסארס בתור דוגמא מייצגת בגלל שהוא דומה מאוד לנגיף הקורונה, נראה כי מדד ה-S&P500 זינק ב-20.7% ב-12 החודשים שלאחר התפרצות הנגיף.

האם הפעם התמונה שונה?

כן. בכמה אופנים.

קודם כל, התלות שלנו בסין הרבה יותר גדולה מבעבר. רוב מקרי הקורונה הם בסין, והעולם תלוי בסין. כשסין משותקת זה עלול להוביל למחסור בסחורות וחומר גלם בו משמשות רבות מהחברות בעולם כדי לייצר את המוצרים שאנחנו צורכים.

היום גם הגלובליזציה בעולם הרבה יותר משמעותית מבעבר. בגלל זה קל יותר לנגיף להתפשט. בנוסף, חברות רבות תלויות בשינוע סחורות ומוצרים ברחבי העולם, וכשנמלי התעופה במקומות רבים משותקים, זו בעיה.

גם זמינות המידע שיש היום והאפשרות לבצע פעולות מסחר בכל רגע, אפילו מהטלפון הנייד, מגדילות מאוד את התנודתיות בשווקים. זה מגדיל את הלחץ על מחירי המניות כלפי מטה.

כל הגורמים האלו מובילים את ההיסטריה המופרזת של ממשלות העולם ורשויות הבריאות אל שוק ההון והמניות יורדות בחדות ואגרות החוב טסות למעלה.

מה יקרה בעוד שנה?

התרחיש האופטימי ביותר הוא שיימצא טיפול או חיסון לקורונה, ולמחרת בבוקר הכל יחזור לשגרה.

התרחיש הפחות אופטימי אבל הסביר, הוא שמאות אלפי אנשים (ואולי אפילו מיליונים) יידבקו בנגיף. חלקם ייחלו, חלק קטן מהם אפילו ימותו וזה מאוד מצער, אבל הרוב ישתעלו קצת ויחלימו. כפי שקרה במקרים דומים, אחרי כמה חודשים העניינים יירגעו, הפופולריות של הקורונה תרד והיא תהפוך להיות כמו כל שפעת אחרת, שהעולם לא מתרגש ממנה. אני לא רואה תרחיש שלילי יותר מזה כי שיעורי התמותה מהקורונה נמוכים יחסית, אבל אין לי כדור בדולח לחיזוי העתיד.

במילים אחרות, אם נקפוץ שנה קדימה לתחילת 2021, כנראה שהקורונה כבר תהיה זיכרון רחוק והפעילות הכלכלית בעולם תשוב לסדרה. אנשים יחזרו לטוס בעולם, לקנות בקניונים, לבקר בבנק, וכשזה יקרה שוקי המניות יחזרו לעליות. כפי שקרה בעבר, גם הפעם התיקון למעלה צפוי להיות מהיר מאוד. מי שלא יהיה מושקע לפני כן, יפספס את העליות האלו.

אז מה לעשות עכשיו?

אני לא מסכים עם אלו שאומרים שלא צריך לעשות כלום. ברור שחברות רבות יחוו ירידה חדה במכירות שלהן בעתיד הקרוב. אלו מביניהן שהתמנפו יתר על המידה, יכולות להתקשות לעמוד בהתחייבויות שלהן ואפילו להגיע למצב של פשיטת רגל.

לכן, אם אתם מחזיקים בחברות שהחובות שלהן קצרי טווח והוצאות המימון שלהן גבוהות ביחס לרווח התפעולי, כדאי לכם לבדוק טוב-טוב שהן לא הולכות להיקלע לקשיים תזרימיים חריפים אם המצב הכלכלי בעולם יתדרדר.

דוגמא לחברה ממונפת היא קבוצת דלק של יצחק תשובה. לחברה תלות מהותית במחירי האנרגיה בעולם – הן הגז והן הנפט, והירידה החדה במחיר הנפט שנרשמה בשבועות האחרונים עלולה לפגוע ברווחי החברה ולהקשות עליה לעמוד בהתחייבויות למשקיעים. לחברה יש חוב של כ-6.1 מיליארד שקל, הרבה כסף שהיא צריכה לשלם לנושים שלה.

המשקיעים לא קונים את קולות ההרגעה של הנהלת החברה, ושלחו את המניה ואת אגרות החוב של החברה לירידות חדות היום. הם כנראה זוכרים שלפני כשמונה שנים קבוצת דלק עשתה להם “תספורת” כואבת שמחקה כ-65% מחוב של 2.1 מיליארד שקל שהייתה חייבת להם החברה. זו דוגמא לחברה שהסיכון בהשקעה בה היה גבוה מהסיכוי.

מנגד, אם אתם נוהגים להקפיד להשקיע בחברות איכותיות, שהפעילות שלהן לא נשענת על חובות גבוהים מידי ביחס להון העצמי וביחס לרווחי החברה, ורכשתם את המניה במרווח ביטחון מספיק מתחת למחיר ההוגן, אין לכם סיבה לדאגה, גם לא בגלל הקורונה. להיפך, החברות האלו יצלחו את המשבר הנוכחי, והיום המניות שלהן אפילו יותר אטרקטיביות להשקעה כי הן נסחרות בתמחור נמוך הרבה יותר מבעבר.

לכן, צריך להסתכל על הירידות האלו כעל הזדמנות היסטורית שניתנה לנו כדי לחזק את ההשקעות הנוכחיות האיכותיות שלנו במחירים זולים למדי ולחזק את התיק במניות של חברות איכותיות, שזמנית ירדו לתמחור זול באופן יוצא דופן.

יש לי בתיק הרבה מניות אטרקטיביות כאלו ממגוון מגזרים (רכב, השקעות, ביטוח ועוד), ופרט אליהן אני בוחן בימים אלו השקעה בחברות נוספות כגון חברות תעופה (למשלDelta Air Lines), בנקים מקומיים ואמריקנים (למשל לאומי ו- JPM) וגם חברות נוספות.

הזמן הכי טוב לקנות הוא כשכולם מוכרים, אבל צריך סבלנות.

אני לא ממהר להשתמש ביתרת המזומנים הנכבדה שיש לי בתיק, כי אני מעריך ששיא המשבר עדיין לפנינו. גם התמחורים של מרבית החברות המובילות בעולם עדיין לא ירדו בצורה משמעותית מספיק לטעמי.

בכל מקרה, אף אחד לא יודע לתזמן את עיתוי הכניסה האופטימלי לשוק, ולכן הכלל שלי במקרים כאלו הוא לקנות מניות במנות, בהדרגה, אל תוך הירידות. כך אפשר לקנות מניות של חברות איכותיות במחירי סוף-עונה מבלי לנסות לתזמן את התחתית שלהן.

זיכרו את האימרה של הברון דה רוטשילד, שוורן באפט אוהב לצטט אותה, ש”הזמן הכי טוב לקנות הוא כשהדם ברחובות”, והוא מתחיל לזרום. אז תחזיקו חזק את המניות האיכותיות שלכם, תחזקו בהדרגה אל תוך הירידות ותצאו מחוזקים מהמשבר.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • יהודה דמרי  08/03/2020

    ערב טוב.האם אתה יכול לציין כמה חברות איכותיות בעיקר בארץ שלדעתך מחירם זול ואינם ממונפות?
    אני מדגיש זו לא המלצה אלא ציון של חברות טובות.
    התודה מראש יהודה

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      הזכרתי כמה שמות בגוף הכתבה. אשתדל להעלות פוסט נוסף עם רעיונות השקעה בהמשך.

  • Me  08/03/2020

    “אני לא רואה תרחיש שלילי יותר מזה כי שיעורי התמותה מהקורונה נמוכים יחסית”,
    אם הנתונים על כ-3.5% שיעורי תמותה נכונים אז הם לא בדיוק נמוכים.. אני לא מומחה בנושא אבל נניח ש-10% מהאוכלוסיה תידבק (אם כי לדעתי בתרחיש השלילי האחוז יהיה גבוה יותר) אז מדובר ב600 מיליון נדבקים ו-21 מיליון מתים בעולם? לא כך?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      רק בשביל הפרופורציה, בארה”ב נדבקו מעל 60 מיליון איש בשפעת בשנה שעברה, עשרות אלפים נפטרו ממנה. אף אחד לא שמע על זה..

  • אפי אפרת  09/03/2020

    מבלי להתיחס לזלזול שלך במשבר הקורונה (״משברון״ כלשונך), אני כן מבקש להתיחס לאיוולת שבראש הפוסט, כשכתבת ״שאפילו אם כל אוכלוסית העולם תדבק ותחלה, הרי מכיוון שאחוז התמותה הוא ״רק״ 3.4%, זה ״יהיה לא נעים, אבל לא אסון״ !
    אין לי מושג לגבי הגדרותיך המשונות לאסון, אבל בתרגיל שלך מדובר על כמעט
    300 – 250 מיליון מתים !
    אם זה לא אסון – אז מה כן ?….

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      הכוונה לאסון כלכלי, לא חברתי, אבל אתה צודק לגבי הניסוח. תיקנתי את הטקסט

  • סוחר חכם  09/03/2020

    המשקיעים ביפן מחכים עוד שהמחיר יגיע לשיא של שנות ה 90 ועכשיו אנחנו על חצי מהשיא. פשוט חוסר אחריות לכתוב כאלה דברים.

  • שמעון  09/03/2020

    כתבה מצוינת ינון!
    אני חייב לציין שתמיד הייתי סקפטי לגבי הבורסה אבל במהלך המפולת של 2008 קראתי משהו דומה שכתבת לגבי ניצול של הירידות, ולשמחתי הקשבתי לך וזה השתלם בגדול. טוב שיש לפחות קול שפוי אחד בכל הפאניקה של האתרים הכלכליים. תמשיך ככה.

  • דוביק  09/03/2020

    כתבת ינון שלדעתך שיא המשבר לפנינו. אם תוכל לפרט. מתי לדעתך, ובלי לקחת אחריות, צפוי שיא המפולת בהתייחס למשל לשער הנסדק. 5000 . מה ההערכה שלך.

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      כמובן שאין לי כדור בדולח לזה, כך שאני יכול רק להסתמך על העבר ועל סטטיסטיקת התמחור של השוק. זה מלמד שהמדדים המובילים יורדים בממוצע כ-16% אחת לכמה שנים. הירידה הנוכחית היא של כ-17% מהשיא, כך שאנחנו סביב הירידה התקופתית הממוצעת. בהנחה שהקורונה תמשיך להפחיד את המשקיעים בעתיד הקרוב, אני מנחש שלשוק עוד יש לאן לרדת. שוב, הכול בגדר ניחוש ואין היגיון לתזמן את השוק.

  • עמיאל  09/03/2020

    ינון שלום.
    1.כתבת להמתין לפני שקונים. האם בכוונתך להודיע כאן מתי לרכוש?
    2.מה העלויות של ניהול תיק השקעות בכלל ועד מילש”ח בפרט.
    כמה אצלך?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      שלום,
      1. אני לא יועץ השקעות ולכן אסור לי לייעץ לך במה ומתי להשקיע. בכל זאת, כפי שכתבתי, אי אפשר לתזמן את השוק ולכן ההיגיון אומר לקנות בהדרגה אל תוך הירידות.
      2. עלויות לניהול תיק השקעות אצל בית השקעות משתנות בהתאם להרכב התיק.
      לגבי ניהול שלי שלח לי מייל לyinon@bursa4u.com ואשמח להשיב בעניין.

  • רועי  09/03/2020

    מה תגיד על מדד המניות היפני הניקיי?
    משנת 1990 המשקיעים עדיין מחכים לכסף
    שהפסידו.
    ויש להם עוד 100% תשואה לעשות רק כדי להחזיר את ההפסד.
    איפה הטווח הארוך?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      אגיד שיפן זו כלכלה שונה מרוב כלכלות העולם המערבי, והיא היחידה היוצאת דופן שבה המדדים המובילים לא נמצאים במגמת עלייה ארוכת טווח. בכל המדינות האחרות המדדים עולים כ-9% בשנה בממוצע רב שנתי.

  • עפ  09/03/2020

    אתה לא חושש שהמשבר הזה ייהפך למשבר פיננסי של אי פרעון חובות ובעיות נזילות ואז הקורונה היא רק טריגר למשהו הרבה יותר גדול?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      יש הרבה חברות שלקחו יותר מידי חובות והן יתקשו לפרוע אותן. בנוסף, יהיו חברות שהחזר הריבית על ההלואוות שלהן מותנה בהכנסות השוטפות שלהן (חלק מחברות התעופה למשל) והן עשויות להיקלע לקשיים תזרימיים. מצד שני, סביבת הריבית הנמוכה צפויה להימשך, במיוחד לאור הקורונה, כך ששאר החברות יוכלו להמשיך ליהנות ממימון זול עוד תקופה ארוכה כך שאני לא רואה משסבר פיננסי באופק.

  • אור  09/03/2020

    היי ינון,
    האם חברה איכותית , היא חברה כמו פייסבוק גוגל וכדומה?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      שתיהן חברות איכותיות מהשורה הראשונה.

  • שת  09/03/2020

    מה דעתך על מסחר בחסר. בדיוק בתקופה הזו?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      אני לא בעד מסחר בחסר, בעיקר כי זה מצריך יכולת תזמון של הכניסה לשורט והיציאה ממנו. בשוק תנודתי כמו היום זה לא מומלץ.

  • יהונתן  09/03/2020

    ממה שקראתי יעילות הטיפול בחולים קשים מאוד מושפעת מזמינות של ציוד כמו מכונות הנשמה. במצב של הרבה חולים זה יהיה דומה ל-run on the banks בכלכלה ולא יהיו מספיק מיטות טיפול נמרץ ולכן קטלניות המחלה תהיה גדולה יותר.
    מהסיבה הזו סביר שהממשלה תמשיך לכפות את הקיפאון היחסי הנוכחי על המשק בכדי למנוע עליה משמעותית במספר החולים בכל רגע נתון.
    מה יעשו למשק עוד שלושה חודשים שנראים כמו מה שאנו רואים כרגע ? איך זה ישפיע על שוק הנדל”ן לדעתך ?

    • ינון אריאלי  09/03/2020

      שאלה טובה. ככל שהשיתוק של העולם יתמשך לתקופה ארוכה יותר כך גם יגדלו הבעיות והחוסרים בסחורות ומוצרים בסיסיים. אני לא בטוח שנגיע לשם כי ההידבקות במחלה לא כזו גדולה וגם היקף החולים הקשים לא גדול, אבל הכל יכול לקרות.

  • נוד ניק  10/03/2020

    ינון – הנחת היסוד שלך, שעליה אתה חוזר שוב ושוב גם בגוף המאמר וגם בתגובות, היא “ההידבקות במחלה לא כזו גדולה וגם היקף החולים הקשים לא גדול”.
    זו הנחה מופרכת.
    30-40 אחוז מן האוכלוסייה שעלולים להידבק על פי הערכות מסוימות מביאים לחצי מיליון מתים בארה”ב לבדה, וזה על פי תרחיש מינימליסטי של חצי אחוז תמותה (אפילו דרום קוריאה שמטפלת מצוין יחסית נמצאת מעל חצי אחוז; ובאיטליה זה כרגע מעל 5% – וארה”ב כרגע בהדחקה גמורה).
    בעולם כולו, כרגע, 10% מהנדבקים מתים או במצב קשה.
    אז כן, חלק מהמדינות נוקטות אמצעים, וחלקן יצליחו לעצור התפשטות המונית (למשל דרום קוריאה, ויש לקוות שגם אנחנו). אבל באחרות המצב רחוק מאוד משם.

    • ינון אריאלי  10/03/2020

      כרגע לפחות זה נראה שהוירוס לא מתפשט כל כך מהר (תראה כאן https://www.worldometers.info/coronavirus/ ), אבל מובן שהכל יכול לקרות. אני מעדיף להיות אופטימי/ריאלי ולהעריך שהקורונה לא תחסל את האנושות.

  • נוד ניק  10/03/2020

    שם אני עוקב בקביעות.
    בוא נאמר שכאשר אין חשש לחיסול האנושות, מדינות שלמות (ראה איטליה) אינן מטילות עוצר על כל תושביהן.
    בהחלט לא “הכול יכול לקרות”, אבל כבר מה שקורה עכשיו מבחינת התגובה העולמית אינו דומה לשום דבר שהכרנו בימי חיינו.
    כרגע ארה”ב ב-700 חולים בערך.
    תרשום: בעוד עשרה ימים יהיו שם קרוב יותר ל-10,000 ובסביבות 500 מתים. לפחות.
    את רמות ההיסטריה הצפויות שם באמת קשה להעריך.

    • ינון אריאלי  10/03/2020

      הלוואי ואתה טועה ומספר החולים והנפטרים יישאר נמוך, אבל כמובן שהכל יכול לקרות. בכל מקרה, רק לשם הפרופורציה, בארה”ב מתים עשרות אלפי איש מידי שנה משפעת אבל אף אחד לא שומע על זה והשווקים לא נופלים.

      https://www.themarker.com/wallstreet/1.8493975

  • בנימי רון  10/03/2020

    כתבה מעולה

  • סוחר חכם  10/03/2020

    השווקים לא נופלים בגלל הוירוס, זה כיסוי ותירוץ. מישהו החליט שהשוק יקרוס אז הוא קורס.

  • נוד ניק  10/03/2020

    ינון – זה לא דומה לשפעת.
    לא מבחינת פוטנציאל ההדבקה (30-40%, כלומר בין 100 ל-130 מיליון) ובמיוחד לא מבחינת התמותה (חצי אחוז מכל אלה מתחיל ב-500,000, *כאשר התגובה מהירה כמו בדרום קוריאה*).
    גם אני מקווה שלא נגיע לשם. אבל ההשוואה לשפעת היא חסרת אחריות.
    שוב, ראה כמה זמן לקח לאיטליה להגיע מ”לא נעים, לא נורא” לאיפה שהיא נמצא היום. 10 ימים.
    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

  • שאול שאולי  10/03/2020

    לא מבין מה הלחץ
    הכוח העובד בעולם (אני מניח…) הוא בעיקר מתחת ל60 גם אם יהיה הדבקה מטורפת והרבה מתים הכוח העובד בעולם שזה המנוע עדיין ימשיך כי – הגיל הוא פקטור קריטי פה .

  • סוחר לא חכם ולא טיפש  10/03/2020

    “השווקים לא נופלים בגלל הוירוס, זה כיסוי ותירוץ. מישהו החליט שהשוק יקרוס אז הוא קורס.”
    מה תירוץ וכיסוי? מה זה בן אדם ?
    מה שמאוד מענייין זה ריי דאליו שהוציא כתבה בשם “The World Has Gone Mad and the System Is Broken”
    מאוד מעניין , בכלל ההסתכלות שלו על דברים מאוד מעניינת אני עם המון דברים לא מסכים (זהב(?!?!!)) אבל ראיית המאקרו שלו מאוד מעניינת (לא מדבר על הספרי חארטה שהוא הוציא ) , יש לו ביוטוב סרטון שהוא הויצא על “המכונה הכלכלית” יש לזה גם תרגום בעברית “איך המכונה הכלכלית עובדת” https://www.youtube.com/watch?v=VSKNAeSYAvc

    בכל מקרה , קיבלנו הזדמנות מאוד מאוד מיוחדת לקנות פרארי במחיר של יונדי גאטס – תהנו מזה ותעבדו נכון בשקילות דעות ולא בחשיבה עדרית .

  • יגאל  10/03/2020

    למה דווקא לאומי ולא פועלים/דיסקונט/פועלים?

    תודה על תשובתך.

    • ינון אריאלי  10/03/2020

      אצל לאומי יש לדעתי את הצירוף הכי טוב של תמחור חסר ותשואה גבוהה ביותר על ההון העצמי. אבל זה מצריך ניתוח נוסף שלא השלמתי עדיין.

  • סוחר חכם  10/03/2020

    ינון,

    לבוא ולומר שיפן מדינה יוצאת דופן זה לא לומר כלום וסתם לנסות לנפנף. כמעט כל בשווקים באסיה נסחרים מתחת לשיא של שנת 2008.

    בוא תכתוב שהשוק מורץ על ידי חבורת אינטרסים תוך שימוש במידע פנים וההשקעות שאתה מדבר עליהן זה קזינו בסגנון משפחות הפשע ברשות החוק

  • יחידת השלף  15/03/2020

    את האמרה המפורסמת אמר רוטשילד ולא וורן באפט, אבל נו שוין, במילא היום לא מבדילים בינהם…

  • שיינר אליעזר  01/04/2020

    ינון שלום
    איני מבין את העליות הרצופות של הימים האחרונים. הכלכלה קורסת, בארה”ב מדברים על אלפי מתים. אצלנו המיתון בפתח ומי יודע כמה זמן יימשך . את דעתך ותשובותיך כתבת בין ה 8- ל 10 במרץ. מה דעתך כיום כחודש מאז.
    תודה אליעזר elish

    • ינון אריאלי  01/04/2020

      היי אליעזר, אני מסכים איתך שהעולם עדיין לא הבריא, אבל שוק ההון תמיד מגלם את הציפיות למה שיקרה בעתיד, והמשקיעים כנראה הבינו שהקורונה זה אירוע זמני שאחריו הפעילות הכלכלית תשוב להיות כפי שהייתה לפני. עם זאת, ייתכן שהעליות בשבועיים האחרונים הן מלאכותיות ומטרתן לשפר תשואות של הרבעון הראשון ובהמשך עוד יהיו ירידות. אף אחד לא יודע. לכן, צריך להתעלם מהתנהגות השוק ולבחור השקעות בחברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול ולהסתכל על הטווח הארוך יותר.

  • אבירם לוי  06/04/2020

    היי ינון
    האם דלק בעמ נמנת בחברות האיכותיות שאתה מתכוון? ואשמח מאוד ךדעת מה אתה חושב על קניה בדלק

    • ינון אריאלי  06/04/2020

      קבוצת דלק לא עומדת בקריטריונים שלי משום שהיא ממונפת יתר על המידה.

  • דנה  18/04/2020

    ינון שלום בהמשך לשאלה של אור על חברות איכותיות. האם לדוגמא חברות כמו מקדונלד’ס או הום דיפו הם איכותיות ? משום שההון העצמי שם שלילי מספר שנים. אבל מנגד מדובר כידוע בחברות ותיקות ומותגים חזקים,ורואים בגרף המניה את העליה המתמדת לאורך השנים . והרווחים עולים מדי שנה.
    כמו כן לגבי המינוף בקבוצת דלק – במניה שהצעת “עמיר שיווק” בפוסט אחר מ 6.4.20 אין כל כך הבדל לעומת קבוצת דלק מבחינת המינוף. בשני הניירות התחייבויות שוטפות גדולות מאוד יחסית להתחייבות ז”א . בשניהם ניתן לפרוע את ההתחייבויות השוטפות מהרכוש השוטף. כאמור הדוח של דלק רכב האחרון המעודכן הוא מ2018 ועמיר שיווק 2019 . כנ”ל ב”ארית תעשיות “

    • ינון אריאלי  18/04/2020

      היי דנה,
      יש הרבה פרמטרים שמגדירים חברה כאיכותית, למשל תשואה גבוהה על ההון העצמי, יכולת צמיחה ללא מינוף גבוה, רווחיות גבוהה ועוד.
      יש הבדל גדול בין מקדונלד’ס, שיש לה מוצר בסיסי במחיר זול יחסית שנמכר בכל העולם, לבין הום דיפו, הפועלת בתחום תחרותי למדי ומתקשה להתמודד עם המעבר של הצרכנים לקניה מקוונת.

      לגבי המינוף- ברשימה שלי בחרתי רק בחברות יציבות פיננסית בהן המינוף נמוך יחסית. מובן שיש גם חברות נוספות שמצטיינות בזה, השאלה אם המניות שלהן נסחרות במחיר אטרקטיבי.
      קבוצת דלק היא חברה ממונפת יותר מידי, ובוודאי שאינה עונה על קריטריון היציבות הפיננסית שאני דורש מהחברות שאני בוחר.

  • דנה  18/04/2020

    במקום דלק רכב הכוונה כמובן לקבוצת דלק מן הסתם

  • דנה  19/04/2020

    היי ינון . לצערי לא קיבלתי תשובה לשאלה ששאלתי.
    אסתפק רק בתשובה לשאלה האם הום דיפו ומקדונלדס הם חברות איכותיות ? אני יודעת שהן שונות לגמרי בעיסוק. פשוט מדובר בחברות עם שווי שוק גדול שהפגינו עלייה מתמדת , ולכן מעניין אותי. תודה מראש

    • ינון אריאלי  19/04/2020

      היי דנה,
      כן, שתיהן חברות איכותיות (אבל זה לא אומר שכדאי לקנות את המניות שלהן…).

  • טל כהן  27/04/2020

    היי ינון
    1. מה דעתך על חברות התעופה האמריקאיות?
    בניתוח קצרצר אפשר לראות שחברת סאותווסט (LUV) בעלת החוב הכי נמוך מבין כל חברות התעופה. האם לדעתך זה הטריגר שיבליט חברה אחת משאר החברות בתחום?
    ו2. מה דעתך על חברת קרניבל (CCL) שקיבלה חילוץ מהפד.
    המחירים של שתיהן מאוד זולים ומפתים ומדובר אולי בשני הסקטורים האחרונים שעוד לא הראו התאוששות מסוימת מבחינת מחיר המניה…

    • ינון אריאלי  27/04/2020

      היי טל,
      1. רובן ממונפות מידי ויתקשו לשרוד את הסגר, אבל למזלן טראמפ לא ייתן לזה לקרות וימשיך לתת להן מענקים נדיבים. אני הייתי מעדיף את החברות הגדולות בענף עם המינוף הנמוך ביותר.
      2. CCL למעשה כבר פשטה רגל. אני לא רואה אנשים שטים בספינות שלה בעתיד הנראה לעין, כך שהיא תתקשה לשרוד את התקופה הזו. קנית המניה זה הימור.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X