התיק של ינון

אחרי שהחלום ב’מירה’ נמוג – איזו שותפות נפט הפכה מעניינת

07/09/2012 • ינון אריאלי

עכשיו זה כבר רשמי – אין גז בקידוח “מירה”. למי ששכח, הסאגה ב”מירה” התחילה בהערכות מוקדמות שסיפרו על מאגר שעשוי להכיל כ- 42 מיליארד מ”ק (BCM) של גז טבעי, ובנוסף מבנה המכיל כ- 64 מיליון חביות נפט. כמות לא מבוטלת. מה שכן, כבר ביולי, הקידוח נתקל בבעיות טכניות ולא נמצא גז, מה שהוביל לירידות חדות במניות השותפות בפרויקט. הן מצידן דחו את הטענה וסיפרו למשקיעים כי הקידוח נתקל ב”כיס” מים ולכן לא הגיע לשכבת המטרה, שם אמור היה להימצא עיקר הגז.

השותפות טענו כי הוחלט להמשיך את הקידוח באופן אלכסוני על מנת להגיע למאגר בנקודה אחרת. המשקיעים קנו את הסיפור והמניות שוב זינקו. בסופו של דבר, אחרי מספר שבועות, יצאה ההודעה הרשמית שאין כלום במאגר והמניות צללו למטה בעשרות אחוזים. עכשיו, החברות מספרנות לנו שבעצם הסיפור לא הסתיים – ל”מירה” יש אחות סיאמית שקוראים לה “שרה”, ובעצם הקידוח ב”מירה” היה רק קדימון (“אקספלורצית” הכנה בשפה מקצועית) לקראת הדבר האמיתי – קידוח “שרה”.

יש כמובן הערכות כאלו ואחרות, אולם למען האמת, אין לאף אחד מאיתנו יכולת אמיתית לנחש אם יש או אין גז בשרה. מה שכן, אנחנו יכולים להסתכל על הנתונים הפונדמנטאליים, שמלמדים כי החברות האלו נסחרו בשבועות האחרונים בשוויים מופרזים אפילו בהנחת תרחיש תגלית אופטימי. יותר מזה, ידוע כי התזמון הטוב ביותר להיכנס למניה או למגזר מסוים, הוא ברגע שאין באזז סביבה, כאשר המשקיעים הולכים לכיוונים אחרים. למשל ב- 2007-2008 מניות הגז/נפט נסחרו בתמחורים כה נמוכים המגלמים היעדר תגליות גז/נפט בכלל. זה היה זמן טוב להיכנס.

אם תשימו לב, מרבית המניות במגזר שזינקו בשנה האחרונה, חזרו לרמה נמוכה הרבה יותר מנקודת שיא הבאזז. ועדיין, מרביתן נמצאות בנקודה יקרה מידי לטעמי, גבוהה בהרבה מהיכן שהיו ב- 2007-2008. זרח יהש למשל, היא דוגמא טובה למניה מהמגזר שנראית מעניינת בימים אלו. בניגוד לחברות אחרות בענף, לזרח מעולם לא נדבקה הסקסיות של המגזר והיא נשארה מחוץ לאור הזרקורים של המשקיעים בשנה האחרונה. למרות זאת, לאחרונה יש שם התפתחויות חיוביות מאוד שמצדיקות בחינה של הנושא.

למי שלא מכיר, זרח היא שותפות לחיפוש גז ונפט המחזיקה במספר רישיונות חיפוש, שהמבטיח ביותר מביניהם הוא מאגר “גוליבר”, הנמצא ברצועת המים הרדודים של הים התיכון (זרח מחזיקה ב- 41.5% מזכויות המאגר). בתחילת אוגוסט התחיל הסקר הסיסמי התלת מימדי של זרח ברשיון “גוליבר” שצפוי להימשך מספר חודשים עד שנדע האם יש סיכוי להימצאות משאב אנרגיה כלשהו בכמות משמעותית במאגר.

קשה לנחש אם אכן יש גז או נפט במאגר, אולם במחיר הנוכחי, התמחור של המניה מגמלם אפסייד גדול בהרבה מאשר הדאון-סייד. כנראה שגם מחזיקי המניות הגדולים של החברות השותפות בפרויקט רואים את זה. אחרת, איך תסבירו את העובדה שבעל העניין המרכזי בחברה, מר יחזקאל כליף, מגדיל את ההחזקה שלו במניות החברה מידי יום כמעט. לרוב מדובר בסכומים נמוכים יחסית, אולם בסך הכול הוא הגדיל את ההחזקה שלו בחברה ב- 3% בחודשים האחרונים. לא מעט. הגדילה לעשות שמחה דהוקי, בעלת העניין הגדולה ביותר של גוליבר אנרג’י, אחת השותפות בפרויקט, שהוסיפה לא פחות מ- 13.5% להחזקות שלה בזרח לאחרונה.

הפעילות התגברה לאחרונה גם סביב גוליבר עצמה, כאשר רק לפני מספר שבועות רכש יונס נזריאן כ- 10% ממניות החברה בתמורה ל- 2.6 מיליון שקלים. יש עוד – לפני כחודש התקבל מימון משמעותי לחברה בעקבות הנפקת מניות פרטית לאדמה השקעות ולקנדרה ישראל. חיזוק נוסף התקבל לאחרונה מחברת אשטורם הוותיקה, שהסכימה לרתק 55 מיליון שקלים לטובת הפרויקט. לא מעט כסף בשביל הימור (למרות שהיא תוציא את רובו רק אם ימצא משהו בקידוח). המשקיעים המוסדיים עדיין לא נמצאים במניה, אולם בכל זאת בית ההשקעות אי.בי.אי רכש כ- 5% ממניות זרח בשבועות האחרונים. האם החברים המכובדים האלו כבר מריחים את אדי הנפט או הגז העולים מהאיזור? אין לי מושג, אבל חייבים להודות שזה מידע חיובי מעניין.

מה שיפה בסיפור של זרח, הוא שגם אם לא ימצאו ממצאים משמעותיים במאגר, מבחינה פונדמנטאלית הדאון-סייד מצומצם יחסית היות והמניה נסחרת הרבה מתחת להון העצמי שלה, ונמוך בהרבה בהשוואה לחברות אחרות במגזר שהיו בסיטואציה דומה. בנוסף, לזרח יישארו מספיק מזומנים בקופה בשביל פרויקטים אחרים בעתיד. כך למשל היא רכשה לאחרונה כ- 5% מרישיון “שמן” של חברת שמן חיפושי נפט בסכום של כ- 8 מיליון דולר (שישולם בהדרגה). רישיון “שמן” ממוקם כ- 15 ק”מ מערבית לאשדוד, ועל פי הסקרים הסיסמיים יש בו שני מבנים גיאולוגיים שבהם עשויות להימצא תגליות נפט המוערכות בכ- 220 מיליון חביות.

אני חייב להודות שההתנהלות של זרח הייתה קצת לא מאורגנת בעבר, ומספיק להסתכל על ההתרחשויות בקידוחים קודמים שלה. למרות זאת, לדעתי יש כאן הזדמנות השקעה מעניינת. בכל מקרה, בשביל שיהיה ברור – אני רואה פוטנציאל לאפסייד גדול, אבל חשוב מאוד להדגיש שמדובר כאן על השקעה בפרופיל סיכון גבוה, בכל זאת – יכול להיות שגם הפעם נראה מאגר ריק מתוכן. לכן, גם אם החלטתם להשקיע בה, לא כדאי להקצות לעניין יותר מאחוזים בודדים מהתיק שלכם.

* * *

לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, הוא מחזיק את מנית זרח בתיק האישי שלו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • עוזי  30/09/2012

    שלום רב .
    אני מושקע במודיעין כבר שנתיים וחיכיתי כמו הרבה אחרים לקידוחים במירה ושרה .
    האם היום בשערים הנ״ל אתה חושב שאין יותר מה לחפש במודיעין או שבכל זאת אמתין לקידוח בשרה ,ים חדרה וגבריאלה ?
    תודה וחג שמח .

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X