התיק של ינון

איך להרוויח מהמניות שאחרים לא מסתכלים עליהן

16/01/2010 • ינון אריאלי

התנ”ך של המשקיעים הלעומתיים (contrarian investors), אלו הבוחרים במניות של חברות לא פופולאריות שאיש אינו מעוניין לקנות אותן, הוא ספרו המצוין של דיוויד דרמן “אסטרטגיות השקעה למשקיע הלעומתי” (Contrarian Investment Strategies). מלבד היותו ספר חובה, לדעתי, לכל משקיע באשר הוא, דרמן מספק שורה ברורה של קריטריונים בעזרתם תוכלו לאתר מניות שעשויות להניב לכם תשואות גבוהות במיוחד אם יהיה לכם האומץ לרכוש אותן בזמן שהן אינן פופולאריות ולהחזיק אותן בסבלנות עד אשר תחלוף הסערה.

העקרונות של דרמן מבוססים על העובדה שמשקיעים נוטים להתרכז בחברות החמות ביותר, אלו שפרסמו את הדוחות הטובים ביותר, ולהפריז בהערכת שוויין. לעומת זאת, הם נוטים להתעלם מהחברות שהציגו תוצאות פחות טובות או שנתקלו בקשיים, בין אם באופן זמני או לא, ולהמעיט בערכן. כתוצאה מכך, מניות של חברות פופולאריות נסחרות לרוב ביוקר, וגם אם תהיה הפתעה חיובית כלשהי (למשל פרסום דוחות מצוינים), היא בדרך כלל כבר תהיה מגולמת במחיר ולא תעלה אותו בצורה משמעותית. מצד שני, הפתעה שלילית עשויה להפיל את מחירן מטה בצורה חדה.

מנגד, מחירן של המניות הזנוחות, ידחף מטה והן יסחרו במקרים רבים נמוך מידי, גם תחת ההנחה שיתממש תרחיש גרוע לפעילותן. בגלל תת התמחור בו הן נמצאות, להפתעה שלילית כבר אין יותר מידי לאן להפיל אותן. אבל, במקרה של הפתעה חיובית, יש למחיר הרבה מאוד לאן לעלות. בדיוק בגלל זה, בחירה דווקא במניות שאינן פופולאריות היא השקעה חכמה מאוד. השקעה במניות כאלו היא קשה מבחינה פסיכולוגית, ולכן מעטים בלבד נוקטים בה. אבל, אלו שעושים זאת בעקביות, מצליחים להשיג תשואות מרשימות למדי.

איך בוחרים מניות כאלו? דרמן ממליץ לחפש את המניות הללו על פי ארבעה קריטריונים: מכפיל הרווח (price/earnings), מכפיל תזרים המזומנים (price/cash flow), מכפיל שווי מאזני (price/book value) ומכפיל תשואת הדיבידנד (price/dividend yield). במידה ושניים או יותר מהקריטריונים של מניה נמצאים ב- 20% התחתונים של השוק, היא תהיה מניה לעומתית.

ברור שמכפילים נמוכים כשלעצמם אינם אומרים דבר, וייתכן שיש סיבה מוצדקת לכך שהם כל כך נמוכים. לכן, הכרחי לבחון גם יחסים פיננסים על החברה, בכדי לגלות אם היא אכן נסחרת בזול או שיש הגיון מאחורי השיגעון. בין היחסים העיקריים אותם בוחן דרמן הם תשואה גבוהה על ההון, יחס שוטף גבוה מהממוצע במגזר של החברה (נכסים לזמן קצר חלקי התחייבויות לזמן קצר), ושולי רווח לפני מס הגבוהים מ- 10%.

כשהרצתי את הקריטריונים האלו במסננת המניות שלי, קפצה מיד מניה מעניינת – חברת משחקי ההימורים הסינית GigaMedia (GIsGM). המחיר בעבר אינו אומר דבר, אבל רק בשביל הפרוטוקול, לפני פרוץ המשבר, בנובמבר 2007, נסחרו מניות החברה במחיר שיא של כמעט 24 דולרים. בשנתיים שלאחר מכן, הן צללו מטה והיום הן נסחרות סביב 3 דולרים. בהנחה שהתוצאות החלשות במיוחד של הרבעון האחרון לא ישקפו את פעילות החברה בעתיד הרחוק יותר, המכפילים של המניה נמוכים גם ביחס לשוק וגם ביחס למתחרות. אמנם, התחרות בתחום משחקי ההימורים התגברה מאוד בשנים האחרונות, וביחד עם החולשה הכללית בעולם משיכה להקשות על פעילות החברה. יחד עם זאת, לחברה מספיק מזומנים לצלוח את התקופה הקרובה, והפופולאריות שלה יכולה לסייע לה לחזור לרווחיות בעתיד. אם גם אתם סבורים כך ויש לכם את הסבלנות הנדרשת, יכול להיות שיש כאן מציאה לעומתית נהדרת עבורכם.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X