התיק של ינון

מדד הפחד (VIX) – המדד שיאותת לכם על התחתית

19/05/2022 • ינון אריאלי
מדד הפחד (VIX) – המדד שיאותת לכם על התחתית

מדד הויקס שמרמז לנו אם המשקיעים באופוריה או פחד מוגזם, ומגלה לנו אם כדאי לקנות עכשיו מניות.

כמו שאתם בטח כבר יודעים (ואם לא אז תפנימו את זה), אי אפשר לתזמן את התחתית של השוק. הדרך הנכונה לנצל את המפולת שיש עכשיו היא לקנות עוד יחידות מהמניות שאתם מאמינים בהן במהלך הירידות.

אבל יש אינדיקטור מעניין, שמרמז לנו על רמת הפחד של המשקיעים, וכך אפשר לקבל מושג על עומק המפולת הצפוי.

הוא נקרא מדד הוויקס, VIX, והוא מכונה “מדד הפחד”.

מהו הוויקס ומה הוא מודד?

מדד ה- VIX (קיצור באנגלית של Volatility Index) מודד למעשה את הציפיה של המשקיעים לתנודה חזקה של השוק למטה או למעלה בעתיד הקרוב.

הערך של המדד הזה נקבע על סמך סטיות התקן הגלומות במחירי האופציות אשר נסחרות בבורסה בשיקאגו על מדד ה-S&P500 (למי שלא מכיר, אופציה מקנה לכם את הזכות לרכוש את המניה עד נקודת זמן מסוימת במחיר מוגדר מראש). אני יודע שזה נשמע כמו סינית, אבל בשפה פשוטה, הערך של מדד הוויקס נותן לנו תובנה לגבי רמת תאוות הבצע או הפחד של המשקיעים בנקודת הזמן הנוכחית.

מטבע הדברים, התנודתיות החזויה תהיה הגבוהה ביותר בזמנים שהמשקיעים בפחד, כי הם חוששים ממפולת חדה, ומכאן קיבל המדד את שמו מדד הפחד (למרות בפועל הוא מודד גם אופוריה מופרזת).

אגב, יש גם מדד פחד מקומי שלנו, ה-VIXTA, המחושב על בסיס סטיות התקן של האופציות על מדד ת”א 35.

מתי הויקס עולה ומתי הוא יורד?

היסטורית, בימים של שגרה, ה-VIX ינוע בין הערכים 12-17 פלוס מינוס.

כשמדד יורד לסביבות 10 זה לרוב סימן לאופטימיות מופרזת של המשקיעים, וזה קורה לרוב בתקופות של פריחה כלכלית, כשאין בכלל בעיות באופק.

מצד שני, כשהויקס עולה מעל 25 זה לרוב סימן שהמשקיעים בפחד מהבאות. אם הויקס מטפס מעל 35 זה כבר סימן לפאניקה קיצונית של המשקיעים.

השיא של הויקס נרשם בתקופת קריסת ליהמן ברד’רס במשבר הסאב פריים ב-2008 (סביב 80) ובפרוץ הקורונה במרץ 2020 (סביב 65).

איך להיעזר במדד הוויקס?

מדד הוויקס הוא כאמור לא אינדיקטור לתזמון השוק. את זה אי אפשר לעשות. אבל אפשר להיעזר בו כדי להבין אם המשקיעים כבר עתה בפאניקה מוגזמת.

אתמול זינק הויקס ב-25% לרמה של 32.6, שמרמזת שרמת הפחד של המשקיעים מאוד גבוהה (אגב, המשקיעים הישראלים כנראה יותר רגועים, כי הויקס התל-אביבי עומד על 22).

זו עדיין רמה נמוכה מזו שנרשמה בקורונה ובטח במשבר הסאב פריים, אבל זה מעיד שהמשקיעים מתחילים להיכנס לפאניקה מוגזמת.

נכון, יש אינפלציה, העלאות ריבית צפויות, בעיות בשרשת האספקה ומחירי תובלה גבוהים – וזה מפחיד. אבל מפה ועד כניסה למיתון של שנים כמו ה-great depression הדרך מאוד רחוקה לדעתי.

בכל מקרה, כשהמשקיעים בפחד יש יותר הזדמנויות מאשר בימים שבשגרה, ולכן משקיעים כמונו שפועלים ברציונליות ומסתכלים על הטווח הבינוני והארוך יכולים לנצל את זה ולאסוף מניות במחירי הזדמנות יוצאי דופן.

היסטורית, כשהויקס היה מעל 35 זו הייתה נקודה מצוינת לקנות מניות, ואני חושב שגם היום זה המצב.

ברור שלא כל מניה שתקנו עכשיו תעלה, ולכן גם עתה צריך לבחור את המניות בקפידה. תימנעו מחברות ממונפות מידי, מחברות שהאינפלציה תפגע קשות ברווחיות שלהן, ומחברות טכנולוגיות שנסחרות בתמחור מופרז (ויש עדיין רבות כאלו).

לאחרונה גם אני התחלתי לנצל את המצב והתיק שלי מצויד בשלל הזדמנויות השקעה במניות של חברות שאני מעריך שיצלחו נהדר את הבעיות בעולם (אינפלציה, העלאת ריבית וכד’) ונסחרות היום במחירים סופר-אטרקטיביים.

שורה תחתונה

אי אפשר לתזמן את השוק, אבל בהחלט אפשר לנצל את הירידות החדות כדי לקנות מניות מנצחות שיכולות לעלות בעשרות ואפילו מאות אחוזים בשנים הקרובות.

בהצלחה!

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X