התיק של ינון

איך להרוויח מחברות הספאק שכובשות את וול סטריט

27/12/2020 • ינון אריאלי
איך להרוויח מחברות הספאק שכובשות את וול סטריט

חברות ספאק: איך להשקיע בטרנד הכי חם בשוק המניות 

אם הייתי מציע לכם לתת לי צ’ק פתוח לשנתיים ואני אשתדל למצוא השקעה מעניינת לכסף שלכם, הייתם הולכים על זה?

אם השבתם בשלילה אז אתם במיעוט כי בשנה האחרונה מיליוני משקיעים בוול סטריט הסכימו לתת את מיטב כספם – עשרות מיליארדי דולרים, למנהלי חברות צ’ק פתוח כאלו בתקווה שירוויחו בשבילם כסף במהלך הזה. לפעמים זה עובד בגדול, אבל יש גם הרבה סיכונים בדרך. איך בוחרים מנית ספאק מנצחת?

מהי חברת ספאק (SPAC)?

חברות ספאק, SPAC, קיצור של special purpose acquisition companies, או חברות צ’ק פתוח (blank check companies), הן חברות שהונפקו ללא פעילות עסקית וגייסו כסף ממשקיעים גדולים במטרה אחת – למזג לתוכן פעילות של חברה פרטית כלשהי בתמורה לנתח ממניותיה.

התהליך הזה הוא win-win עבור שני הצדדים – החברה הממוזגת נכנסת לבורסה בזריזות, בלי תשקיפים מסובכים ורוד-שואו יקר, ומקבלת “בוכטה” של מזומנים, ומן העבר השני מחזיקי מניות השלד מקבלים נתח נכבד ממניות חברה פופולארית בתמחור אטרקטיבי, שאפילו יכול לעלות בגלל הבאזז סביב המיזוג.

חברות הספאק מנפיקות בדרך כלל יחידות השתתפות (Units) ב-10 דולר למניה, וביום המסחר הראשון הן משקפות לחברה שווי שוק השווה לסכום הכספי שגויס לחברה. לאחר מספר שבועות חל יום הפיצול, בו מתפצלת כל יחידה למניה וכתב אופציה (וורנט, Warrant), שמקנה למחזיק בו את האופציה להמירו למניה בעתיד בתוספת עלות מימוש ידועה מראש (לרוב 11.5 דולר), ושני ניירות הערך האלו מתחילים להיסחר בבורסה בנפרד.

למה המשקיעים כל כך מתלהבים מחברות הספאק האלו?

בזמנים רגילים אין ביקוש גדול מידי לחברות ספאק, כי גם מנהלי הספאק וגם החברות הפרטיות המועמדות למיזוג יודעות שהן יתומחרו על בסיס התוצאות הכספיות שלהן. אבל בתקופות של אופוריה בשוק המשקיעים מוכנים לתמחר חברות בתמחורים גבוהים הרבה יותר תוך התעלמות מהסיכונים הטמונים בהשקעה, ולכן הביקוש למניות ספאק עולה והן יכולות לזנק בעשרות ולפעמים אפילו מאות אחוזים מייד לאחר ההודעה על מיזוג הפעילות החדשה פנימה. בין הדוגמאות הבולטות שהובילו לזינוק אדיר במניה אפשר להזכיר את Virgin Galactic Holdings, חברת המשאיות החשמליות Nikola ואת DraftKings, שטסו למעלה בחודשים שלאחר המיזוג שלהן לחברות ספאק.

גם החברות הישראליות זיהו את הפוטנציאל הזה, ולאחרונה שמענו על חברת אינוויז, שמפתחת חיישני LiDAR לרכב אוטונומי, שצפויה להתמזג לתוך הספאק Collective Growth Corporation בעתיד הקרוב, וגם חברת המלצות התוכן טאבולה שוקלת הנפקה כזאת בעתיד הקרוב (השמועה מדבר על מיזוג לתוך הספאק ION Acquisition Corp 1).

הנפקות ספאק לאורך השנים

ה-SPACs הם כרגע תפוח האדמה הכי לוהט בוול סטריט. לפי האתר SPACInsider היו השנה 248 הנפקות ספאק שגייסו כ-82 מיליארד דולר, פי 4 ממספר ההנפקות ב-2019 ופי 16 מהמספר של שנה ממוצעת. כנראה שהמספרים האלו הולכים לגדול, כי לפי ההערכות האנליסטים של גולדמן זאקס, בשנתיים הקרובות אנחנו צפויים לראות פעילות מיזוגים של חברות פרטיות לתוך שלדים בהיקף של 300 מיליארד דולר. המגמה הזו מזכירה מאוד את השנתיים שלפני התפוצצות בועת הדוט.קום, שגם שם הייתה התלהבות מטורפת כזו, ואני מעריך שזה יימשך עוד תקופה דומה גם הפעם, בעיקר כי יש המון “כסף” של משקיעים חסרי ניסיון, שרק מחפשים להיכנס לבורסה ורודפים אחרי ה”סיפורים החמים” בכל מחיר.

מה הסיכונים בהשקעה בספאק?

לא הכל כזה וורוד בממלכת השלדים הזו. מנהלי הספאק (הספונסרים) דואגים לכך שהם יצאו ברווח מרשים, אבל מחזיקי המניות האחרים נשארים במקרים רבים רק עם הפירורים ואפילו מסיימים בהפסד.

מצד אחד, עם קניתם את מניות הספאק ביום המסחר הראשון ב-10 דולר, אז ההפסד שלכם מוגבל יחסית, כי אם מנהלי הספאק לא ימזגו פעילות במהלך השנתיים הבאות אז כספכם יוחזר אליכם בניכוי הוצאות התפעול של החברה.

הבעיה מתחילה כאשר מנהלי הספאק ממזגים לתוכו פעילות לא מוצלחת או כזו שהמשקיעים לא ממש אוהבים. במקרה כזה, מניות הספאק יכולות לחוות ירידה משמעותית לאחר המיזוג, כמו כל מניה אחרת בשוק, וההפסד של המשקיעים עלול להיות גדול יותר.

וגם אם מוזגה פעילות איכותית, זה לא מבטיח שתצאו ברווח גדול. ראשית, כי החברה הממוזגת אינה פרייארית ותסכים למיזוג רק לפי שווי גבוה מספיק מבחינתה. זה אומר שתחזיקו במניות של חברה שלרוב לא תתומחר בזול, במיוחד אם היא מגיעה מתחום שיש סביבו באזז בתקופה הנוכחית, כמו תחום הרכב החשמלי, ביומד וכד’.

סיכון משמעותי נוסף מגיע מכיוון הדילול שצפוי להגיע לאחר מיזוג הפעילות החדשה. מי שיקרא את האותיות הקטנות בתשקיפי ספאק, יראה כי ברוב המקרים בעלי הספאק דואגים בעיקר לכיס של עצמם ולא למשקיעים האחרים, ויכולים לקבל עד 20% מניות נוספות מהספאק עבור סכום פעוט של כמה עשרות אלפי דולרים בלבד. תחשבו למשל על ספאק שגייס 500 מיליון דולר, ולאחר המיזוג עם הפעילות החדשה יקבלו מנהלי השלד אפשרות לשלם בסך הכול כמה עשרות אלפי דולרים ולקבל מניות בשווי של 100 מיליון דולר! גם אם המניה תיפול ב-50% מייד לאחר המיזוג, מנהלי הספאק עדיין ירוויחו אלפי אחוזים על ההשקעה שלהם, אבל המשקיעים האחרים ידוללו למוות ויצאו בהפסד כואב.

איך לבחור חברת ספאק מנצחת?

אתם מוזמנים לגלוש בעצמכם לאתר SpacTrack ולראות את רשימת 282 חברות הספאק הפעילות היום. חלקן הונפקו ועדיין לא חל יום הפיצול של המניה וה-warrant, חלקן בשלב חיפוש פעילות למיזוג ולחלקן מוזגה פעילות עסקית והן כבר חברות רגילות לכל דבר.

מי שמשקיע במניות של חברות ספאק לפני מיזוג פעילות חדשה, כנראה מצפה להרוויח בגדול, אבל מתוך 282 חברות ספאק הפעילות היום, רק כמה עשרות זינקו מעל 100%, ומדובר רק בחברות שהצליחו למזג פעילות מספיק “סקסית” לתוכן או שנמצאות במשא ומתן למיזוג פעילות כזו. זה אומר שרק חלק קטן יחסית מתוך 242 חברות הספאק שעדיין מחפשות פעילות יזנקו למעלה בצורה משמעותית, והשאלה היא איך דגים את החברות האלו?

אחת האופציות היא לא לנסות לדוג את מניות הספאק המנצחות, אלא לקנות מגוון רחב שלהן באמצעות תעודת סל ייעודית. יש היום שתי תעודות סל שעוקבות אחר מניות ספאק – SPCX ו- SPAK. שתיהן תעודות צעירות עם היקף כספי מושקע נמוך יחסית, אבל בהנחה שהאופוריה בשווקים תמשך, אני מעריך שהן יגדלו בצורה משמעותית בעתיד הקרוב. זה ייתן להן רוח גבית מסוימת למעלה, אבל בסופו של דבר ההצלחה של התעודה לאורך זמן תהיה רק אם מנהליה ידעו לבחור את חברות הספאק הנכונות, אחרת היא תפגר אחרי המדדים המרכזיים בוול סטריט.

למי שמעדיף לבחור מניות ספאק בפינצטה, ולדעתי זו הדרך המועדפת שתעבוד הרבה יותר טוב, אין ברירה אלא לבחון לעומק את הספאק ואת הפעילות הממוזגת. אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת ספאק מנצח היא בחינת היסטוריית ההצלחות של מנהלי הספאק. מנהלים מנוסים יכולים להגדיל מאוד את הסיכוי שתהליך החיפוש יוליד מיזוג עם חברה איכותית או לפחות כזו שהמשקיעים יאהבו ומניות הספאק יטפסו למעלה. למנהלים מנוסים יש גם את היכולת להביא עסקת מיזוג בתנאים טובים עבור המשקיעים, מה שיתמחר את מחיר הכניסה שלכם להשקעה בשווי נמוך יותר ויגדיל את הרווח הפוטנציאלי בהשקעה.

גם לסוג הפעילות שמחפשים מנהלי הספאק למיזוג יש חשיבות. בתשקיף של הספאק מפורט תחום הפעילות אותו מעוניינים מנהלי הספאק למזג פנימה. ברור שפונציאל הזינוק במחיר המניה גבוה יותר במיזוג של חברות טכנולוגיות או חברות ביוטכנולוגיות, ובגלל זה רוב מנהלי חברות הספאק מכוונים לשם, אבל מצד שני, גם אי הוודאות בתחומים האלו והסיכויים להצלחה נמוכים יותר וצריך לקחת את זה בחשבון.

פרמטר חשוב נוסף הוא הממדים של הספאק, כלומר כמה כסף גויס לקופת החברה. ככל שהספונסרים (המשקיעים שהביאו את הכסף לספאק) מכניסים יותר מזומנים פנימה, כך גדל מגוון החברות שאפשר למזג לתוך הספאק ואפשר לבחור גם בחברות בוגרות יותר עם רווחים ולא רק עם הכנסות. לכן, אני באופן אישי מעדיף את חברות הספאק הגדולות ביותר, אלו שגייסו מעל 1 מיליארד דולר.

מי מניות הספאק המעניינות ביותר בוול סטריט כרגע?

יש המון חברות ספאק מעניינות היום וכמה מהן עלו מעל הרדאר שלי. אני מעדיף את אלו שמנוהלות על ידי מנהלי השקעות מוכשרים ומנוסים ונמצאות במשא ומתן למיזוג פעילות חדשה או שכבר מיזגו פנימה פעילות איכותית אבל המשקיעים עדיין לא הבינו במה מדובר וכמה שווה החברה. מניסיוני, כשהערפל סביב שלב המיזוג מתפוגג, המשקיעים מתחילים להעריך נכון את השווי של הפעילויות החדשות האלו ואז המניות יכולות להתחיל לטפס למעלה, לפעמים בעוצמה חזקה.

אחת ממניות הספאק שקניתי לתיק שלי היא חברת Pershing Square Tontine Holdings (סימבול PSTH), שמנוהלת על ידי מנהל קרן הגידור האקטיביסטי המצליח ביל אקמן. הספאק של אקמן הוא הגדול ביותר בהיסטוריה, עם קופת מזומנים של 4 מיליארד דולר, ואקמן התחייב להזרים לספאק 1-3 מיליארדי דולרים נוספים מהקרן שלו במידת הצורך. כמות הכסף האדירה הזו תאפשר לו למזג פנימה כמעט כל חברה בעולם שהוא יחפוץ בה, ואקמן אכן מחפש לרכוש נתח מיעוט בחברת חד-קרן (Unicorn) בוגרת בתנאים אטרקטיביים. על הכוונת של אקמן נמצאות כנראה שחקניות מובילות בתחומן כגון חברת התשלומים והסליקה Stripe, ספקית המידע הענקית בלומברג, חברת התוכנה הרפואית Epic Systems Corporation ועוד חברות שיש רמזים לכך שאקמן פנה אליהן בעניין.

אני לא היחיד שנכנס לפוזיציה במניה הזו. עשו את זה לאחרונה גם משקיעים גדולים כמו Seth Klarman, שקנה מניות ב-300 מיליון דולר, חברת ההשקעות Guuggenheim, שקנתה מניות בכחצי מיליארד דולר, וכמה משקיעים גדולים נוספים.

הספאק של אקמן שונה מאוד מספאק אחרים לא רק בממדים, אלא גם בתנאי הוורנטים שיקבלו המשקיעים ובהגבלת היקף הדילול שיכולים לבצע הספונסרים של הספאק. למשל, אקמן הכניס בתשקיף סוכריה לפיה מי שיחזיק את מניות הספאק בהתמדה עד השלמת המיזוג יקבל עוד וורנטים בחינם.

זו לא הפעם הראשונה שאקמן מוביל חברת ספאק. בעבר הוא הצליח בגדול עם הספאק אליו מוזגה חברת Burger King, וגם הפעם אני מעריך שהוא יצליח להביא ערך משמעותי למחזיקי המניות לאורך זמן.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X