התיק של ינון

איך להשקיע בשוק המניות הסיני

31/01/2021 • ינון אריאלי
איך להשקיע בשוק המניות הסיני

שוק המניות בסין מפחיד אתכם? כך תשקיעו בבטחה בחברות הסיניות

ראש ממשלת סין הראשון, ג’ואו אנלאי שכיהן מאוקטובר 1949 עד מותו בינואר 1976, אמר פעם ש”עדיין מוקדם להעריך את המשמעות של המהפכה הצרפתית”. את אותו הדבר בדיוק אפשר להגיד על סין, שאת השינוי האדיר שהיא עברה ב-50 השנים האחרונות “עדיין מוקדם להעריך”, אבל המציאות ב-2021 מראה שסין היא הכוח העולמי העולה של המאה הנוכחית, ולכן גם המשקיעים בשוק ההון נמשכים אליה. עד כמה “בטוח” להשקיע בשוק המניות הסיני ומהם הגורמים שחשוב לדעת ולהתחשב בהם כדי לעלות באופן הנכון על גב הדרקון הסיני? בואו נצא לדרך.

למה כן להשקיע בסין?

1. כלכלה צומחת. הן בייצוא והן מבחינת הצריכה הפנימית. סין עוברת תהליך עיור מואץ, בעיקר של מעמד הביניים, עמוד השדרה הכלכלי. במהלך שלושת העשורים עברו כ-150 מיליון איש מהכפרים לערים והפכו לכוח עבודה שהזניק תעשיות שונות. מעמד הביניים הסיני צמח מ-39.1 מיליון איש בשנת 2000 (3.1% מהאוכלוסייה) ל-707 מיליון ב-2018 (50.8% מהאוכלוסייה) ויש לך השפעה דרמטית על תרבות הצריכה וכוח הקנייה הפנימי. התוצר המקומי הגולמי זינק פי 50 מאז אמצע שנות ה-70. אם במאה ה-20 סין למדה ללכת, כיום היא רצה והכלכלה האדירה שלה רק מתרחבת ומתעצמת.

2. מעצמה טכנולוגית. התעשייה הסינית היא הרבה יותר מיצרנית חולצות או צעצועים. היא השיקה תוכנית אסטרטגית ב-2015 בשם Made in China 2025, שיחד עם תוכניות נוספות והשקעה של טריליוני יואן הובילה לצמיחה חזקה של החברות במדינה ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים ומהפכניים ש’משאירים אבק’ גם למדינות שנחשבות מעצמות בתחום. ממשלת סין גם בחרה ללכת בנתיב הירוק בכל מה שקשור לאיכות הסביבה, והיא מתכוונת להעביר את מרבית ייצור החשמל שלה לאנרגיות ידידותיות לסביבה בעשורים הקרובים. המהלכים האלו מיקמו את סין בראש המדינות המובילות בתחומים כמו אנרגיה מתחדשת, רכבים חשמליים ואוטונומיים, מחשוב ו-AI, טכנולוגיות 5G ועוד.

3. מדד חדש של מניות טכנולוגיות. בעיצומו של משבר הקורונה, כשהעולם היה חסר ודאות לגבי התפתחות הנגיף, הסינים דווקא השיקו מדד טכנולוגיה חדש בהונג קונג, שכולל את 30 חברות הטכנולוגיה המובילות במדינה. מאז השקתו הוא צובר פופולריות גבוהה בקרב משקיעים וממצב את עצמו כמקביל של הנסדא”ק האמריקני. נמצאות בו ענקיות כמו עליבאבא, שיאומי ואחרות, וחברות רבות השיקו תעודות סל שמבוססות על מדד זה.

4. הקורונה נעלמה. זוכרים את העיר ווהאן, שבדצמבר 2019 הייתה מקור התפרצות הנגיף? ממשלת סין נקטה ביד קשה כלפי האוכלוסייה והדבירה את הקורונה במהירות. נכון לינואר 2021 יש בה כמה עשרות מאומתים חדשים ביום בלבד, ומדובר במדינה של 1.5 מיליארד איש. הניצחון על הקורונה הופך את סין לאחת המעצמות היחידות בעולם שהתגברו על הקורונה וחזרו לצמיחה תקינה.

5. תמחור שוק המניות. התמחור של שוק המניות הסיני זול הרבה יותר בהשוואה לשוק האמריקני, דבר שהוביל בשנים האחרונות לזרימה גדולה של כספים אליו. בנוסף, שוק המניות הסיני, בשונה מהאמריקני, עתיר משקיעים קמעונאיים (משקיעים פרטיים) ואפליקציות מסחר בסגנון רובין הוד, שקיימות גם בסין והביאו לעלייה במספר המשקיעים הקמעונאיים. התמחור, אופי השוק והטכנולוגיה הביא לכך ששוויו של שוק המניות הסיני גדל בטריליון דולר בשנה האחרונה – יותר מכל שוק מניות אחר בעולם.

למה לא להשקיע בסין – מהם הסיכונים?

1. משטר דיקטטורי קיצוני. המשטר בסין יכול לעשות מה שבא לו – להסתיר מידע, לפרק חברות או להשתיק טייקונים עולמיים דוגמת ג’ק מא העומד בראש עליבאבא. סין היא עדיין דיקטטורה קפיטליסטית, אשר מצד אחד נהנית מיציבות גדולה, אולם מנגד, כטבען של דיקטטורות, עלולה לקרוס במהירות במקרים של משבר כלכלי או חברתי. למרות הצמיחה, קיים חשש שבעתיד סין לא תוכל לספק את צרכי אוכלוסיית הענק מה שיוביל לקריסה פנימית.

2. האטה בצמיחה הפנימית. בגלל ההתמקדות בכלכלת פנים במקום בייצוא וחוקי המשטר שמגבילים זרימה החוצה של הון, חברות רבות הגבילו בשנים האחרונות את החשיפה שלהן לכלכלה הסינית. מאז שנת 2010 צמיחת השוק הסיני מאטה, מלמעלה מ-10% לפני עשור ועד לכ-6% כיום.

3. בעיית חובות של החברות. חברות בסין מתגלות כמזויפות או כאלה שמחזיקות בחובות ענק. קחו דוגמה טובה היא לאקין קפה, שתוארה כסטארבקס הסינית וצמחה לפי דיווחיה למעל 4,500 סניפים ב-2019, נחשפה ככזאת שביצעה עסקאות מזויפות ב-310 מיליון דולר. חברות סיניות חייבות יותר מ-200 מיליארד דולר למשקיעים ומלווים ברחבי העולם. תרבות עסקית ונתונים שלא ממש מייצרים ביטחון לפני השקעה במניות.

4. בועת נדל”ן. כל דירה חמישית בערים הסיניות היא כיום דירת רפאים (כ-65 מיליון דירות עומדות ריקות!). הדירות נקנו להשקעה וקיים חשש שבעליהן ימהרו למכור אותן אם יזהו ירידות מחירים, דבר שיגרום לתגובת שרשרת הרסנית.

4. מלחמת הסחר עם ארה”ב. ממשל טראמפ הטיל מכסים על סחורות סיניות בשווי מאות מיליארדי דולרים, שאמנם לא בלמו את הייצוא הסיני ובינואר 2020 אפילו נחתם הסכם סחר חדש בין המדינות, אבל בפועל נמשכים כיפופי הידיים שעלולים להשפיע על כלכלת סין והכלכלה העולמית. זה בא לידי ביטוי גם בחשש שמא חלק מהמניות הסיניות לא יורשו להיסחר בבורסות בארה”ב. בדצמבר 2020, לדוגמה, בית הנבחרים האמריקני אישר הצעת חוק למחיקת חברות סיניות מהמסחר בבורסות בארה”ב אם לא יעמדו בחוקי החשבונאות האמריקניים. צעדים שכאלה מייצרים חוסר ודאות וסיכונים למשקיעים.

אולם למרות הבעיות והסיכונים, סין היא עדיין מעצמה שתמשיך לצמוח והחברות בסין נסחרות בתמחורים אטרקטיביים ולכן יש היגיון רב להשקיע במניות סיניות. לפי המומחים, הנהירה של המשקיעים לסין תהפוך את שוק ההון הסיני למקבילה לוול סטריט תוך כעשור.

אז איך להשקיע בסין?

1. באמצעות תעודות סל. תעודות סל (או קרנות סל) הן מכשיר פיננסי שעוקב אחר מדדים שונים של מניות, כלומר הוא מאפשר לכם קניית סל רחב של מניות מבלי צורך לבחור אותן בפינצטה. כך אפשר להיחשף להתנהגות שוק המניות הסיני בלי מאמץ עם פיזור השקעות מספיק גדול.

יש מגוון גדול של קרנות סל, שהפופולארית ביותר ביניהן היא קרן הסל iShares MSCI China ETF, שעוקבת אחר התנהגותן של החברות הגדולות יותר בבורסות בסין (אפשר לקנות את הקרן גם בשקלים – iShares MSCI China A UCITS ETF ). מי שמעוניין דווקא בחברות הקטנות יותר יוכל להיעזר בתעודת הסל iShares MSCI China Small-Cap ETF .

2. מניות סיניות מובילות. מניות של חברות ענק כמו עליבאבא (BABA) ירדו בחודשים האחרונים בגלל החשש של המשקיעים מהגבלתן על ידי הממשל הסיני, אבל מדובר בחברות צומחות ויציבות שסביר להניח שימשיכו להצליח גם אם יוטלו עליהן מגבלות מסוימות, ולכן הן יכולות להיות השקעה מעניינת מאוד למשקיעים סבלניים. קמעונאית נוספת ששווה לשים עליה עין היא EBAY. בשנים האחרונות דרכו הכנסות החברה במקום, אבל לאחרונה מסתמן שינוי לטובה. אם החברה אכן תשוב לצמיחה אז המניה שלה כנראה תזנק בחדות היות והיא נסחרת בתמחור נמוך ביותר בהשוואה למתחרות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X