התיק של ינון

איך לנצח את האינפלציה בעזרת דיבידנדים

18/06/2009 • ינון אריאלי

ירידות הריבית החדות יחד עם היקפי הדפסת הכסף העצומים וגורמים כלכליים נוספים, צפויים להוביל את המשק לשיעורי אינפלציה גבוהים יחסית בעשור הקרוב, מה שישחק לגמרי את כספי החסכון שלכם שישכבו באפיקים סולידיים. אם אתם רוצים למנוע את השחיקה הזו אך חוששים מהתנודתיות הטמונה בהשקעה במניות בודדות, השקעה בתיק מניות דיבידנד רחב ומגוון עשויה להיות דאפשרות נהדרת עבורכם.

מהן חברות דיבידנד

דיבידנדים הם סכומי כסף שמשלמת חברה במזומן למחזיקי המניות שלה מתוך הרווחים העודפים. מניות דיבידנד, הן חברות בעלות יחס דיבידנד משולם קבוע (הדיבידנד למניה מחולק ברווח למניה) ותשואת דיבידנד גבוהה (הדיבידנד למניה מחולק במחיר המניה). בניגוד לאג”ח, המשלמות סכום כסף זהה מידי תקופה, הדיבידנד המשולם על ידי חברות דיבידנד יגדל בהתאם לשיעור צמיחת הרווח של החברה. לדוגמא, אם החברה מחלקת מחצית מרווחיה כדיבידנד, הדיבידנד למניה יגדל ב- 10% אם רווחי החברה יגדלו ב- 10%. השקעה בתיק המורכב ממניות של חברות דיבידנד גדולות ויציבות, כאלו שאינן צפויות לצמוח בשיעורים גדולים אבל גם לא צפויות להפגע יותר מידי בעיתות משבר, היא לכן דרך נהדרת להרוויח הכנסה יפה ולהתמודד כנגד עליית האינפלציה וכנגד התנודתיות של השוק.

איך לבנות ולנהל תיק מניות דיבידנד

הרכיבו את תיק המניות שלכם מ- 15-20 מניות דיבידנד טובות, אותן תוכלו לבחור בעזרת הכללים הבאים.

1. חברות גדולות בלבד: אל תתפתו להשקיע בחברות קטנות המציגות תשואת דיבידנד גבוהה. זה יכול להיות רווחי לזמן מה, אך רע מאוד בטווח הארוך אם החברה תכשל. התרחקו גם מחברות הנשענות על חובות גבוהים מידי. במילים אחרות, הקפידו לבחור חברות יציבות ומוכרות בעלות מימדים גדולים.
2. כאלו הנסחרות במחירים סבירים: זכרו כי אתם עדיין רוכשים מניות, ולכן תפסידו כסף אם מחירן ירד. אי לכך, למרות שאינכם צריכים לערוך ניתוח הערכת שווי מעמיק לכל חברה, חשוב שלא תקנו מניות הנסחרות ביוקר. לכן, בחנו לפחות שניים שלושה מכפילים כגון מכפיל שווי מאזני או מכפיל מכירות, על מנת לוודא שהם אינם גבוהים מידי ביחס לערך המגזרי הממוצע.
3. גוונו בין המגזרים: השתדלו לבחור חברות ממגוון רחב של מגזרים, על מנת להקטין את השפעתו של מגזר ספציפי על התיק שלכם.
4. יחס דיבידנד משולם קבוע: וודאו כי מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה מצהירה על תשלום חלק משמעותי מהרווחים העודפים שלה מידי שנה (תוכלו לראות זאת בדוח השנתי של החברה). העדיפו חברות המגדילות את שיעור חלוקת הדיבידנד עם השנים.
5. תשואת דיבידנד גבוהה: תשואת דיבידנד גבוהה בשנה האחרונה זה נחמד, אבל לא מספיק. מומלץ לבחור בחברות המניבות תשואת דיבידנד גבוהה לאורך תקופה ארוכה יותר, ולכן העדיפו מניות בעלות תשואת דיבידנד המספקת אתכם לפחות בחמש השנים האחרונות. זה יגדיל את הסיכויים שהיא תמשיך לעשות זאת גם בעתיד.

את הדיבידנדים שקיבלתם, השקיעו שוב ברכישת יחידות נוספות מהמניות שאתם מחזיקים או ברכישת מניות חדשות. אם רכשתם חברות דיבידנד טובות באמת, תוכלו להחזיק אותן ברציפות לאורך שנים רבות, תוך שהן עולות בערכן ומניבות לכם רווחים נאים לאורך השנים.

איך למצוא חברות דיבידנד

מניות דיבידנד ישראליות תוכלו למצוא בקלות על ידי הסתכלות על החברות המשתייכות למדד ת”א דיבידנד 20, המאכלס את 20 החברות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר ב- 12 החודשים האחרונים. דוגמאות לחברות כאלו שדגתי בקלות מתוך המדד, הן בזק, מליסרון וריבוע כחול ישראל.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • טל  29/11/2010

    אם כך,
    למה פשוט לא לקנות את מדד תל-דיב?
    למה לדוג משם מניות?
    תודה

  • ינון אריאלי  01/12/2010

    היי טל,
    זאת בהחלט אפשרות. החיסרון המרכזי – במדד יש גם מניות הנסחרות ביוקר, ולכן, למרות שייתכן ותשיג תשואת דיבידנד יפה מהן, המחיר שלהן ירד. לכן, עדיף לבחור מביניהן את המניות הנסחרות במחירים זולים יותר.

  • טל  06/12/2010

    תודה,
    בזק עדיין זולה לדעתך גם לאחר מהלך עליות ארוך ?
    האם טבע יכולה לדעתך להחשב לזולה לאור מהלך הירידות החד?
    או מתי תיחשב לזולה לדעתך ?
    אשמח לשמוע את דעתך

  • ינון אריאלי  06/12/2010

    היי טל,
    שיעור העליה או הירידה במחיר מניה אינה אומרת דבר וחצי דבר על רמת התמחור שלה. רק הערכת השווי ההוגן של החברה יכול לענות על השאלה הזו.
    לגבי המניות עליהן שאלת, איני יועץ השקעות ולכן אסור לי להמליץ על מי מהן. בכל מקרה, כ דעה אישית שלי בלבד: בזק לא נראית זולה ממבט ראשון (ולא בדקתי לעומק), אבל מניבה תשואת דיבידנד יפה. לגבי טבע – אני קונה מניות רק עם מרווח ביטחון גדול מאוד, ולכן טבע לא תעניין אותי מעל כ- 40 וקצת דולרים.

  • מושיקו  16/06/2011

    שלום ינון

    אני ‘מעלה באוב’ פוסט שלך מ-2009.. רלוונטי גם להיום.
    יש לי שאלה בכלכלה: מדוע אינפלציה גבוהה תשחק את הכסף בתוכניות הסולידיות? הרי לרוב הכסף בתוכניות הסולידיות הוא צמוד מדד, ולכן הוא יצמח יחד עם האינפלציה. או שאני עושה סלט..
    תודה רבה
    יש לך אתר נהדר שממש כיף לקרוא.

  • ינון אריאלי  17/06/2011

    היי מושיקו,
    באמת לקח קצת זמן אבל התחזית שלי אכן התממשה, והיום אנו בהחלט עדים לאינפלציה גבוהה יחסית בישראל.
    אם תוכנית החיסכון שלך צמודה למדד, הכסף שלך לא ישחק ביחס למדד המחירים לצרכן, אבל גם לא תרוויח מאומה. במקרה של דיבידנדים, הם יכולים להיות גבוהים יותר משיעור עליית המדד, ולכן תוכל גם להרוויח.

  • חן  06/09/2011

    שלום ינון,

    משהו לא מובן לי לגבי דיבידנד – אשמח אם תוכל להבהיר.
    כיום אני מושקע במניה המחלקת דיבדנדים לעיתים קרובות אך בכל פעם שער המניה מוריד מערכו את ערך הדיבידנד שחולק אם כך לכאורה אינני מרוויח דבר ולהיפך נראה שאני מפסיד מכוון שעל כספי הדיבידנד אני משלם 25% מס.

    האם אני מפספס פה משהו או שאני באמת מפסיד מחלוקת הדיבידנד?
    קראתי שבארה”ב ניתן למנוע את המס על ידי קניה מחודשת של המניות.. האם גם בארץ?

    אודה לך מאוד אם תוכל לעשות לי קצת סדר :-)

  • ינון אריאלי  06/09/2011

    היי חן,
    שער המניה בהחלט יורד לאחר חלוקת הדיבידנד, ובשיעור חלוקת הדיבידנד. לכן, אתה לא מפסיד ולא מרוויח מהעניין מייד לאחר חלוקת הדיבידנד. אולם, בהנחה שהחברה תמשיך לצמוח, שער המניה יעלה בהתאם ויחזור (ואפילו יעלה מעל) המחיר בו היתה לפני חלוקת הדיבידנד. עם זאת, אם החברה לא תצמח בצורה מספקת, היא לא בהכרח תשוב לנקודה בה הייתה לפני החלוקה, ולכן יכול להיות שתצא אפילו בהפסד. הרבה אנשים לא חושבים על התרחיש הזה ובטוחים שחברות המחלקות דיבידנד הן חוף מבטחים. זה ממש לא כך.

    ההסתכלות הנכונה היא למניות דיבידנד היא זו: תאר לעצמך (באופן היפוטתי) שמצאת חברה המחלקת דיבידנד קבוע ואתה מחזיק אותה לנצח, כך שלא אכפת לך אם המחיר שלה ירד. המטרה שלך היא רק ליהנות מתשואת הדיבידנד. זאת המטרה של מניות דיבידנד. וורן באפט לדוגמא, מחזיק מניות של קוקה קולה, שלא הניבו רווחי הון מי-יודע-מה בשני העשורים האחרונים, אבל באפט מקבל דיבידנד קבוע מידי תקופה, כך שהוא הרוויח הרבה כסף מההשקעה הזאת.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X