התיק של ינון

איך לנצח את השוק בעזרת וורן באפט

22/02/2009 • ינון אריאלי

כל אחד מאיתנו היה רוצה לנצח את השוק, אך לצערנו רק מעטים מצליחים במשימה. אין זה נובע מהעובדה שאין לנו את הכישורים המתאימים, אלא מחוסר הזמן שברשותנו לצורך בחירה חכמה של מניות שיכו את המדדים. על מנת למצוא מניות כאלו, עליכם לסרוק את השוק על פי סט קריטריונים ראשוני כלשהו (למשל מכפיל שווי מאזני נמוך), בחיפוש מתמיד של הזדמנויות השקעה. השלב השני, יהיה עריכת ניתוח מעמיק של כל אחת מהמועמדות הפוטנציאליות שדגתם בחכתכם, על מנת להעריך את מידת האטרקטיביות שלה לטווח הארוך. וגם לאחר שמצאתם, ניתחתם ורכשתם, תצטרכו להיות בעלי עצבי ברזל על מנת לשרוד את התנודתיות קצרת הטווח שיחוו חלק מהמניות הללו. את הכישורים הפסיכולוגיים הללו תאלצו לרכוש בעצמכם, אך לשם מציאת מניות אטרקטיביות להשקעה ללא הקדשת זמן רב, תוכלו להסתייע ברכישות של משקיעים שהוכיחו לאורך עשרות שנים כי הם מסוגלים להכות את השוק.

משקיעים כמו וורן באפט, גדול המשקיעים של כל הזמנים, שהצליח להשיג תשואה שנתית ממוצעת של כ- 23% ב- 60 שנות השקעתו, בילי מילר, סט’ קלרמן, רון ברון, מרטין וויטמן, ברוס ברקוביץ, מוניש פאברי וועוד כמה מצליחנים נוספים, שהביסו את השוק בעשרות השנים האחרונות, עורכים חיפושים נרחבים מידי יום במטרה לאתר את הזדמנויות ההשקעה האטרקטיביות ביותר בשוק. מבין המועמדות שאיתרו, ולאחר ניתוח מעמיק, הם בוחרים לתיקי ההשקעות שלהם את החברות היציבות והרווחיות ביותר, הנסחרות בהנחה משמעותית מתחת למחיר האמיתי שלהן. גוראים אלו, מחוייבים לפרסם את רשימת ההחזקות שלהם אחת לרבעון ל- SEC, רשות ניירות הערך האמריקנית (באמצעות דוח החזקות הנקרא 13F), מה שמאפשר לכם לראות את כל הרכישות שלהם באותו הרבעון.

כל מהשקיעים הללו בלי יוצא מהכלל, הם משקיעי ערך, המסתמכים בבחירת המניות שלהם בעיקר על הנתונים הפיננסים של החברות והמדדים האיכותיים השונים לבחינת איכותן, ומחזיקים את מניותיהם לטווח ארוך, שלעיתים מגיע לשנים רבות. כמובן שגם הם אינם מסוגלים, וגם אינם מנסים, לתזמן את התחתית, ולכן בחלק לא מבוטל מהמקרים הם רוכשים את מניותיהם במחירים גבוהים ממחירי התחתית. בסיומו של הרבעון, כאשר נראה אנו את דוח הקניות האחרונות שלהם, נוכל להווכח האם המניות שרכשו ירדו עוד מטה. אם זהו המקרה, או שהמחיר לא עלה בשיעור משמעותי מאז הקניה, יש בידנו דרך פשוטה לנצח את המדד, ואפילו אולי לגבור על המשקיעים המצליחים ביותר בעולם, ללא צורך להקדיש זמן רב מידי לחיפושים. ואכן, מספר מחקרים, מוכיחים כי מעקב שכזה עובד. אם למשל הייתם רוכשים את עשר ההחזקות הגדולות ביותר שרכש וורן באפט לאורך השנים, למרות שהדבר היה מתבצע כמה חודשים לאחר הקניה בפועל של באפט ובמחיר שונה, הייתם משיגים תשואה שנתית ממוצעת של 15-18%, לעומת תשואת השוק האמריקני הממוצעת של כ- 11%. אם הייתם בוחרים רק את אלו שנסחרו במחיר נמוך יותר ממחיר הקניה, הייתם יכולים אפילו לגבור על באפט ולהשיג תשואה של 23-25%.

המשבר הנוכחי בשוק הוריד את מחירי המניות שמחזיקים הגוראים הללו בשיעורים של בין 30-80%. מרבית החברות שהם מחזיקים הן חברות איכותיות, שאין ספק שישרדו את המשבר הנוכחי ויחזרו לרווחי שיא שוב בעוד חמש עד עשר שנים. אז, הם יסחרו שוב ביוקר, אך היום הן נסחרות במחירי סוף עונה, או יותר נכון סוף עשור.

וולס פרגו (WFC) למשל, אותה מחזיקים כעת חלק נכבד מהגורואים, כולל באפט, ירדה ביותר מ- 60% בשלושת החודשים האחרונים, ואין ספק שתמצא בנקודה גבוהה הרבה יותר בעוד חמש שנים. חברות נוספות עליהן יש קונצנזוס בקרב הגוראים, ואיבדו חלק נכבד מערכן בשנה האחרונה, הן חברת ההחזקות המצליחה מתחום הגז והנפט Exterran Holdings (EXH), שעשויה להיות אטרקטיבית כעת לאור המצאות מחירי הגז והנפט בשפל חסר תקדים, ענקית כרטיסי האשראי מאסטר-קארד (MA), שכבר מראה סימני התאוששות ברבעון האחרון, קמעונאית הענק של מוצרי האלקטרוניקה בסט-ביי (BBY), ועוד רבות אחרות.

אין ספק כי חלק מהחברות הללו ימשיכו לצלול מטה ואולי אף יגיעו לפשיטת רגל. יחד עם זאת, חלק נכבד מהמניות הללו יכו את השוק מרמת המחיר הנוכחית, לכן, אם יש לכם את הסבלנות להחזיק אותן בסבלנות לאורך חמש שנים לפחות, רשימת המניות הללו יכולה לסדר לכם תיק מניות רווחי שיוביל אתכם לתשואות שלא יביישו אפילו את המשקיעים המצליחים ביותר בעולם.

גילוי נאות: אני לא מחזיק אף אחת מהמניות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X