התיק של ינון

בועת האינטרנט חוזרת בגדול

19/06/2011 • ינון אריאלי

גל ההנפקות וההכנות להנפקה שאנו רואים בחודשים האחרונים מצידן של הרשתות החברתיות כדוגמאת לינקדאין (Linkedin), גרופון, טוויטר, וסקייפ (שנקנתה לבסוף על ידי מייקרוסופט), מזכיר לי מאוד את בועת הדוט.קום של תחילת המאה. ההבדל העיקרי, הוא שלחברות שציינתי יש בהחלט מודל עסקי ברור והכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה כבר עתה. עם זאת, יש דמיון רב לבועה הקודמת בעיקר בהענקת שווי מוגזם לחברות האלו.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך, היא הרשת החברתית המקצועית לינקדאין, שהונפקה לפני מספר שבועות בשווי שוק של כמעט 9 מיליארד דולר. למי שלא מכיר, המדובר ברשת חברתית עסקית, בה תוכלו להציג את כישוריכם בפני אחרים, לשאול שאלות ולקבל תשובות ממומחים בנושא.

בשביל להבין עד כמה יקרה המניה, נוכל להיעזר בשירותיו של אחד מהפרופסורים המוערכים והמוכרים ביותר בתחום ניתוח חברות – פרופסור דמודארן מאוניברסיטת ניו-יורק (שהאתר שלו הוא אחד המקומות הטובים ביותר ללמוד כיצד להעריך שווי של חברות). הערכת השווי של דמודארן מתחילה מההכנסות של לינקדאין בשנה שעברה, מגדילה אותן בהתמדה בצורה אגרסיבית למדי של 50% בחמש השנים הקרובות, ולאחר מכן ההכנסות יורדות בהדרגה בחמש השנים הבאות לקצב הגידול השנתי בתמ”ג האמריקני (כ- 3.5%). בשביל לקבל פרופורציה, לפי התחזית האופטימית הזו, הכנסות לינקאין בעוד עשור יעמדו על כ- 5 מיליארד דולר. לשם השוואה, ההכנסות של ענקית האינטרנט יאהוו! עמדו על כ- 6 מיליארד דולרים בשנה האחרונה.

דמודארן ממשיך ומניח ללינקדאין רווחיות בדומה לממוצע במגזר (משהו בין הרווחיות של גוגל ליאהוו!), הוצאות רכוש קבוע זניחות, מהוון את תזרימי המזומנים שחושבו, ומקבל כי השווי ההוגן של החברה הוא סביב 2 מיליארד דולר או 21 דולרים למניה. היום, לאחר שהחלו לאבד מערכן מייד לאחר ההנפקה, מניות החברה עדיין נסחרות במחיר של כ- 77 דולר. נשמע הזוי? חכו, יש עוד פרט חשוב.

למנהלי ועובדי החברה יש אופציות להמרה במחירי מימוש נמוכים מ- 23$, כך שהן עמוק בתוך הכסף וסביר להניח שרובן ככולן יומרו למניות. אם מתחשבים בזה, המחיר ההוגן יורד אפילו מתחת ל- 20 דולרים למניה.

יותר מזה, לינקדאין ניצלה את ההייפ סביב הרשתות החברתיות כדי לעשות למשקיעים תרגיל קצת מלוכלך – היא הנפיקה להם מניות עם זכויות הצבעה נחותות פי עשרה מהזכויות שמקנות המניות שנשארו בידי בעלי החברה (משהו שנקרא dual-class stock וכבר עבר מהעולם). לכן, לא רק שמי שקנה את המניות בהנפקה או שיקנה אותן היום צפוי להפסיד לא מעט כסף מהירידה שלהן אל המחיר ההוגן, הוא גם מקבל זכויות נחותות בהשוואה לבעלי החברה.

מובן שיכול להיות שאני מפספס כאן משהו. יחד עם זאת, לינקדאין אינה גוגל או אפל שיכולות להמציא את עצמן בכל פעם מחדש. מודל ההכנסות של לינקדאין קבוע, קצב שריפת המזומנים שלה מסחרר, ורף כניסת מתחרים לתחום הוא נמוך ויעודד התגברות של התחרות בעתיד.

לינקדאין אינה הדוגמא היחידה לבועתיות בענף. גל ההנפקות בתחום האינטרנט הולך להתעצם בחודשים הקרובים עם ההנפקה המתוכננת של גרופון, חברת הקופונים הגדולה בעולם, שמנסה להנפיק את עצמה לפי שווי של 30 מיליארד דולר (יותר משווי השוק של גוגל בעת הנפקה הראשונה לציבור!).

גם כאן אפשר להיווכח בקלות שהמחיר בו יחלו להיסחר מניות החברה מופרז. ההצלחה של גרופון וחברות קופונים נוספות היא ככל הנראה זמנית ונשענת על מצבו הכלכלי העגום של הצרכן האמריקני. כשארה”ב תתאושש, הקופונים יאבדו מהאטרקטיביות שלהם, והמכירות של גרופון יצנחו בהתאמה. בנוסף, התקופות הארוכות ששהיתי בארה”ב בשנים האחרונות לימדו אותי כי שוק הקופונים בארה”ב כל כך תחרותי ורחב, כך שהיתרון של גרופון אינו מובטח, ולכן קשה לי להאמין שהיא תמשיך לצמוח בצורה כה דרמטית בעתיד הרחוק יותר.

בהמשך הדרך, נראה ככל הנראה גם את טוויטר ובוודאי שגם את פייסבוק, מנפיקות את מניותיהן במחירים מופרזים. אני לא טוען שהחברות האלו לא ימשיכו לשלוט בעולם הרשתות החברתיות גם בעתיד. אולם, את הרווח מההנפקה יעשו בעיקר בעלי החברה על חשבון המשקיעים, שייקנו מהם את הסחורה מאוד ביוקר. לצערי, אי אפשר לעצור את המשך התנפחות הבועה הזו, אבל אני בהחלט מציע לכם לא להתפתות ולקחת בה חלק.

הכתבה התפרסמה גם בגלובס. אגב, היא נכתבה לפני כשבועיים אז נסחרה לינקדאין ב- $77, ומאז היא כבר ירדה ל- $65…

 גילוי נאות: אני לא מחזיק באף אחת מהמניות המוזכרות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X